바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Narrativization of the Process of a Repentant Woman’s Rebirth as an Unrivaled Person —With a Focus on Jang Hye-aeng in Yussisamdaerok

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2021, v.0 no.53, pp.223-258
https://doi.org/10.15686/fkl.2021..53.223
Han Gil-Yeon
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This thesis focused on the narrativization of the transformation of Jang Hye-aeng, the female character of Yussisamdaerok (劉氏三代錄), who is reborn as an unrivaled member of her husband’s family through repentance and reform. Through this, I attempt to consider the achievements of Yussisamdaerok in the narrative of repentance and reformation. To this end, I divided this survey into three categories: 1) passing the test through similar cases, 2) showing qualities by enhancing morality, 3) and generous treatment of the contempt around her. First, “passing the test through similar cases” may be summarized as follows. The narrative of Jang Seol-hye, which appears as a mise en abyme of the narrative of Jang Hye-aeng, serves as a mirror reflecting the narrative of Jang Hye-aeng. Jang Hye-aeng is clearly differentiated from Jang Seol-hye with her fair demeanor, making her appear clearly different from her past sinful self. This can be said to be an epic device that embodies the step of ‘escaping from the past’. Second, the following is related to “showing qualities by enhancing morality.” Through moral discipline and an excellent performance, Jang Hye-aeng emerges as an unrivaled figure replacing the vacancy of Princess Jinyang, the most ideal figure in Yussisamdaerok. Jang Hye-aeng, who was enlightened by Princess Jinyang’s teaching, is now revered by the family as an incarnation of Princess Jinyang. This can be said to be a step toward a ‘rebirth as a new self’. Third, the “generous treatment of the contempt around her” can be explained as follows. Jang Hye-aeng establishes her status as the eldest daughter-in-law of the family by eliminating the lingering embers of hatred. Due to her previous behavior, Mrs. Sun gives a look of contempt and disgust. However, Jang Hye-aeng, through her extremely generous and polite behavior, sheds the shadow of such hatred and establishes herself as the eldest daughter-in-law of the Yu family in name and reality. This functions as the step of “passing through the last gateway as an unrivaled being.” In short, Yussisamdaerok marks an important milestone in narratives of repentance and reformation in the late 17th and early 18th centuries by portraying the process of becoming an unrivaled member of one’s husband’s family through the female character of Jang Hye-aeng. It is not uncommon for a woman to correct her mistakes in full-length novels, and it is a remarkable achievement that depicts a woman who is reborn as an exceedingly unique person. These observations are based on the author’s deep awareness of human nature and the situation of women. It is significant in that it presents the most ideal model of human beings who are striving to improve themselves.

keywords
full-length novel, Yussisamdaerok劉氏三代錄, Jang Hye-aeng, repentance and reformation, unrivaled person, rebirth, 장편소설, 유씨삼대록, 장혜앵, 개과천선, 독보적 인물, 거듭나기

Reference

1.

국립중앙도서관본 『유씨삼대록』 20권 20책.

2.

한길연·김지언·정언학, 『유씨삼대록』 1-4, 소명, 2010.

3.

김열규 외, 『가(家)와 가문(家門)』, 서강대학교 출판부, 1989, 1-158쪽.

4.

로버트 스탬, 오세필·구종상 역, 『자기 반영의 영화와 문학』, 한나래, 1998,1-383쪽.

5.

김서윤, 「고소설에 나타난 공주혼 모티프의 문학치료적 함의–『소현성록』과 『유씨삼대록』을 중심으로–」, 『문학치료연구』 제34호, 문학치료학회, 2015, 189-219쪽.

6.

김수연, 「『창선감의록』의 개과천선과 악녀(惡女) 무후(無後)」, 『한국고전여성문학연구』 제25호, 한국고전여성문학회, 2012, 335-363쪽.

7.

김은일, 「『유이양문록』에 나타난 상호텍스트성의 양상과 의미」, 『한국고전연구』 제34호, 한국고전연구학회, 2016, 173-202쪽.

8.

김태영, 「『유씨삼대록』에 나타난 ‘진양공주’의 성현(聖賢)화와 그 의미」, 『열상고전연구』 제67호, 열상고전연구회, 2019, 323-360쪽.

9.

김태영, 「『유씨삼대록』에 형상화된 ‘진양공주’의 서사적 기능과 의의」, 『고소설연구』 제51호, 한국고소설학회, 2021, 39-70쪽.

10.

박일용, 「『유씨삼대록』의 작가 의식 연구」, 『고전문학연구』 제12호, 한국고전문학회, 1997, 187-220쪽.

11.

성현경, 「옥련몽(玉蓮夢) 연구」, 『국문학연구』 제9호, 국문학연구회, 1968.

12.

신혜경, 「미장 아빔(mise en abyme)에 관한 소고」, 『미학·예술학 연구』 제16호, 2002, 119-138쪽.

13.

심경호, 「낙선재본(樂善齋本) 소설의 선행본(先行本)에 관한 일고찰(一考察): 온양정씨 필사본 『옥원재합기연』과 낙선재본 『옥원중회연』의 관계를 중심으로」, 『한국학』 제13호, 한국학중앙연구원, 1990, 169-188쪽.

14.

엄기영, 「『옥원재합기연』의 작품세계와 연작관계 연구」, 고려대학교 석사학위논문, 2001, 1-77쪽.

15.

이나라, 「『유씨삼대록』에 나타난 혼인여성의 고난과 의미–진양공주를 중심으로–」, 『Journal of K orean C ulture』 제52호, 한국어문학국제학술포럼, 2021, 403-437쪽.

16.

이수희, 「공주혼 모티프의 모티프 결합 방식과 의미—『구운몽』·『소현성록』·『유씨삼대록』을 중심으로」, 『한국고전연구』 제19호, 한국고전연구학회, 2009, 251-278쪽.

17.

이지하, 「『옥원재합기연』 연작 연구」, 서울대학교 박사학위논문, 2001 ,1-188쪽.

18.

이지하, 「대하소설 속 여주인공의 요절(夭折)과 그 함의—『천수석』과 『유씨삼대록』의 경우」, 『어문연구』 제45호, 한국어문교육연구회, 2017, 213-238쪽.

19.

임치균, 「연작형 삼대록 소설 연구」, 서울대학교 박사학위논문, 1992, 1-210쪽.

20.

전기화, 「『유씨삼대록』에 나타난 여성인물의 효 수행」, 『여성문학연구』 제41호, 한국여성문학학회, 2017, 147-171쪽.

21.

정병설, 「『옥원재합기연』 작가 재론—조선후기 여성소설가의 한 사례」, 『관악어문연구』 제22호, 서울대학교 국어국문과, 1997, 317-332쪽.

22.

정병설, 「『옥원재합기연』: 탈가문소설적 시각 또는 시점의 맹아」, 『한국문화』 제24호, 서울대학교 한국문화연구소, 1999, 81-98쪽.

23.

정병설, 「조선후기 정치현실과 장편소설에 나타난 소인의 형상—『완월회맹연』과 『옥원재합기연』을 중심으로」, 『국문학연구』 제4호, 국문학회, 2000, 231-259쪽.

24.

정선희, 「삼대록계 국문장편소설의 공주/군주 형상화와 그 의미」, 『한국고전여성문학연구』 제31호, 한국고전여성문학회, 2015, 225-258쪽.

25.

조광국, 「『임화정연』에 나타난 가문연대의 양상과 의미」, 『고전문학연구』 제22호, 한국고전문학회, 2002, 163-190쪽.

26.

조광국, 「『유이양문록』의 이차염 캐릭터론—애정애욕형에서 여사지향형으로 경계넘기」, 『한중인문학연구』 제51호, 한중인문학회, 2016, 43-68쪽.

27.

조용호, 「삼대록 소설 연구」, 서강대학교 박사학위논문, 1996, 1-230쪽.

28.

조현우, 「『사씨남정기(謝氏南征記)』의 악녀 형상과 그 소설사적 의미」, 『한국고전여성문학연구』 제13호, 한국고전여성문학회, 2006, 319-348쪽.

29.

조혜란, 「가문과 개인 사이—『임씨삼대록』의 임관흥을 중심으로」, 『고소설연구』 제22호, 한국고소설학회, 2010, 255-289쪽.

30.

조혜란, 「『옥루몽』 황소저의 성격 변화」, 『한국고전여성문학연구』 제22호, 한국고전여성문학회, 2011, 163-197쪽.

31.

차용주, 「『옥련몽(玉蓮夢)』의 작자(作者) 및 저작연대고(著作年代考)」, 『어문논집』 제10호, 안암어문연구회, 1967, 37-46쪽.

32.

최수현, 「『임씨삼대록』 여성 인물 연구」, 이화여자대학교 박사학위논문, 2010,1-189쪽.

33.

최호석, 「『옥원재합기연』에 나타난 윤리적 갈등」, 『고소설연구』 제15호, 한국고소설학회, 2003, 117-138쪽.

34.

한길연, 「『유씨삼대록』의 죽음의 형상화 방식과 의미」, 『한국문화』 제39호, 규장각 한국학연구소, 2007, 1-30쪽.

35.

한길연, 「『유씨삼대록』의 ‘설초벽’ 연구」, 『국문학연구』 제19호, 국문학회, 2009, 171-196쪽.

36.

한길연, 「『유씨삼대록』의 예법(禮法)에 관한 연구」, 『한국학연구』 제34호, 고려대 한국학연구소, 2010, 173-215쪽.

37.

한길연, 「대하소설의 자료사적 궤적과 공공화 방안—『유씨삼대록』을 중심으로」,『고소설연구』 제42호, 한국고소설학회, 2016, 5-45쪽.

38.

한길연, 「『유씨삼대록』의 ‘진양공주’의 ‘이상화(理想化)’ 양상 연구—『사씨남정기』의 ‘사씨’와의 비교를 중심으로」, 『한국고전여성문학연구』 제37호, 한국고전여성문학회, 2018, 169-202쪽.

39.

한길연, 「대하소설 속 범죄 양상 연구」, 『고소설연구』 제48호, 2019, 125-169쪽.

40.

허춘, 「『임화정연(林花鄭延)』고(考)」, 『연세어문학』 제17호, 연세대학교 국어국문학과, 1984, 99-120쪽.

Feminism and Korean Literature