바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

  • KOREAN
  • P-ISSN1229-4632
  • E-ISSN2733-5925
  • KCI

A study on the Korean Male Film Melodrama Since the latter of 1990's

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2006, v.0 no.16, pp.449-481
Hyunkyung Lee

Abstract

This paper aims to give light upon the aspect of Korean 'male film melodrama'. The main concept of male film melodrama is the love story that the hero drives narrative. Generally melodrama is accepted the genre being about women, for women. Until now most studies of melodrama have been focused on the visual representation of woman's image and ideological pressure. The social-cultural changes influence mass culture, so one of the most popular genre, melodrama is reflected these results. Nowadays new male features have being appeared in melodrama. They are men who fall in love and their love story develops plot. In 1997, 8 'man' appeared the front side of Korean film melodrama for the first time in Korean film melodrama history. Since the latter of 1990's, many of male film melodrama have been made and most of them hit at the box-office. We can categorize them three types. First, there is 'male maturity film melodrama'.Second, there is 'male pure heart film melodrama'. Last, there is 'male fantasy film melodrama'. Genre is not a certain fixed substance, but is an organic formation which repeatedly makes self-renovation. According to the times, male characters in melodrama have changed and male audience, too. Men who have averted their eyes from love story are interested in love story and acknowledge love is the most important value in their lives.

keywords
멜로드라마, 멜로영화, 남성, 내러티브, 사랑, 사랑 이야기, 연애, 성장, 순정, 신파, 죽음, 환상, 금기, 욕망, 전복, 봉합, 대중문화, 장르, 이데올로기, melodrama, film melodrama, narrative, genre, mass culture, love, love story, maturity, devotion, fantasy, taboo, desire, suture, subversion, ideology

Reference

1.

(2000) 신자유주의와 문화, 문화과학사

2.

(1994) ?대중 영화의 이해? 임재철 외 역, 한나래

3.

(1995) 시네-페미니즘, 대중영화 꼼꼼히 읽기, 과학과 사상

4.

(2000) 근대성의 유령들, 씨앗을 뿌리는 사람들

5.

(2005) 현대기호학과 문화분석, 열린책들

6.

(2001) 우리 영화 100년, 현암사

7.

(2004) 환상성-전복의 문학, 문학동네

8.

(1994) ?대중예술의 이론들?, 동연

9.

(2005) 디지털 시대의 서사와 매체, 동인

10.

(2004) 형언: 문학과 영화의 원근법,, 평민사

11.

(2003) 씨네 페미니즘의 이론과 비평, 책과길

12.

(2003) 영화에 관한 질문들, 울력

13.

(1983) 예술의 사회학최성만 이병진 역, 한길사

14.

(2000) 눈물의 역사, 동문선

15.

(1996) 현대 사회의 성ㆍ사랑ㆍ에로티시즘 친밀성의 구조변동, 새물결

16.

(1997) 남성과 한국사회, 사회문화연구소

17.

(1998) 1998년 한국영화연감, 집문당

18.

(2005) 2005 한국영화연감, 커뮤니케이션북스

19.

(1999) 멜로드라마란 무엇인가, 민음사

20.

(2004) 한국 멜로드라마의 근대적 상상력, 푸른사상

21.

(2002) 한국의 문화변동과 가치관, 나남출판

22.

재클린 살스비, (1985) ?낭만적 사랑과 사회? 박찬길 역, 민음사

23.

(1999) 왜 대중영화인가?, 한울

24.

(2003) 근대의 책읽기, 푸른역사

25.

(2002) 한국 현대 성장소설의 서사 시학, 박이정

26.

(1996) 환상문학 서설, 한국문화사

27.

(1995) 할리우드 장르의 구조, 한나래

28.

(2005) 한국영화사 공부 1980-1997, 이채

29.

(2003) 개정 증보판 한국영화 100년, 문학사상사

30.

(1989) 일제강점기 신파양식에 대한 연구,

31.

(2003) 1999-2002년 시기의 한국영화 붐에 대한 연구, 한국영화교육학회

32.

(2003) ?영화교육연구?,

33.

(1984) 멜로드라마의 컨벤션 연구,

34.

(1997) 사회과학연구,

35.

(1997) 한국에서 멜로드라마가 갖는 특권적 지위에 관한 해석적 분석,

36.

멜로드라마의 양식과 이데올로기를 중심으로, 고려대학교 신문방송학

37.

한국영화사에서 여성관객의 관람경험 연구 1950년대 중반에서 1960년대 초반을 중심으로,

38.

(2002) 멜로드라마의 근대적 상상력,

39.

(2003) 신파 양식의, 세상에 대한 태도,

40.

(1995) 신파적 멜로드라마의 근대성에 대해,

41.

(2000) 멜로 장르에 대한 여성주의적 비평 여성관객성 논의를 중심으로,

42.

(1997년) 환상 문학과 한국 문학, ?세계의 문학?

43.

The Desire to Desire, Indiana University Press

44.

(1998) The Oxford Guide to Film studies,

45.

(2000) Film Studies and Japanese Cinema, Film Studies and Japanese Cinema

Feminism and Korean Literature