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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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좀비는 정동될 수 있는가?: 「부산행」에 나타난 신자유주의 시대의 정동과 여성 생존자의 미래

Are Zombies Capable to Be Affected? : The Affect of Neo-Liberalism and Future of Female-Survivors in Train to Busan

여성문학연구 / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2016, v.0 no.39, pp.67-100
이윤종 (동아대학교)
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초록

본고는 정동을 신자유주의적 자본주의 질서에 대한 정서적, 인지적 대응으로 상정하고 한국 사회에서 최근에 나타나기 시작한 정동적 전환을 고찰하고자 한다. 이를 위해 2016년 여름에 천만 관객을 동원한, 한국 최초의 좀비영화 「부산행」이 신자유주의 시대의 한국적 정동의 알레고리로서 정동적 전환을 재현하는 것으로 읽고 영화의 텍스트를 분석할 것이다. 「부산행」은 신자유주의 시대에 존엄한 인간으로서 생존하는 것의 불확실성과 그 불안정성 속에서 살아가는 대다수 프레카리아트를 1:99라는 인간 대 좀비의 인구율적 차이를 형성하며 재현한다. 본 연구는 신자유주의 시대의 새로운 전지구적 계급이 된 프레카리아트 문제와 함께 영화의 최후의 생존자가 되는 두 여성, 즉 임산부와 초등학생이 과연 해피엔딩과 밝은 미래의 주인공인지에 대해 고구해 볼 것이다. 이를 통해 여성에게 생물학적 재생산의 능력만을 요구하는 가부장적 자본주의 사회에서 여성주의적 정동의 미래는 가능할 것인지에 대해서도 질문을 던질 것이다.

keywords
Affect, Affetive Turn, Gender, Feminism, Zobmie, Neoliberalism, Precariat, Future, Optimism, Lauren Berlant, Franco 'bifo' Berardi, Train to Busan, Yeon Sangho, 정동, 정동적 전환, 젠더, 여성주의 좀비, 신자유주의, 프레카리아트, 미래, 낙관론, 로렌 벌랜트, 프랑코 베라르디 비포, 부산행, 연상호

Abstract

This paper hypostatizes the affect as an emotional and cognitive response to the present neoliberal capitalist order and inquires into the affective turn recently emerged in South Korea. To do so, it reads and analyzes a text of the first Korean zombie film, Train to Busan, which has sold ten million tickets in summer of 2016, as an allegory of South Korean affect that represent the nationally on-going affective turn. The film not only symbolizes the precarity of the noble survival of a human being under the neoliberalist order but also visualizes the quantity of zombies versus humans as that of the precariat, the majority (99%) of the population and the very few privileged (1%). Along the line with the issue of the precariat, a new global class in the neoliberalist capitalism, this study thus interrogates the film's closure wherein ultimately survive two females, namely a pregnant housewife and an elementary-school girl and questions if that is a happy ending. By doing so, it not only questions the possibility of zombies affecting and being affected but also addresses a "cruel optimism" or cruel future of the survivors in this patriarchal capitalism that only requires women to be the biological tool of reproduction.

keywords
Affect, Affetive Turn, Gender, Feminism, Zobmie, Neoliberalism, Precariat, Future, Optimism, Lauren Berlant, Franco 'bifo' Berardi, Train to Busan, Yeon Sangho, 정동, 정동적 전환, 젠더, 여성주의 좀비, 신자유주의, 프레카리아트, 미래, 낙관론, 로렌 벌랜트, 프랑코 베라르디 비포, 부산행, 연상호

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