바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Birth of the People's Actress - A Review of Mun Ye-bong's Activities in the Liberation War Period

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2018, v.0 no.43, pp.279-311
https://doi.org/10.15686/fkl.2018..43.279
Jun Jeenee
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper sheds light on the process leading up to the safe arrival of Mun Ye-bong, a “flower” of Japanese propaganda films during the latter colonial period to, the “people’s actress” after defecting to North Korea. Specifically, three films in which she appeared are analyzed – My Home Village (Nae kohyang, 1949), Blast Furnace (Yonggwangno, 1950), and Boy Partisan (Sonyŏn ppalch'isan, 1952) – the first of which was North Korea’s first art film. The paper discusses how Mun’s image in Japanese propaganda films was necessarily denied by her North Korean handlers, and how that image was then repeated and varied following the Liberation. Once she defected to the North, Mun actively advocated the Bukrodang (北勞黨) ideology with energy and sophistication via a media columnist. At the same time, she continued to cultivate the same star image that she had portrayed in the Colonial Period, either as the lead romantic interest for a stoic soldier or as a devotional mother figure. Thus, rather than playing the romantic interest for a Korean collaborator, she began playing the romantic interest for a member of the People’s Revolutionary Army. Likewise, when she played a motherly role, the son who dreamed of being a loyal subject of Japan (皇國臣民) was swapped out for a boy partisan. Of note, the North Korean regime demanded that Mun take on different roles than those she had depicted under Japanese rule. Her new handlers wanted her to bring modern experiences to the screen, including the escape from Shinpaseong (新派性), experiences reflecting life after the Liberation, and the harmony between politics and artistic values. Mun began to engage in positive self-criticism while receiving evaluations from Kim Il-sung, and she embarked on a process of inquiring into people’s lives and developing characters that reflected socialist life. Thus, while Mun had originally cultivated the image of a good wife and wise mother of the Colonial Period, particularly in the sense of embodying traditional Korean values, she was subsequently able to emerge as the people’s actress in North Korea, successfully ridding herself of her pro-Japanese past by embracing the rapidly-changing demands of socialist life.

keywords
북한영화, 문예봉, 인민배우, 「내 고향」, 「용광로」, 「소년 빨치산」, North Korean films, Mun Ye-bong, the people’s actress, My Home Village (Naekohyang), Blast Furnace (Yonggwangno), Boy Partisan (Sonyŏnppalch'isan)

Reference

1.

김승구 각본, 강홍식 연출, 「내 고향」(1949)

2.

김영근 각본, 민정식 연출, 「용광로」(1950)

3.

윤두헌 각본, 윤용규 연출, 「소년 빨찌산」(1952)

4.

김룡봉, 『조선영화사』, 평양: 사회과학출판사, 1989, 54~68쪽, 79~94쪽.

5.

리호윤 편, 『조선영화문학선집』 1, 평양: 문학예술종합출판사, 1994, 5~75쪽, 113~166쪽, 167~213쪽.

6.

문예봉, 『내 삶을 꽃펴준 봄』, 문학예술출판사, 2013, 120~181쪽.

7.

민병욱, 『북한영화의 역사적 이해』, 역락, 2005, 111~122쪽.

8.

박현희, 『문예봉과 김신재』, 선인, 2008, 1~205쪽.

9.

오정애, 리용서, 『『조선문학사』』 10: 해방 후편, 사회과학출판사, 1994, 195~197쪽.

10.

이명자, 『북한영화사』, 커뮤니케이션북스, 2007, 22~35쪽.

11.

최척호, 『북한영화사』, 집문당, 2000, 3~5쪽.

12.

김정수, 「인민배우 황철의 연기훈련법-화술 훈련을 중심으로」, 『북한연구학학보』, 16권 1호, 북한연구학회, 2012, 245~266쪽.

13.

김정수, 「북한 예술영화의 ‘행동’과 ‘감정’ 분석」, 이화여자대학교 박사학위논문, 2018, 26쪽.

14.

문의영, 「해방 후 영화예술의 발전」, 리령 편, 『빛나는 우리 예술』, 평양: 조선예술사, 1962, 136~151쪽.

15.

손이레, 「재생, 일시 정지-일제 시기의 서사영화와 여성 재현 역학」, 『대중서사연구』 18호, 대 중서사학회, 2007, 289~323쪽.

16.

송낙원, 「북한영화의 형성 과정과 최초의 극영화 「내 고향」 연구」, 『문학과영상』 10권 1호, 문학과 영상학회, 2009, 111~137쪽.

17.

오덕순, 「극영화 「내 고향」에 대하여」, 『문학예술』, 1950.2, 36~64쪽.

18.

유현주, 「미디어 『삼천리』와 여배우 ‘문예봉’」, 『한국극예술연구』 33집, 한국극예술학회, 2011, 51~83쪽.

19.

이영재, 「황군(皇軍)의 사랑, 왜 병사가 아니라 그녀가 죽는가 -<조선해협>, 기다림의 멜로드라마-」, 『여성문학연구』 25호, 한국여성문학학회, 2011, 197~237쪽.

20.

이화진, 「‘국민’처럼 연기하기: 프로파간다의 여배우들」, 『여성문학연구』 17집, 한국여성문학학 회, 2007, 387~422쪽.

21.

이혜진, 「전후-해방 정신의 계류점-리샹란과 최승희의 재신화화를 중심으로」, 『한국문학과 예술』 18. 숭실대학교 한국문학과 예술연구소, 2015, 113~146쪽.

22.

장용훈, 「「내 고향」-해방 이후 최초의 예술영화」, 『통일한국』 181호, 평화문제연구소, 1999, 20~21쪽.

23.

전영선, 「북한 최초의 공훈배우-영화배우 문예봉」, 『북한』 335호, 1999.11, 152~161쪽.

24.

전지니, 「해방기 남북한 희곡의 젠더정치 연구」, 『한국극예술연구』 40집, 한국극예술학회, 2013, 51~88쪽.

25.

정영권・김소원, 「국민 여배우 혹은 선전의 꽃」, 『한국문화기술』 20권, 단국대학교 한국문화기 술연구소, 2016, 307~339쪽.

26.

정태수, 「영화 「내 고향」과 「용광로」를 통해 본 초기 북한영화의 특징」, 『현대영화연구』 20호, 한양대학교 현대영화연구소, 2010, 419~444쪽.

27.

주창규, 「문예봉, 발명된 ‘국민 여배우’의 계보학-‘은막의 여배우’의 훈육과‘침묵의 쿨레쇼프를 중심으로」, 『영화연구』 46호, 한국영화학회, 2010, 157~211쪽.

28.

최연용, 「차이와 동질성-북한에도 스타가 있다」, 정재형 편, 『북한영화에 대해 알고 싶은 다섯가지』, 집문당, 2004, 268~272쪽.

29.

한상언, 「해방기 영화인 조직 연구」, 한양대학교 석사학위논문 2007, 59~60쪽, 117쪽.

30.

한상언, 「강홍식의 삶과 영화 활동」, 『人文論叢』 32호, 경남대학교 인문과학 연구소, 2013, 329~350쪽.

31.

한상언, 「박학의 삶과 영화 활동 연구」, 『영화연구』 69호, 한국영화학회, 2016, 227~252쪽.

32.

문예봉, 「제 무덤 속으로 들어갈 날을 재촉하는 발악」, 『로동신문』, 1950.6.25., 2면.

33.

문예봉, 「국제영화축전 관람기」, 『로동신문』, 1951.10.27., 3면.

34.

문예봉, 「강의한 생활을 체현-조선예술영화 「빨치산의 처녀」」, 『로동신문』, 1954.11.27., 3면.

35.

오상근, 「조선예술영화 「빨치산의 처녀」」, 『로동신문』, 1954.11.27., 3면.

36.

「조선 인민의 위대한 10년 생활」, 『로동신문』, 1955.7.20., 3면.

Feminism and Korean Literature