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자전적 가사와 젠더 - 가사의 여성수용과 관련하여 -

Autobiographic Kasa and Gender - With a focus on the Women's reception of Kasa -

여성문학연구 / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2008, v.20 no.20, pp.105-134
박애경 (연세대학교)
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초록

이 글의 목적은 조선 후기부터 근대 초기에 걸쳐 규방문화권에서 산출된 자전적 성격의 가사를 대상으로 가사 장르와 젠더의 관계를 살피려는 것이다. 사대부의 문화적 표현으로 기능했던 가사는 18세기 이후 다양한 하위 주체들이 가사의 창작과 수용에 참여하면서, 삶의 여러 국면을 포괄할 수 있는 가장 대표적인 글쓰기로 부상하게 되었다. 이 과정에서 나타난 주목할 만한 변화는 가사가 사족 부녀자들의 일상을 핍진하게 표현할 수 있는 통로로 자리잡게 되면서 ‘그녀’와 ‘그녀의 삶’의 내력을 담게 되었다는 것이다. 이는 동류 사대부들 간에 복수의 정체성을 표현하던, 가사가 여성 ‘개인’ 삶의 경험을 진술하는 양식 (herstory)로 자리 잡게 되었다는 의미일 것이다. 자전적 성격의 가사는 소수자들의 발언이 주체화하고, 개인의 삶을 문제시하기 시작한 조선 후기 문화적 경향을 공유한 바탕 위에 이루어졌다고 할 수 있다. 규방문화권의 가사는 여기에 더해 자신의 삶을 회고적, 정감적으로 술회하고, 그 경험을 다른 여성과 공유함으로써, 여성적 정체성 구현에 일조하였다. 이는 가사가 잠재적으로 지녔던 장르적 개방성, 묘사의 일상성을 여성이 생활문화의 장으로 끌여들여 수용함으로써 가사의 표현 영역을 넓히고, 결과적으로 장르적 변화를 견인한 사례로 꼽을 수 있다.

keywords
Autobiographic Kasa, Sub Culture, Gyubang munhwa (Culture of the Literati Women), Minority, Genre, Gender, 자전적 가사, 하위문화, 규방문화, 소수자, 장르, 젠더

Abstract

The main purpose of this paper is to inquire the relation between the Kasa and Gender centering around the Gubang Kasa, which was produced from the late of Chosun Dynasty to the early modern period. After 18th Century, Kasa which had been enjoyed by the literati as the path of their cultural expression began to representative way of writing of the period as diverse minority groups involved the production and distribution of Kasa. The remarkable point is the emergence of autobiographic Kasa which contains the personal history of the women including their growth, marriage and family life. It can be said that the autobiographic Kasa came up to the surface as a consequence of sharing the cultural trends which encouraged the sub alter to express themself and their own life. Through writings of Kasa they call attention the meaning of their own life and identity. In addition the Kasa, emerged from the field of Kubang Munwha ( the culture of aristocrat women) in the late of the Chosun Dynasty provided the women with the path to describe their life looking back upon the past with emotion. This paper pays attention the fact that writing and reception of Kasa encouraged the women to share their own life with other women and embody their identities as a group or an individual.

keywords
Autobiographic Kasa, Sub Culture, Gyubang munhwa (Culture of the Literati Women), Minority, Genre, Gender, 자전적 가사, 하위문화, 규방문화, 소수자, 장르, 젠더

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