ISSN : 1229-0696
This study analyzed the characteristics of the perceived competency in student evaluating task from work experience, as well as observing the difference in the perceived importance of the skill and the actual performance level of the admission officers, based on the competence drawn. For this study, Study 1 used the concept map, while Study 2 used the IPA analysis method. In Study 1 conducted the multidimensional scaling (MDS) and hierarchical cluster analysis to rate the importance level of each core sentence. The analysis showed that a total of 93 core sentences were clustered into: (1) ‘the understanding of the student/major’, (2) ‘ability to evaluate the documents quickly, accurately, and insightfully’, (3) ‘vocation development through self-understanding’, (4) ‘Understanding of the high school curriculum and its characteristics’. Furthermore, the results of the importance rating showed that Cluster 3 (vocation development through self-understanding) showed the highest level of importance. Study 2 compared the perceived competency importance and the actual performance, using paired t-test. The results showed that from the 93 competency list, there were significant differences in 37 competencies; out of 37, 36 of them showed lower performance than the perceived importance in the specific competency. Finally, this study suggested its implications based on the results, as well as providing directions for future studies based on the study’s limitations.
강현석 (2010). 중등 교육과정과 입학사정관제의 연계성에 관한 시론적 고찰. 교육과정연구, 28(2), 121-141.
강태중, 이성호, 김동민 (2009). 입학사정관제도의 정착을 위한 연구: 미국의 사례를 중심으로. 아시아교육연구, 10(4), 151-175.
교육과학기술부 (2009). “입학사정관제 단계적 정착방안” 마련 및 내실화. 보도자료.
교육인적자원부 (2007). 입학사정관제 지원계획 발표. 보도자료.
권승아 (2009). 입학사정관 제도 운영 실태와 입학사정관의 인식. 이화여자대학교대학원 석사학위논문.
김명수 (2009). 입학사정관이 지각한 직무특성과 역할갈등 분석. 경기대학교 행정대학원 석사학위논문.
김승태 (2009). 대학 입학사정관제도의 운영성과 평가: 시범실시 대학을 중심으로. 국가정책연구, 23(4), 169-196.
김은희, 조대연, 김용범, 정희정 (2011). 입학사정관의 직무역량 요구분석. 교육행정학연구, 29(1), 109-129.
김일규, 임현우 (2010). “입학사정관 태부족... 1명 심사에 고작 10분”. 한국경제, 2010. 9. 28.
김일혁 (2009). 입학사정관제 운영 평가 지표 개발. 교육평가연구, 22(3), 681-715.
김혜영 (2010). “서울대 입학사정관 20대가 33%”. 한국일보, 2010. 10. 22.
민부자 (2010). 수석교사가 인식하는 직무의 중요도 및 수행도 차이 분석. 교육과정연구, 28(4), 103-133.
박노진 (2009). 중요도-실행도 분석의 효율적 활용에 대한 연구- 온라인 수능강의에 대한 사례 연구. 한국데이터정보과학회지, 20(2), 329-338.
박철현 (2010). “선발기준․절차 객관성 마련부터”. 한국일보, 2010. 9. 23.
안선회, 정일환, 주동범 (2009). 입학사정관제의 합리적 정착을 위한 사교육비 경감 방안 연구. 교육정치학연구, 16(2), 7-33.
양성관 정일환 (2007). 미국 대학입학제도의 전형자료, 입학사정관제도 및 기여입학제도 분석: 개별적 검토를 중심으로. 비교교육연구, 17(3), 167-190.
오경희 (2010). 입학사정관제의 합리적 기준에 대한 고등학교 교사들의 인식과 제언: 부산지역 교사들을 중심으로. 교육의 이론과 실천, 15(2), 117-137.
이종구 (2010). 직무역량을 기반으로 한 관리직 분류의 적절성 탐색. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 23(4), 783-801.
조미나 (2006). 레스토랑 유형별 서비스 인카운터 품질의 중요도 및 수행도 분석. 한국식품영양과학회지, 35(8), 1076-1087.
조호연 (2009). “입학사정관제.” 경향신문, 2009. 3. 24.
최윤정, 김계현 (2007). 고학력 기혼여성의 진로단절 위기 경험에 대한 개념도 (Concept Map) 연구-진로지 속 여성과 중단 여성간의 비교. 상담학연구, 8(3), 1031-1045.
한국대학교육협의회 (2011). 2011년도 입학사정관제 운영 지원 사업 시행계획. 미간행.
한병선 (2009). “입학사정관제 성공하려면.” 세계일보, 2009. 4. 22.
한국대학교육협의회 홈페이지 http://www.kcue. or.kr/
Giorgi, A. (1985). Sketch of a psychological henomenological method. In A. Giorgi (Ed.), Phenomenology and psychological research, 12-28, Pittsburg, PA: Duquesne University Press.
Gol, A. R, & Cook, S. W. (2004). Exploring the underlying dimensions of coping: A concept mapping approach. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 155-171.
Goodyear, P. K., Tracey, T. J., Claiborn, C. D., Lichtenberg, T. W., & Wampold, B. E. (2005), Ideographic Concept Mapping in Counseling Psychology research: Conceptual overview, methodology, and illustration. Journal of Counseling Psychology, 52(2), 236-242.
Guion, R. M. (1991). Personnel Assessments, Selection, and Placement. In M. D. Dunnette and L. M. Hough (eds.), Handbook of Industrial/Organizational Psychology, Vol. 2. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, Inc.
MA Kunkel, S. Newsom. (1996). Presenting Problems for Mental Health Services: A Concept Map, Journal of Mental Health Counseling, 18(1), 53-63.
Martilla, J. A., & James, J. C. (1997). Importance - Performance Analysis. Journal of Marketing, 41(1), 77-79.
Paulson, B. L., Truscott, K., & Stuart, J. (1999). Client's perception of helpful experiences in counseling. Journal of Counseling Psychology, 46, 317-324.
Paulson, B. L., & Worth, M. (2002). Counseling for suicide: Client perspectives. Journal of Counseling and Development, 80, 86-93.
Trochim, W. M. K. (1989). An introduction to concept mapping for planning and evaluation. Evaluation and Program Planning, 12, 1-16.
Kane, M., & Trochim, W. M. K. (2007). Concept mapping for planning and evaluation. California: Sage.