본 연구는 JYP 엔터테인먼트 걸그룹의 노래를 중심으로 걸그룹 노래에 드러나는 타자화된 여성상을 고찰하는 데 목적이 있다. JYP 엔터테인먼트 걸그룹의 노래들에는 공통적으로 남성의 시선에서 대상화된 여성의 모습이 포착된다. 이는 크게 세 가지로 나눌 수 있다. 첫 번째는 수동적 여성상과 젠더 고정관념의 고착화이다. JYP 걸그룹은 남녀관계를 그림에 있어 주로 여성은 남성의 고백을 기다리는 수동적인 여성으로, 남성은 남자답게 여성에게 다가가 고백하는 남성으로 위치 짓는다. 그러나 이러한 관계는 여성과 남성 모두 전통적인 젠더 롤에 고착화시킨다는 문제를 낳는다. 두 번째는 시선의 문제와 타자와의 구분 짓기이다. JYP 걸그룹의 노래에는 여성이 다른 여성을 질투한다는 ‘여적여’의 구도를 형성하여 여성 주체적 담론장의 분열을 조장하는 위험성을 드러낸다. 마지막으로 세 번째는 성숙한 성인 여성과 미성숙한 성인 여성의 대비이다. JYP 걸그룹을 프로듀싱하는 박진영은 자신의 노래를 통해서는 성숙한 성인 여성의 모습을 강조하고, 걸그룹의 노래를 통해서는 미성숙한 소녀의 모습을 강조함으로써, 전통적으로 남성들이 여성을 규정해왔던 성녀(聖女)와 창녀(娼女)의 이분법 속에서 여성의 모습을 그리는 문제점을 낳는다. 이처럼 JYP 엔터테인먼트 걸그룹은 남성의 시선에서 대상화된 여성의 모습을 그리고 있다. 결론적으로 이는 여성의 모습을 성녀와 창녀라고 하는 이분법적인 측면으로만 귀속시키고, 더 나아가 노래를 부르는 걸그룹 멤버와 노래를 듣는 여성들 간에 분열을 일으킬 위험성을 내포한다.
This study seeks to examine otherized images of woman in the songs of girl groups managed by JYP Entertainment. These songs commonly feature objectified images of women from the perspective of men. These images can be largely divided into three categories.The first category includes representations of passive femininity and gender stereotypes. When representing relations between men and women, JYP girl groups generally depict women as passive beings who are waiting for a man to confess his love, and men approach and confess their love to women in a manly manner. However, such representations of relationship can be problematized for adhering to traditional gender roles. The second is the differentiation between the problem of the gaze and the Other. JYP girl group songs depict women who are jealous of other women, pitting women against other women, which, in turn, risks introducing rupture into discourses of female subjectivity. Finally, the third is the contrast between mature adult women and immature adult women. Park Jin-young, who produces JYP girl groups, emphasizes the appearance of mature adult women in his songs and immature girls in girl group songs, which reproduces the problematic binary of adult women and prostitutes, which reflects how men have traditionally defined women. As such, JYP Entertainment girl groups depict women from the perspectives of men. In conclusion, this results in a binary representation of women as either adult women or prostitutes and further risks causing division between singing girl group members and female listeners.
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