ISSN : 1229-4632
As the resistance of fandom is mainly being explained to be participation based on technology in recent fandom studies, only parts of the aspects of fandom are relatively standing out. This article attempted to reveal the cultural meanings of multi-layered aspects for the hierarchical order composition and boundary-policing of fandom. Fandom construct consumer-fandom identities through passionate consumption and it is a community that makes consumptions of a communal nature, pursuing the ‘same things’ with idol stars. When this happens, the values of having the same things are being substituted as meanings of success under neo-liberalism systems. It was observed that demands are being made for idols to suspend their individuality for commercial success within productivity envy systems and aspects that compose exchange values are appearing through construction of discourse that fandom is also making the same sacrifices. Consumer-fandom discourse focused on such exchange values pointed out that there are problems in which the exploitative structures of industries or problems with the emotional labor of idols are being granted grace behind the value of success, and such dynamics are operating as identical forms of suppression on fandom as well. Also, discussions were made regarding the issue in which fandom is being symbolized based on a meritocracy through the gendered identity of ‘mother’. Discussions were made of how other alternatives should be constructed.
마경희 외, 『청년 관점의 젠더 갈등 진단과 포용 국가를 위한 정책적 대응 방안 연구』, 한국여성정책연구원, 2020, 82-84쪽.
헨리 젠킨스, 김정희원·김동신 역, 『컨버전스 컬처』, 서울: 비즈앤비즈, 2008, 17-19쪽.
CarrieLynn D. Reinhard, Fractured fandoms: Contentious communication in fan communities. Lanham, MD: Lexington Books, 2018, p.2, p.12.
Katherine Larsen and Lynn Zubernis, Fandom at the crossroads: Celebration, shame and fan/producer relationships, UK: Cambridge Scholars Publishing, 2011, p.13.
Louisa Ellen Stein, Millennial fandom: Television audiences in the transmedia age, Iowa: University of Iowa Press, 2015, pp.10-11.
강보라·서지희·김선희, 「20대 여성 팬덤의 감정 구조와 문화 실천」, 『미디어, 젠더 & 문화』 제33권 1호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2018, 5-50쪽.
강신규·이준형, 「생산과 소비 사이, 놀이와 노동 사이: 〈프로듀스 48〉 과 팬덤의 재구성」, 『한국언론학보』 제63권 5호, 한국언론학회, 2019, 269-315쪽.
고혜리·양은경, 「남성 아이돌 그룹의 여성혐오 논란과 여성 팬덤의 분열」, 『한국콘텐츠학회논문지』 제17권 8호, 한국콘텐츠학회, 2017, 506-519쪽.
권지현·김명혜, 「인터넷 팬 커뮤니티의 규율 권력이 어떻게 행사되는가?」, 『사이버커뮤니케이션학보』제 32권 2호, 사이버커뮤니케이션학회, 2015, 5-50쪽.
김송희·양동옥, 「중년 여성들의 오디션 출신 스타에 대한 팬덤 연구: 팬심의 구별짓기를 중심으로」, 『미디어, 젠더& 문화』 제25호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2013, 35-71쪽.
김수아, 「소녀 이미지의 볼거리화와 소비 방식의 구성: 소녀 그룹의 삼촌 팬 담론구성」, 『미디어, 젠더 & 문화』 제15호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2010, 79-120쪽.
김수정·김수아, 「‘집단적 도덕주의’ 에토스」, 『언론과 사회』 제23권 3호, 언론과 사회, 2015, 5-52쪽.
김은정, 「뉴미디어 시대의 팬덤과 문화매개자: 방탄소년단(BTS) 사례를 중심으로」, 『한국콘텐츠학회논문지』 제20권 1호, 한국콘텐츠학회, 2020, 378-391쪽.
신윤희, 「아이돌 팬덤 3.0. 연구」, 서강대학교 석사학위논문, 2018, 1-128쪽.
안은미 외, 「팬덤활동 참여가 청소년의 학교적응에 미치는 영향」, 『사회과학연구』 제28권 2호, 충남대학교사회과학연구소, 2012, 421-446쪽.
이경아, 「모성과 자본주의 생산성의 경합에 관한 연구」, 이화여자대학교 박사학위논문, 2009, 1-235쪽.
이규탁, 「방탄소년단: 새로운 세대의 새로운 소통 방식, 그리고 감정노동」, 『문화과학』 제93호, 문화과학, 2018, 278-291쪽.
이민주, 「#피드백 운동의 동역학」, 『인문잡지 한편』 제2호, 민음사, 2020, 91-112쪽.
이수현, 「20대 여성 팬덤의 심리적 특성에 관한 연구」, 고려대학교 석사학위논문, 2015, 1-54쪽.
이헌율·지혜민, 「팬덤 내의 계층 구별에 대한 연구」, 『미디어, 젠더 & 문화』 제30권 4호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2016, 5-40쪽.
이현재, 「인간의 자기 한계 인식과 여성주의적 인정의 윤리」, 『한국여성학』 제23권 2호, 한국여성학회, 2007, 111-141쪽.
장인희, 「육성형 오디션 프로그램에 드러난 한국과 중국간 경쟁문화 비교」, 서울대학교 석사학위논문, 2020, 1-148쪽.
전주언, 「대중문화 속 ‘아이돌-팬 관계’에 대한 참여관찰 연구: 포토보이스의 적용」, 『마케팅논집』 제25권 1호, 한국전략마케팅학회, 2017, 85-109쪽.
정민우, 「초/국적 시대 민족주의 정치학과 대중문화의 역학」, 『언론과 사회』 제18권 3호, 언론과 사회, 2010, 35-70쪽.
정민우·이나영, 「스타를 관리하는 팬덤, 팬덤을 관리하는 산업」, 『미디어, 젠더& 문화』 제12호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2009, 191-240쪽.
한가영·조성찬, 「한국 국가 이미지가 한류 콘텐츠 이용 의도에 미치는 영향 관계및 한류 팬덤 동일시의 매개 효과: 아시아권 소비자를 중심으로」, 『한국콘텐츠학회논문지』 제19권 5호, 한국콘텐츠학회, 2019, 296-305쪽.
한미화, 「팬덤의 소셜미디어 이용 양태에 따른 아이돌 팬덤 문화의 변화」, 국민대학교 석사학위논문, 2020, 1-132쪽.
Breanna Todd and Catherine Anne Armstrong Soule, “Brands, Fans, and Exchanges: Differentiating Between Fandoms, Transactional and Social Brand Communities, and Brand Publics”, ed., Chenglu Wang, Handbook of Research on the Impact of Fandom in Society and Consumerism, Hershey, PA: Business Science Reference, 2020, pp.62-80.
Chinyere Osuji, “Racial ‘Boundary-Policing’”, Du Bois Review, Vol.10 No.1, Cambridge University Press, 2013, pp.179-203.
Kristen Myers and Passion Williamson, “Race talk: The perpetuation of racism through private discourse”, Race and Society, Vol.4 No.1, Elsevier, 2001, pp.3-26.
Kristina Busse, “Geek hierarchies, boundary policing, and the gendering of the good fan”, Participations, Northumbria University, Vol.10 No.1, 2013, pp.73-91.
Paul Booth, “Crowdfunding: A Spimatic application of digital fandom”, New Media & Society, Vol.17 No.2, Sage, 2015, pp.149-166.
Shuojia Guo, “Return of Fandom in the Digital Age With the Rise of Social Media”, ed., Chenglu Wang, Handbook of Research on the Impact of Fandom in Society and Consumerism, Hershey, PA: Business Science Reference, 2020, pp.193-210.
Tiziana Terranova, “Free labor: Producing culture for the digital economy”, Social text, Vol.18 No.2, Duke University Press, 2000, pp.33-58.
김원겸, 「재범 없는 JYP 불매」, 『동아일보』, 2009.9.11.
https://www.donga.com/news/Culture/article/all/20090911/8808292/1(접속일: 2020.7.15.)
익명의 게시자, 「같은 케이스 다른 반응(그룹팬, 개인팬, 악개 비교)」, 더쿠 커뮤니티, 2017.2.11. https://theqoo.net/square/406469375(접속일: 2020.7.15.)
익명의 게시자, 「다시보는 현아 던 터지고 펜타곤 팬이 쓴 글」, 더쿠 커뮤니티, 2019.11.14. https://theqoo.net/hot/1254018967(접속일: 2020.7.15.)
홍밍키, 「돌판에 균열을 내자」, 브런치, 2020.7.5. https://brunch.co.kr/@hmg227/35(접속일: 2020.7.15.)