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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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비공식조직 참여도가 직무만족에 미치는 영향: 비공식조직의 순기능적 유용성의 매개효과를 중심으로

The Mediating Effect of Utility of Informal Organization Between Participation of Informal Organization and Job Satisfaction

초록

근로자들의 조직 내 비공식조직 참여도가 높아지면 직무만족이 향상될 수 있는데 이것은 비공식조직에 참여하는 것이 근로자와 조직에 긍정적인 영향을 미칠 수 있게 하는 유용성을 가지고 있기 때문이라고 예측할 수 있다. 이에 본 연구는 비공식조직 참여도가 직무만족에 미치는 영향에 대해서 살펴보고 이 관계에서 비공식조직의 유용성이 매개변인 역할을 하는지 검증하였다. 이를 검증하기 위해 비공식조직의 유용성을 크게 정서적 유용성, 의사소통적 유용성, 학습적 유용성으로 구분하였다. 다양한 직종의 근로자 206명의 자료를 수집하여 위계적 회귀분석을 실시한 결과 비공식조직 참여도는 직무만족에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 비공식조직 참여도와 직무만족과의 관계에서 비공식조직의 세 가지 유용성을 구분하여 검증한 결과, 정서적 유용성과 의사소통적 유용성은 완전매개, 학습적 유용성은 부분매개 효과를 가지는 것으로 검증되었다. 그리고 전체적인 유용성의 경우 비공식조직 참여도와 직무만족 간의 관계에서 완전매개를 하는 것으로 나타났다. 따라서 기업들은 근로자들의 직무만족을 높이기 위해 비공식조직에 참여하는 것을 장려하는 것뿐만 아니라 조직 내의 비공식조직이 긍정적인 유용성을 가질 수 있도록 많은 지원과 노력을 기울여야 할 것이다.

keywords
비공식조직, 비공식조직 참여도, 비공식조직 유용성, 직무만족, Informal Organization, Participation of Informal Organization, Utility of Informal Organization, Job Satisfaction, Informal Organization, Participation of Informal Organization, Utility of Informal Organization, Job Satisfaction

Abstract

The purpose of the present study was to examine the influence of participation in informal organization on the job satisfaction. This study also attempted to find out the mediating effects of utility of informal organization in the relationship between participation and job satisfaction. Based on previous research, we classified utility into affective, communication, instrumental utility. Data were collected from 206 workers employed in various organizations. It was found that participation in informal organization were significantly related with high job satisfaction. In addition, the toeal utility were fully mediating the relationship between participation and job satisfaction. Affective, communication utilities had full mediating effects and instrumental utility had a partial mediating effect. This finding suggest that organizations should actively support informal organizations and find the way to encourage employees to participate informal organizations.

keywords
비공식조직, 비공식조직 참여도, 비공식조직 유용성, 직무만족, Informal Organization, Participation of Informal Organization, Utility of Informal Organization, Job Satisfaction, Informal Organization, Participation of Informal Organization, Utility of Informal Organization, Job Satisfaction

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