바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

mystery melodrama and gender of the modernizatio : Focused on Park Kyung Ri and Park Wan suh's fictions in the 1960's through the 1970's

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2018, v.0 no.44, pp.209-235
https://doi.org/10.15686/fkl.2018..44.209
choi kyung hee
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Pieces of work such as 『Woman who comes in autumn』 and 『Shade of Desire』 show popular characteristics of Park Kyung Ri and Park Wan suh,'s fictions at the same time paving the way for researching female identity according to the social and historical ideology forming the foundation of Park Kyung Ri and Park Wan suh,'s fictions. Park Kyung Ri and Park Wan suh,'s fictions different from the narrative structure of classical mysterious stories where the cause of a crime and the final outcome of an accident are clear, pays his attention to the internal consciousness and social background of the criminal revealed in the process of committing a crime not the crime itself. So to speak, he criticizes materialistically the logic of growth and development which is inherent in violence brought about from the frustrated desire of the criminal revealed in the process of looking for an answer to a puzzle, and mentally contradiction of modernization discourses in the 1960's through the 1970's stressing communal and ascetic values.

keywords
박경리, 박완서, 가을에 온 연인, 욕망의 응달, 추리, 멜로드라마, 근대화, 전통, 젠더, 가정, 성녀, 마녀, 신가부장제, 연애, 결혼, 사랑, 욕망, Park Kyung Ri, Park Wan suh, melodrama, Ratiocination Technique, mobilize, women, gender, home

Reference

1.

박경리, 『박경리문학전집8-가을에 온 여인』, 지식산업사, 1980.

2.

박완서, 『욕망의 응달/박완서 전집5』, 세계사, 1993.

3.

『가정생활』

4.

『여상』

5.

『여원』

6.

대중문학연구회, 『추리소설이란 무엇인가』, 국학자료원, 30∼31쪽.

7.

이병천,「개발독재의 정치경제학과 한국의 경험」, 『개발독재와 박정희 시대』,창작과비평사, 2003, 60∼65쪽.

8.

조성면, 『한국문학 대중문학 문화콘텐츠』, 소명, 2006, 18∼19쪽.

9.

조한혜정, 『성찰적 근대성과 페미니즘』, 또하나의문화, 1998, 95쪽.

10.

Ben Singer, 『멜로드라마와 모더니티』, 이위정 역, 문학동네, 2009, 63쪽. 83쪽.199쪽.

11.

Elaine Kim 외, 『위험한 여성』, 박은미 역, 삼인, 2001, 40∼41쪽.

12.

Reuter, 『추리소설』, 김경현 역, 문학과 지성사, 2000, 120쪽.

13.

Todorov, 『산문의 시학』, 유제호 역, 예림기획, 2003, 47∼48쪽.

14.

김복순, 「『시장과 전장』에 나타난 사랑과 이념의 두 구원」, 『현대문학의 연구』 6, 한국문학연구학회, 1996, 388∼439쪽.

15.

김양선, 「박완서 소설의 대중성 연구 : 1980년대 여성문제 소설 다시 읽기」,『한국문학이론과 비평』 54, 한국문학이론과비평학회, 2012, 215∼234쪽.

16.

김영택․신현순, 「박완서 소설의 정신분석학적 고찰 - 『 욕망의 응달』․『오만과 몽상 』에 나타난 '콤플렉스'․'불안'을 중심으로-」, 『어문연구』 63, 어문연구학회, 2010, 295∼317쪽.

17.

김윤정, 「 박완서 소설에 나타난 "남편"의 표상과 젠더 정치성 연구」, 『여성문학연구』 제30호, 한국여성문학학회, 2013, 417∼450쪽.

18.

김은실, 「한국근대화 프로젝트의 문화논리와 가부장성」, 『당배비평』, 1999,가을호, 87쪽.

19.

김은하, 「비밀과 거짓말, 폭로와 발설의 쾌락」, 『여성문학연구』 제26호, 한국여성문학학회, 2011, 302쪽.

20.

김은하, 「포스트 한국전쟁과 여성적 숭고의 글쓰기」, 『아시아여성연구』,56권 1호, 숙명여자대학교아시아여성연구소, 2017, 37∼62쪽.

21.

오혜진, 「전근대와 근대의 교차적 여성상에 관해 : 박경리의 『김약국의 딸들』 『시장과 전장』『토지』를 중심으로」, 『국제어문』 47, 국제어문학회, 2009, 323∼352쪽.

22.

이상진, 「탕녀의 운명과 저항 - 박경리의 『성녀와 마녀』에 나타난 성담론수정양상 읽기」, 『여성문학연구』 17, 한국여성문학학회, 2007, 289∼324쪽.

23.

이선미, 「박완서 소설의 서술성 연구 : 「나목」,「그해 겨울은 따뜻했네」를 중심으로」, 『여성문학연구』 제5호, 한국여성문학학회, 2001, 188∼220쪽.

24.

이혜경, 「박경리의 『노을 진 들녘』에 나타난 여성성 연구- 에코페미니즘적 관점을 중심으로」, 『서강인문논총』 44, 서강대학교 인문과학연구소,2015, 313∼352쪽.

25.

임헌영, 「산업화시대의 문학정신」, 『동아일보』, 1978. 3. 2.

26.

장미영, 「박경리 소설에 나타난 사랑의 의미와 섹슈얼리티 연구」, 『여성문학연구』 제40호, 한국여성문학학회, 2017, 105∼128쪽.

27.

최경희, 「박경리(朴景利) 소설(小說)에 나타난 ‘추리소설(推理小說)적 모티프’의 의미와 양상 연구-『가을에 온 여인(女人)』, 『타인(他人)들』,『겨울비』를 중심으로-」, 『어문연구』 38권 4호, 한국어문교육연구회,2010, 382쪽.

28.

최선영, 「박완서 소설에 나타난 가부장제․자본주의 양상과 극복의 가능성」,『현대소설연구』 51, 한국현대소설학회, 2012, 431∼455쪽.

29.

허연실, 「박경리 『가을에 온 여인』의 멜랑꼴리적 주체 연구」, 『어문논집』76, 민족어문학회, 2106, 147∼170쪽.

Feminism and Korean Literature