바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

“Literary Girls” and “Female Artists” inJang Deok-jo’s Novels Sunflower (1937) and Female Artist (1940)

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2022, v.0 no.56, pp.254-281
https://doi.org/10.15686/fkl.2022..56.254
PIAO YUEXIANG
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper examines the relationship between the birth of a literary girl and female writers through an analysis of Jang Deok-jo’s short novels Sunflower and Female Artists. The new representation of “literature girls” is the result of the discipline surrounding the daily lives and emotions of female writers. Jang Dukjo’s early short stories effectively reproduce the social identity and on to logical anxiety of “literary woman” as “hysteria.” In particular, these representations are important in that they reveal the possibility of discipline of male-dominated power and there location of gendered emotions. The subject of “literary woman” is born in a pathological state, and women’s resistance and voices are sutured. Colonial literature’s strategy of limiting women’s literary enjoyment and artistic achievement reveals the oppression of the ruling powers that created an environment in which female writers could not grow. This paper is meaningful in that it specifically re-evaluates women writers’ methods of survival, which are inherent in the process of calling summoning “literature girls.” Moreover, it reveals the authoritarian attitudes adopted by colonial women writers in their oppressive daily lives, where, subject to the pressures of dominant discourse, they were forced to awaken.

keywords
낭만성, 문학소녀, 불안, 신경증, 여류, 히스테리, 장덕조, Romanticism, Literature girls, Anxiety, Psychoneurosis, female writer, Hysteria, Jang Dukjo

Reference

1.

김림·양주동, 「여류문인」, 『신가정』, 1934.

2.

장덕조, 「해바라기」, 『삼천리』, 1937.1~10

3.

장덕조, 「여류 예술가」, 『삼천리』, 1940.4

4.

김미현, 『여성문학을 넘어서』, 민음사, 2002, 254쪽.

5.

여성문화이론연구소 정신분석세미나팀, 『페미니즘과 정신분석』, 여성문화이론연구소, 2003, 105-110쪽.

6.

유선영, 『식민지 트라우마』, 푸른역사, 2018, 5-21쪽.

7.

진선영, 『한국 베스트셀러 여성 작가의 러브스토리 코드』, 이화여대 출판문화원, 2020, 187쪽.

8.

한국여성연구소, 『여성의 몸: 시각, 쟁점, 역사』, 창비, 2005, 328-360쪽.

9.

한동세, 『정신과학』, 일조각, 1969, 106-107쪽.

10.

슈테판 볼만, 유영미 역, 『여자와 책–책에 미친 여자들의 세계』, 알에이치코리아, 2015, 89-90쪽.

11.

에리히 프롬, 원창화 역, 『자유로부터의 도피』, 흥신문화사, 2009, 119-120쪽.

12.

주디스 허먼, 최현정 역, 『트라우마』, 플래닛, 2007, 25-26쪽.

13.

크리스티나 폰 브라운, 엄양선 역, 『히스테리』, 여성문화이론연구소, 2003, 25-30쪽.

14.

피터 브룩스, 이봉지·한애경 역, 『육체와 예술』, 문학과지성사, 2000, 60쪽.

15.

심진경, 「문단의 ‘여류’와 ‘여류 문단’: 식민지 시대 여성 작가의 형성 과정」, 『상허학보』 제13호, 상허학회, 2004, 277-316쪽.

16.

엄미옥, 「근대소설에 나타난 여학생의 신체 연구」, 『한민족문화연구』 제27호, 한민족문화학회, 2008. 251-280쪽.

17.

전은정, 「일제하 신여성 담론에 관한 분석: 여성 주체 형성 과정을 중심으로」, 서강대학교 석사학위논문, 1999.

18.

정미지, 「1960년대 ‘문학소녀’ 표상과 독서 양상 연구」, 성균관대학교 석사학위 논문, 2011.

19.

조리, 「장덕조 소설 연구」, 전북대학교 박사학위논문, 2007.

20.

진선영, 「부부 역할론과 신가정 윤리의 탄생: 장덕조 초기 단편소설을 중심으로」, 『여성문학연구』 제28호, 한국여성문학학회, 2012, 485-516쪽.

Feminism and Korean Literature