바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Autobiographic Kasa and Gender - With a focus on the Women's reception of Kasa -

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2008, v.20 no.20, pp.105-134

  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The main purpose of this paper is to inquire the relation between the Kasa and Gender centering around the Gubang Kasa, which was produced from the late of Chosun Dynasty to the early modern period. After 18th Century, Kasa which had been enjoyed by the literati as the path of their cultural expression began to representative way of writing of the period as diverse minority groups involved the production and distribution of Kasa. The remarkable point is the emergence of autobiographic Kasa which contains the personal history of the women including their growth, marriage and family life. It can be said that the autobiographic Kasa came up to the surface as a consequence of sharing the cultural trends which encouraged the sub alter to express themself and their own life. Through writings of Kasa they call attention the meaning of their own life and identity. In addition the Kasa, emerged from the field of Kubang Munwha ( the culture of aristocrat women) in the late of the Chosun Dynasty provided the women with the path to describe their life looking back upon the past with emotion. This paper pays attention the fact that writing and reception of Kasa encouraged the women to share their own life with other women and embody their identities as a group or an individual.

keywords
Autobiographic Kasa, Sub Culture, Gyubang munhwa (Culture of the Literati Women), Minority, Genre, Gender, 자전적 가사, 하위문화, 규방문화, 소수자, 장르, 젠더

Reference

1.

권영철, (1985) 규방가사-신변탄식류, 효성여대출판부

2.

이정옥, (1999) 내방가사의 향유자연구, 박이정

3.

임기중, (2005) 한국가사문학주해연구, 아세아문화사

4.

박애경, (2008) 한국고전시가의 근대적 변전과정 연구, 소명출판

5.

박연호, (2003) 가사문학장르론, 도서출판 다운샘

6.

서영숙, (2003) 조선 후기 가사의 동향과 모색, 도서출판 역락

7.

성무경, (2000) 가사의 시학과 장르 실현, 보고사

8.

이동찬, (2002) 가사문학의 현실인식과 서사적 형상, 세종출판사

9.

최강현, (1986) 가사문학론, 새문사

10.

고순희, (1999) 가사문학의 구비적 성격, 국문학의 구비성과 기록성, 태학사

11.

김수경, (2004) 신변탄식류 규방가사 <청?가>를 통해 본 여성적 글쓰기의 의미, 고전여성문학연구

12.

김학성, (2002) 가사 및 잡가의 정체성, 한국 고전시가의 정체성, 성균관대학교 대동문화연구원

13.

박애경, (2003) 조선 후기 가사의 생애담적 성격에 관하여: <이졍양가록>과 <소수록>을 중심으로, 열상고전연구

14.

박혜숙, (2002) 여성 자기서사체의 인식, 여성문학연구

15.

박혜숙 ; 최경희 ; 박희병, (2002) 한국여성의 자기서사(1), 여성문학연구

16.

박혜숙, 최경희, 박희병 ; 최경희 ; 박희병, (2002) 한국여성의 자기서사(2), 여성문학연구

17.

백순철, (2000) 규방가사의 작품세계와 사회적 성격,

18.

신경숙, (2002) 규방가사, 그 탄식 시편을 읽는 방법, 국제어문

19.

신은경, (1997) 내방가사와 페미니즘, 고전시 다시읽기, 보고사

20.

윤덕진, (1989) 강호가사연구,

21.

윤성현, (2007) 만언사의 구조와 미학, 후기가사의 흐름과 근대성, 보고사

22.

이덕화, (2002) 여성적 글쓰기로서의 자서전, 여성문학연구

23.

정인숙, (2008) <만언사>에 나타난 자전적 술회의 양상과 그 의미, 한국시가연구

24.

조세형, (2006) 가사를 통해 본 여성적 글쓰기, 그 반성과 전망, 한국고전여성문학연구

25.

천혜숙, (1997) 여성생애담의 구술사례와 그 의미 분석, 구비문학연구

Feminism and Korean Literature