바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Representation of Violence in Ilsangtoon and The Ethics of Sympathy

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2022, v.0 no.57, pp.255-280
https://doi.org/10.15686/fkl.2022..57.255
Park JaeYeon
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This article aims to examine the representation patterns of daily violence in ilsangtoon (daily comics), focusing on Danji and 27-10; it also questions the sympathy of readers, who have been taken for granted in discussions on ilsangtoon. It seems that “everyday life” and “the reader’s sympathy” are two main elements that structure methods of reading ilsangtoon. Influenced by the “feminism reboot,” the political implications of self-representation of everyday life have begun to be discussed in research on ilsangtoon. However, “sympathy” based on a “similarity of experiences” has never been questioned. The essay first discusses the relationship between experiences of violence with the subject and self-representation in Danji and 27-10. The second part discusses the reader’s sympathy. This article notes that readers are divided into two different groups: a group composed of those who share the experience of violence and a group who do not. The sympathy of readers who share experiences is a combination of discovering acts and speech acts within a circle of testimony. The sympathy of the other group of readers is explained as “not identical” and as taking responsibility for solidarity. This article is an attempt to establish the ethics of “sympathy” and the political potential of ilsangtoon.

keywords
Danji, 27-10, ilsangtoon (daily toon), reader, sympathy, 「단지」, 「27-10」, 일상툰, 독자, 공감

Reference

1.

단지, 『단지 1』, 레진코믹스, 2015.

2.

단지, 『단지 2』, 레진코믹스, 2017.

3.

AJS, 『27-10 ONE』, 위즈덤하우스, 2019.

4.

AJS, 『27-10 TWO』, 위즈덤하우스, 2019.

5.

권김현영·루인·정희진·한채윤, 『피해와 가해의 페미니즘』, 교양인, 2018, 7-70쪽.

6.

김애령, 『듣기의 윤리』, 봄날의박씨, 2020, 52-86쪽.

7.

김영옥·메이·이지은·전희경, 『새벽 세 시의 몸들에게』, 봄날의 책, 133-166쪽.

8.

김유나, 『한국 일상툰의 풍자』, 커뮤니케이션북스, 2021.

9.

아서 프랭크, 서은경 역, 『몸의 증언』, 갈무리, 2013.

10.

오카 마리, 이재봉·사이키 가쓰히로 역, 『그녀의 진정한 이름은 무엇인가』, 현암사, 2016, 210-218쪽.

11.

구자준, 「변화하는 일상툰의 비판적 가족 재현–웹툰 〈단지〉와 〈며느라기〉를 중심으로」, 『한국극예술연구』 제65호, 한국극예술학회, 2019, 71-98쪽.

12.

김건형, 「일상툰의 서사 문법과 자기 재현이라는 전략–여성 일상툰의 정치미학을 중심으로」, 『대중서사연구』 제24권 4호, 대중서사학회, 2018, 121-160쪽.

13.

류철균·이지영, 「자기 재현적 웹툰의 주제 의식 연구」, 『대중서사연구』 제30호, 대중서사학회, 2013, 117-147쪽.

14.

류철균·이지영, 「형성기 한국 웹툰의 장르적 특질 연구」, 『우리문학연구』 제44호, 우리문학회, 2014, 567-600쪽.

15.

박인하, 「한국 웹툰의 변별적 특성 연구」, 『애니메이션 연구』 제11권 3호, 한국애니메이션학회, 2015, 82-97쪽.

16.

조윤숙, 「자전적 텍스트로서의 만화유형 연구」, 『애니메이션연구』 제14권 2호, 한국애니메이션학회, 2018, 195-211쪽.

17.

한혜원·김유나, 「한국 웹툰의 아이러니 연구」, 『만화애니메이션연구』 제33권, 한국만화애니메이션학회, 2013, 469-502쪽.

Feminism and Korean Literature