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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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덴동어미화전가와 여성의 연대

여성문학연구 / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2005, v.0 no.14, pp.123-145
박혜숙 (인하대학교)

초록

「덴동어미화전가」는 규방가사의 하나로서, 그 현실반영 및 문학성에 있어 가사가 도달한 한 높은 수준을 보여준다. 「덴동어미화전가」에서 덴동어미의 일생담은 큰 비중과 의미를 갖고 있는바, 그것은 화전놀이의 현장성과 깊은 관련이 있다. 여성들이 모인 놀이의 현장에서 덴동어미의 개인사가 구연됨으로써 그것은 한 여성의 개인사를 넘어 집단적 의미를 갖게 되었고, 그 과정에서 여성의 연대가 매우 중요한 역할을 하였다. 그리고 이 작품이 보여주고 있는 ‘한(恨)’과 ‘신명’이 묘하게 어우러진 독특한 미학적 분위기 역시 덴동어미가 다른 여성들과 맺고 있는 공감과 연대에 기인한 바 크다. 차이를 넘어선 여성 상호간의 공감과 연대로 인해 이 작품은 다른 규방가사와는 달리 긍정적이고 능동적이며, 나아가서는 본원적인 여성적 생명력을 담보하는 여성정체성을 구현해내고 있다.

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Tendong-Eumi Whajeonga(덴동어미화전가), Whajeonga(화전가), Kyubang-Kasa(규방가사), sinmyoung(신명), 덴동어미화전가, 화전가, 규방가사, 신명

Abstract

Tendong-Eumi Whajeonga(덴동어미화전가) is one of Kyubang-Kasa(규방가사), and it shows best level of Kasa in the late Yi Dynasty in its reflection of reality and quality of literature. The life history of Tendong-Eumi has a great meaning in the text, and it has relation with the scene of women's flower viewing in the spring. So it has not only individual meanings but also group meanings. And the women's sympathy and solidarity have a great role in the text. The women's sympathy and solidarity make this text have special aesthetic atmosphere. It shows 'han(恨)' and 'sinmyoung(신명)'. Owing to the women's sympathy and solidarity, this text can be different from the other Kyubang-Kasa texts in its feminine identity. The feminine identity in the Tendong-Eumi Whajeonga is active and full of life.

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Tendong-Eumi Whajeonga(덴동어미화전가), Whajeonga(화전가), Kyubang-Kasa(규방가사), sinmyoung(신명), 덴동어미화전가, 화전가, 규방가사, 신명

참고문헌

1.

(1983) ?서민가사연구?, 형설출판사

2.

(1995) ‘덴동어미화전가’ 연구(1) -서사구조와 비극성을 중심으로 , 집문당

3.

(1992) 운명의 얼굴과 신명,

4.

(1992) 여성문학의 시각에서 본 ‘덴동어미화전가’, 인제대학교

5.

(1991) ‘덴동어미화전가’의 세계인식과 조선후기 몰락하층민의 한 양상 고려대 국어국문학연구회,

6.

(1999) 한국고전여성작가연구, 태학사

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