바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A Monster Called a Mother — A Deconstructive Approach to Motherhood as Represented in Oh Jung-hee’s Novels

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2021, v.0 no.53, pp.368-390
https://doi.org/10.15686/fkl.2021..53.368
Yi Soh-yon
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

“Mothers” in Oh Jung-hee’s novels are trapped inside the colony that is the family and live a life of submission to modern maternal ideology. However, they resist the role they are forced to play, while continuing their attempts to escape from oppressive ideologies. The characters are caught in paradoxical situations caused by the contradictory performances of chaos and a way forward, and destruction and reconstruction. They perceive themselves as distorted and deformed beings—that is, as monsters abandoned by society. Therefore, the monstrous women depicted in Oh’s novels are also seen as paradoxical beings. Oh’s female monsters are considered abject beings who have been abandoned and devalued by society. However, they are simultaneously feared as powerful beings who can overthrow the law of the father. Even when the mothers in Oh’s novels are reproduced as something that is abject, they reveal the cold-blooded mother who both gives her children life and takes it away. Mothers who actively seek to become monsters appear to be fearful castrators who threaten masculinity and cruel destroyers who break the boundaries of the castle. The mother is recreated as the “monstrous-feminine” that “shows fear because of her body and production functions, especially her nature as a mother.” Oh’s novels should be interpreted as a journey to discover the power of a forgotten mother, breaking the prejudice of society that has regarded women as abject. The attempt to form one’s identity against a world that oppresses the self is closely linked to posthumanism, which attempts to dismantle the modern ideological form of man/humanity and identify a new basis for existence outside existing limits.

keywords
비체, 여성괴물, 괴물성, 원초적 어머니, 해체, 포스트휴머니즘, 변신, 체현, 여신, 책 생성, abject, monstrous-feminine, monstrosity, primal mother, deconstruction, posthumanism, metamorphosis, embodiment, goddess, thealogy, bibliogenesis, castration

Reference

1.

오정희, 『유년의 뜰』 , 문학과지성사, 1981.

2.

오정희, 『불의 강』, 문학과지성사, 1977.

3.

오정희, 『바람의 넋』, 문학과지성사, 1996.

4.

오정희, 『불꽃놀이』, 문학과지성사, 1995.

5.

권오룡, 「원체험과 변형 의식: 오정희론」, 『오정희 깊이 읽기』, 우찬제 엮음, 문학과지성사, 2007, 102-117쪽.

6.

로지 브라이도티, 김은주 역, 『변신: 되기의 유물론을 향해』, 꿈꾼문고, 2020, 370, 372, 382, 404쪽.

7.

로지 브라이도티, 이경란 역, 『포스트휴먼』, 아카넷, 2020, 68, 150쪽.

8.

바바라 크리드, 손희정 역, 『여성괴물: 억압과 위반 사이』, 여이연, 2017, 12, 35쪽.

9.

슈테판 헤어브레이터, 김연순·김응준 역, 『포스트휴머니즘: 인간 이후의 인간에 관한 문화철학적 담론』, 성균관대학교 출판부, 2012, 22쪽.

10.

조르조 아감벤, 박진우 역, 『호모 사케르』, 새물결, 2008, 33쪽.

11.

주디스 버틀러, 조현준 역, 『젠더 트러블』, 문학동네, 2008, 258쪽.

12.

줄리아 크리스테바, 서민원 역, 『공포의 권력』, 동문선, 2001, 21-26쪽.

13.

캐롤 P. 크리스트, 아카데미 할미 역, 『다시 태어나는 여신: 페미니스트 영성의 의미』, 충남대학교출판문화원, 2020, 264쪽.

14.

Luce Irigaray, Speculum of the Other Woman, trans. Gillian C. Gill, Ithaca, N.Y.:Cornell University Press, 1985, p.201.

15.

Starhawk, The Spiral Dance: A Rebirth of the Ancient Religion of the Great Goddess, HarperOne, 1999, p.104.

16.

김경희, 「오정희 소설에 나타난 모성성 연구–「중국인 거리」,「번제」를 중심으로–」, 『인문학연구』 제33권, 조선대학교 인문학연구원, 2005, 73-91쪽.

17.

김명숙, 「여신은 젠더를 넘어설 수 있는가?: 페미니스트 영성운동을 중심으로」,『차세대 인문사회연구』 제6호, 일본연구센터, 2010, 355-375쪽.

18.

김미현, 「오정희 소설의 모성성에 대한 재해석–「번제」를 중심으로」, 『비평문학』 제37호, 한국비평문학회, 2010, 73-91쪽.

19.

김연숙·이정희, 「여성의 자기 발견의 서사, ‘자전적 글쓰기’–박완서, 신경숙, 김형경, 권여선을 중심으로」, 『여성과 사회』 제 8권 1호, 1997, 192-210쪽.

20.

이가원, 「오정희 소설에 나타난 신화적 상상력과 제의성 연구: 「옛 우물」과 「동경」을 중심으로」, 『한국문예비평연구』 제49호, 한국현대문예비평학회, 2016, 125-153쪽.

21.

장현숙, 「오정희의 불꽃놀이에 나타난 주제 의식 연구」, 『현대소설연구』 제68호, 한국현대소설학회, 2017, 443-478쪽.

22.

주지영, 「오정희의 「옛 우물」에 나타난 젠더 탈주의 계보학: 모성, 여성의 이분법을 넘어서는 정화와 재생의 현자–되기」, 『구보학보』 제24호, 구보학회, 2020, 339-442쪽.

Feminism and Korean Literature