바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Suggestions for Women’s Chinese Literature History

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2019, v.0 no.48, pp.136-159
https://doi.org/10.15686/fkl.2019..48.136
ParkYoungmin
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The feminist view, which began to emerge increasingly from the periphery of our culture in the late 20th century, is now being clearly verified by how valid the problem was at that time in various chapters, including politics, economy and culture. However, there are still a handful of researchers who search for data in this field and seriously explore methodology, and the field of research is limited to some categories of classical literature and Chinese literature. In particular, the research of female Chinese poems is more dwarfed by other genres of research such as novels, lyrics and sijo. This is because previous Chinese studies did not recognize that intensive treatment of Chinese poems by female authors was a very effective and productive study. It is true that the female writer’s Chinese poems are significantly less in the amount than the male writer. But the significance of Han Shi, a female writer, is not something that can be gauged by the current amount of her poems. Chinese poetry is the genre most actively chosen by medieval subjects when they want to express their sentiments and reasons in writing. Thus, the life and culture of people living in time and space of the Middle Ages are revealed in abundance. In order to make women’s history and perception of their traditions more balanced, they first need to observe the lives and inner consciousness of women of the time. At this time, Chinese poems by female writers are the most important and meaningful subjects. Going forward from the study of female writer Han Shi, building up the history of female writer Han Shi literature can create the right restoration of women’s history and a proper and efficient understanding of women’s literature.

keywords
여성 한시, 문학사, 여성문집, 텍스트비평, 시화, 비평, Women’s Chinese poems, history of literature, women’s literature, and text reviews

Reference

1.

姜澹雲, 『只在堂稿』, 계명대학교 소장.

2.

姜澹雲, 『只在堂稿』, 부산대학교 소장.

3.

琴仙, 『琴仙詩』, 단국대학교 연민문고 소장.

4.

『八仙樓集』(개인소장본).

5.

『淸吟』, 단국대학교 연민문고 소장.

6.

허미자, 『한국여성시문전집』, 국학자료원, 2004

7.

이혜순 외, 『한국고전여성작가연구』, 태학사, 1999, 1-652쪽.

8.

박영민, 『19세기 문예사와 기생의 한시』, 고려대학교 민족문화연구원, 2011.

9.

김동준, 「여성문학의 전개와 여성의 목소리」, 『새 민족문학사 강좌』, 민족문학사연구소, 창비, 2009, 405-424쪽.

10.

김명희, 「여성 한문학의 연구사와 과제」, 『한국고전여성문학연구』 제1권, 한국고전여성문학연구회, 2000, 353-375쪽.

11.

문희순, 「호서지역 여성한문학의 사적 전개」, 『한국한문학연구』 제39호, 2007, 85-116쪽

12.

박무영, 「21세기 한국한문학사 서술의 여러 문제—여성문학사의 입장에서」, 『한국한문학연구』 제64호, 한국한문학회, 2016, 187-214쪽.

13.

박무영, 「한국문학통사와 한국여성문학사—여성문학사를 위하여」, 『고전문학연구』 제28호, 2005, 79-118쪽

14.

박영민, 「신부용당의 삶과 문학 연구」, 민족문화연구 제58호, 2013, 411-444쪽

15.

박영민, 「팔선회의 수계와 팔선루집의 편찬」, 『한국고전여성문학연구』 제38호, 한국고전여성문학회, 2019. 133-163쪽.

16.

박요순, 「삼의당과 그의 시 연구」, 『한남어문학』 제11호, 1985, 118-132쪽.

17.

안대회, 「한시사 서술의 제문제」, 『한국한문학연구』 제64호, 2016, 31-57쪽.

18.

이경하, 「여성문학사 서술의 문제점과 해결방향」, 서울대학교 박사학위논문, 2004, 1-166쪽.

19.

이경하, 「여성문학사 서술의 필요성에 관하여」, 『여성문학연구』 제11호, 한국여성문학학회, 2006, 377-400쪽.

20.

이경하, 「여성/문학/사에 관한 이론적 고찰」, 한국고전여성문학연구 5, 2002, 231-262쪽.

21.

이종묵, 「16-17세기 한시사 연구: 시풍의 변화양상을 중심으로」, 『정신문화연구』 23권 4호, 2000.

22.

이종묵, 「조선후기 놀이문화사와 한시사의 한 국면」, 『애산학보』 제34호, 2018, 157-188쪽.

23.

이혜순, 「19세기 여성비평문학의 출현과 그 의의」, 『한국고전여성문학연구』 제 1호, 한국고전여성문학회, 2000. 55-80쪽.

24.

정우봉, 「19세기 후반 대구지역 여성문인, 徐藍田의 생애와 문학」, 『대동한문학』제30호, 대동한문학회, 2009, 387-418쪽.

25.

최기숙, 「고전–여성–문학–사를 매개하는 젠더 비평의 학술사적 궤적과 방향」, 『한국고전여성문학연구』 제25호, 2012, 5-44쪽.

26.

최기숙, 「여성문학사의 역사/문화 공간 생성과 디지털 창의—생산을 위한 시론」, 『여성문학연구』 제43호, 한국여성문학학회, 2018, 155-198쪽

Feminism and Korean Literature