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내적 동기와 창의성간의 관계에 대한 메타분석 연구

A Meta-Analysis on the Relationship between Intrinsic Motivation and Creativity

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2015, v.34 no.1, pp.57-86
홍세정 (서강대학교)
장재윤 (서강대학교)
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초록

본 연구는 메타분석을 통해 국내 선행 연구들에서 보고된 내적 동기와 창의성간의 관계를 통합적으로 분석하고, 그 관계가 연구 장면(조직, 학교), 창의성 측정 방식(설문조사, 검사과제), 창의성 평가 주체(자기보고, 타인평정)에 따라 다르게 나타나는지 살펴보았다. 데이터베이스 검색을 통해 총 39개(N=11,497)의 국내 표본을 분석에 포함하였다. Hunter와 Schmidt(2004)가 제안한 절차에 따라 개별 연구들의 표집오차(sampling error)와 측정오차(measurement error)를 교정한 후 두 변인의 진 평균 상관을 추정하였으며, 각 조절 변인에 대해 하위집단분석을 실시하였다. 그 결과 내적 동기와 창의성 사이에 강한 정적 상관이 나타났다. 또한 하위집단 분석 결과, 창의성이 과제검사보다는 설문조사를 통해 측정되었을 때, 그리고 타인평정보다는 자기보고에 의해 측정되었을 때 내적 동기와 창의성간의 상관이 더 높게 나타났다. 이는 내적 동기와 창의성의 측정이 동일 도구(설문조사) 혹은 동일 대상(자기보고)에 의해 이루어짐으로써 동일방법편향(common method bias)이 존재할 수 있음을 시사한다. 마지막으로 본 연구의 의의, 제한점 및 추후 연구방향에 관하여 논의하였다.

keywords
내적 동기, 창의성, 메타분석, 동일방법편향, Intrinsic Motivation, Creativity, Meta-Analysis

Abstract

This study was attempted to comprehensively analyze relationship between intrinsic motivation and creativity through meta-analysis, and investigated whether the relationship is moderated by study settings (organizational setting or academic setting), measurement types of creativity (questionnaire or task), and evaluators of creativity (self-report, other-rating). By searching through database, 39 Korean-samples (N=11,497) were selected for this meta-analysis. Based on Hunter & Schmidt’s (2004) procedure, sampling error and measurement error of individual studies were corrected, and true mean correlation between intrinsic motivation and creativity was estimated. The result suggests that there are strong and positive correlations between intrinsic motivation and creativity. Also the subgroup analysis results indicated that the correlation between intrinsic motivation and creativity was stronger when creativity was measured by using surveys and self-report rather than task-based test and other-rating. This suggest that there could be common method bias by using common tools(questionnaire) or common targets(self-rating) to measure intrinsic motivation and creativity. Finally, the implication, limitation of this study and future research orientation were discussed.

keywords
내적 동기, 창의성, 메타분석, 동일방법편향, Intrinsic Motivation, Creativity, Meta-Analysis

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