ISSN : 1229-4632
본고는 부정성의 정신으로서 진정한 초자아 찾기와 관련된 사디즘의 관점에서 탁류를 재해석해 보고자 한다 . 지배의 미학으로서 사디즘은 폭력을 통해 현실질서, 현실의 도덕과 법을 부정하고 파괴하며 제도 너머의 초자아를 확립하려는 시도와 관련된다. 먼저 탁류에는 경제력을 상실했거나 생식력을 상실, 그러한 아버지들에 대응하듯 대부분의 인물들이 아버지가 없는 고아로 설정되어 있다 . 아버지가 없는 자리에서 도덕적 경제적 책임이 어머니에게 주어지기에 이로부터 어머니의 도덕이 극복 대상이 된다 . 탁류에서 그려지는 다수의 폭력은 아버지가 사라지고 어머니의 도덕이 지배하는 가정 속에 틈입한 유사 가족들에 의한 가족의 붕괴나 해체 과정과 연결되어 있다 . 유사 모자 관계인 김씨와 고태수가 성관계 끝에 한참봉에게 맞아죽고, 유사 친족인 박제호와 초봉이 부관계를 맺으며 부부관계인 초봉이 남편 형보를 죽이는 것처럼 가족 내에서 폭력은 지배자의 도덕에 대한 복종, 저항의 문제를 제기하고 있다 . 초봉은 형보가 비정상적인 성욕을 품고 있기에 처벌하는 역할을 수행함으로써 그 어머니 유씨의 도덕으로 돌아오는 것처럼 보인다. 이러한 초봉에 비해 탁류에서 현실과 도덕의 불일치를 수긍하고 도덕이나 제도 너머의 힘을 발휘하는 것은 , 초봉처럼 가족을 위해 희생하지만 모두의 위에 어른스럽게 군림하고 있는 기생 행화나 유곽집 여주인이다. 식민지 자본주의의 모순된 논리 속에 매춘을 지속하면서도 자신을 도덕률 너머의 초자아로 변화시킴으로써 주체적으로 삶을 이끌어나가는 어른스러움을 보여준다는 점에서 행화는 아버지가 사라진 세계 속에서 새로운 아버지(어른)의 상을 제시하고 있는 것이다 .
This study reanalyzes the meaning of 『A Muddy Stream』 from the viewpoint of sadism related to search of sincere super-ego as the spirits of negativity. As a aesthetics of control, sadism destroys present systems, morals, rules etc. and relates to try for establishment of super-ego beyond systems. At first, the fathers of 『A Muddy Stream』 is not father because they lose of the manpower and virility, so most of characters are created to an orphan. Because of fathers lack of ability, mother is responsible to moral and economical decision, so mothermoral should be overcome to her children. The many violences shows in this works is due to a pseudo-family who intrudes a matriarch and aparts the family. The violences in families shows the obedience and resistance to the ruler, like as Kim and Go Tae-su made connection as pseudo mother-son was killed by pseudo father, Hyung-bo was killed by Cho-bong, his wife etc.. Cho-bong return to her mother Yu's morality with punishment to Hyung-bo's mean desire. Apart from Cho-bong, Hang-hwa and the hostess of licenced quarter shows the affirmativity beyond moral and rules, who know the disagreement between real world and system, even though they sacrifice for their families. They show new shape of father in the age of destroyed father, in the point that they lead their lives like a grown-up with subjectivity through prostitution in the society of colonial-capitalism.
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