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경계 밖의 ‘성’과 지식 권력의 확장: 1960년대 황색 저널의 섹슈얼리티 담론 연구

Sexuality over the Boundaries and Extension of Modern Knowledge Power : A Study on the Discourse of Sexuality in the Korean Yellow Journal of the 1960s

여성문학연구 / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2018, v.0 no.45, pp.432-479
https://doi.org/10.15686/fkl.2018..45.432
김지영 (대구가톨릭대학교)
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초록

이 글은 통속오락잡지 『명랑』을 저본으로 하여 섹슈얼리티를 상품화했던 1960년대 옐로 저널의 담론 구조를 살폈다. 1960년대 『명랑』은 불륜, 매매춘, 혼전 및 혼외 관계 등 가족 구조 바깥의 성을 초점화함으로써 성에 대한 대중의 호기심을 충동질하는 전략을 통해 이윤을 추구했다. 성적 개방성의 징후가 뚜렷했던 서구의 풍토를 적극적으로 실어날랐던 『명랑』은 킨제이 보고서 등 서구의 사례들을 선정적으로 발췌하고 의도적으로 오용하였으며, 구미의 풍속과 한국 사회의 경계를 모호하게 흐리면서 성 개방을 보편적 사실로 호도했다. 서구 모델에 의거하여 당대 사회를 성 해방의 사회로 규정했던 『명랑』은 실제 독자층의 성격과 무관하게 남성 지식인이 여성 독자에게 발화하는 교육의 담론형식을 취하면서 여성의 성을 훈육의 대상으로 삼았다. 『명랑』의 성 과학은 남성의 성을 소유욕이 강하고 제어하기 어려운 “슬픈 본능”으로 규정함으로써 남근적 성 욕망의 모순을 ‘자연’으로 정당화했으며, 남근 욕망에 순응해야 하는 성으로 여성의 성을 교육함으로써 성차를 위계화하는 지식권력의 통제를 가족 제도 외부에까지 확장했다. 이와 같은 담론 구조 속에서 『명랑』의 성 과학은 근육의 수축과 팽창의 단계에까지 섹슈얼리티를 탐색함으로써 성의 실재를 보고야 말겠다는 포르노그래피적 욕망을 가속화했다. 매매춘 지대의 삶을 조명했던 『명랑』의 여성 수기들은 여성의 욕망을 타락과 결합하는 동질적 회로 속에 유사한 스토리들을 반복했다. 편집자적 윤색의 흔적이 뚜렷한 이 수기들은, 남성의 호기심과 욕망을 조장할 수 있도록 면밀하게 고안된 시선의 배치 속에서 진행되었다. 삽화들은 남성의 욕망을 도발하면서도 그 욕망에 순종하는 존재로 보일 수 있도록 정교하게 여성의 육체와 시선을 배치하였으며, 속도감 있게 전개되는 서사는 혼외 관계의 장면을 확대함으로써 성적 대리만족의 기능을 수행했다. 남성의 죄의식을 상쇄하면서 쾌락의 욕망을 충족시키는 동질적인 서사구조 속에서 『명랑』의 여성 수기들은 근대를 구성하는 지식 권력의 통제범위를 확장하는 데 복무했다. 섹슈얼리티의 범람과 과잉 속에서 여성의 섹슈얼리티는 자세하게 조명될수록 타자화되고 사물화되었다. 성이 더 말해지고 탐구될수록 여성의 진정한 경험과 욕망은 오히려 더 깊숙이 가려지고 침묵해야 했다.

keywords
『명랑』, 대중, 섹슈얼리티, 성 담론, 옐로 저널, 여성성, 체험 수기, 성 과학, 1960년대, 근대성, 성 역할, 페미니즘., Sexuality, Sexual discourse, Yellow journalism, Femininity, Memoirs, Sex science, The 1960s, Modernity, Sexual role, Feminism.

Abstract

This article examines how the Korean Yellow Journal Myeong-lang(Gaiety) commodified sexuality and analyzes the discourse structure of sexuality of the Journal in the 1960s. In the 1960s, focused on sexuality outside family system, Myeong-nang pursued profits by seeking after a sexuality commercialization strategy that prompted the public's curiosity about sex using such kind of articles including an affair, a prostitution, a premarital and extramarital affairs. Myeong-lang printed actively the Western trend of sexuality where signs of sexual openness regarded as evident. With deliberate misuse of Western examples such as the Kinsey report, together with deliberate misappropriation of the gender openness as a universal fact, Myeong-lang defined contemporary Korean society as a sex liberation one based on the Western model. Sexual articles in the journal had taken the form of discourse of education that male intellectuals uttered to female readers, and made sexuality of woman a subject of discipline. Articles on sex science in the journal defined male sex as a possessive and aggressive “sad instinct,” and the journal justified the contradictory sexual desire of male who desired both a virginity and a preoccupation relation with a woman. Myeong-lang extended the control of knowledge power outside of the family system with hierarchizing the sex difference by educating the sex of the woman as the sex that should conform to the desire of the male. In such a discourse structure, the magazine's sexual science accelerated the pornographic desire to see the reality of sexuality by searching for sexuality to the stage of contraction and expansion of muscle. By this way, the sexuality of a woman was typified and objectified in the overflow of sexual discourse. The women’s memoirs of the magazine, illuminating a woman’s life of the prostitution zone in the society, repeated similar stories in a homogeneous circuit binding women's desires with corruptions. These handwritings, which had a clear trail of editorship, proceeded in a careful arrangement of gaze to encourage men's curiosity and desire. The rapidly developing narrative had functioned as a sexual surrogate by expanding the scene of extramarital affairs. In the homogeneous narrative structure that satisfied the desire of pleasure while offsetting the guilt of men, the women's memoirs of Myeong-lang served to extend the control range of the knowledge power that constituted modernity. As the overflow of sexuality accelerated, the true experience and desire of women had to be deeply covered and silenced.

keywords
『명랑』, 대중, 섹슈얼리티, 성 담론, 옐로 저널, 여성성, 체험 수기, 성 과학, 1960년대, 근대성, 성 역할, 페미니즘., Sexuality, Sexual discourse, Yellow journalism, Femininity, Memoirs, Sex science, The 1960s, Modernity, Sexual role, Feminism.

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