바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Instrumental Masculinity of Techno-Nationalism and Misogyny in Korea

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2015, v.0 no.36, pp.92-116
Sun-Ok Lee
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study attempts to survey the recent trends of researches on misogyny and to analyze the Korean characteristics of misogyny. The discourse topography surrounding misogyny is divided into three areas : first, the perspective to interpret the relation between the anxiety of neo-liberalism and hatred, second, the emotions- sociological analysis of the relation between the management of emotions and the power after modern society, and third, the researches analyzing gender politics and the causes of hatred phenomena from the feminist perspective. Recent researches take a step forward in the discussion to examine the dynamics between hate emotions and hate speech from the socio-psychological perspective; they probe into the problem which the sociological perspective misses in analysis of the far-rightand researches on fascism. However, while concentrating on the theoretical interpretation of sociology of emotions and hatred, instead they seem to be negligent to understand the historical particularities of Korea. That would be thought of as they judge was sufficiently discussed about misogyny remarks repeated each era, so to speak, 'Sinyeosung'(modern girls), 'Jayubuin'(Madame Freedom), 'Chumbaram- ane (wives who got hooked on dancing), and 'Deonzangneu' (snob women who are partial to luxury items despite their financial inability), etc.. Indeed the discussion to resolve the anxiety of colonial masculinity and achieve the imaginary unity of masculinity by using misogyny is far from new. Yet it has need to clarify what hegemonic masculinity composition is specifically repeated misogyny, and what ideology is operated in the process in which masculinity factors and femininity factors are restructured and which the priority between the opposite factors is changed. Only by doing so can the characteristics of our society where misogyny forms the backbone of hatred be understood. This study analyzes the modernization process in which scientism was taken as the ruling ideology and techno-nationalism was pursued, in relation to the masculinity composition. Scientism can be said to be the representative ideology that has passed through Korean modern history from social darwinism in the 1900s, as the solution to the national crisis discourse that can stand up to the West was mystified into scientism. The techno-nationalism in the 1960s-70s comes to take up the instrumental masculinity excluding emotions for the hegemony masculinity while pushing forward the rapid modernization projects. Misogyny can also be said to be a phenomenon that reveals the hatred toward emotions, that is, human vulnerability. It is judged that particularly misogyny in the hatred phenomena is made into the foundation of social integration due to scientism and instrumental masculinity.

keywords
Misogyny, Emotion, Affects, Scientism, Masculinity, 여성혐오, 감정, 정동, 과학주의, 남성성

Reference

1.

윤보라 외, 『여성 혐오가 어쨌다구? 벌거벗은 말들의 세계』, 현실문화 현실문화연구, 2015, 176쪽.

2.

마사 너스바움, 조계원 역, 『혐오와 수치심 : 인간다움을 파괴하는 감정들』, 민음사, 2015, 233~291쪽.

3.

에바 일루스, 김정아 역, 『감정 자본주의』, 돌베게, 2010, 90~126쪽.

4.

우에노 치즈코, 나일등 역, 『여성혐오를 혐오한다』, 은행나무, 2012, 12~15쪽, 72쪽.

5.

주디스 버틀러, 양효실 역, 『불확실한 삶-애도와 폭력의 권력들』, 경성대학교출판부, 2008, 184~185쪽.

6.

권명아, 「정동의 과잉됨과 시민성의 공간-홍수의 표상과 잠수의 정치학」, 『서강인문논총』 37집, 서강대학교 인문과학연구소, 2013, 115~142쪽.

7.

김상현, 「사상계와 과학․기술 담론-1950~60년대 한국의 사회기술적 상상」, 한국여성문학학회 2013년 봄학술대회 자료집.

8.

김연미, 「관용에 대한 생물학적 접근: 공감의 은유적 맵핑」, 『법철학연구』 17권2호, 한국법철학회, 2014, 55-84쪽.

9.

김정하, 「트라우마와 정동」, 『비평과 이론』 19권 2호, 한국비평이론학회, 2014, 47~64쪽.

10.

김태호, 「1950년대 한국 과학기술계의 지형도」, 『여성문학연구』 29호, 한국여성문학학회, 2013, 39~69쪽.

11.

김학준, 「인터넷 커뮤니티 ‘일베저장소’에서 나타나는 혐오와 열광의 감정동학」, 서울대 석사논문, 2014, 1~191쪽.

12.

박인혜, 「1980년대 한국의 새로운 여성운동의 주체형성 요인 연구: 크리스챤 아카데미의 여성인간화 담론과 여성사회교육을 중심으로」, 『한국여성학』 25권 4호, 2009, 141-174쪽.

13.

백영경, 「사회적 몸으로서의 인구와 지식의 정치-1960년대 『사상계』 속의 정치적 상상과 통치의 한계」, 『여성문학연구』 29호, 한국여성문학학회, 2013, 7~36쪽.

14.

손희정, 「혐오의 시대-2015, 혐오는 어떻게 문제적 정동이 되었는가」, 『여/성이론』 32호, 여이연, 2015, 12~42쪽.

15.

신현우, 「미디어의 신체화와 호모 사이버네티쿠스의 탄생」, 『문화과학』 67호, 문화과학사, 2011.9, 209~243쪽.

16.

윤보라, 「온라인 페미니즘」, 『여/성이론』 30호, 여이연, 2014.5, 166~180쪽.

17.

윤보라, 「일베와 여성 혐오:일베는 어디에나 있고 어디에도 없다」, 『진보평론』 57, 메이데이 2013.9, 33~56쪽.

18.

윤종빈, 「한국사회 관용의 수준과 혐오집단」, 『세계지역연구논총』 29집 3호, 한국세계지역학회, 2011, 163~185쪽.

19.

이명호, 「공감의 한계와 혐오의 미학-허만 멜빌의 「서기 바틀비」를 중심으로」, 『영미문학』 9권2호, 한국영미문화학회, 2009, 2~28쪽.

20.

이선옥, 「195,60년대 『여원』여류현상문예와 교양․과학화 담론」, 『열린정신인문학연구』 12집1호, 원광대학교 인문학연구소, 2011, 181~211쪽.

21.

임재형․김재신, 「한국사회의 혐오집단과 관용에 관한 경험적 분석」, 『OUGHTOPIA』 29집 1호, 경희대학교 인류사회재건연구원, 2014, 149~174쪽.

22.

정정훈, 「사회적 배제와 대중들의 공포」, 『문화과학』 78호, 문화과학사, 2014.6, 39~56쪽.

23.

한윤형, 「왜 한국 남성은 한국 여성들에게 분노하는가 : 여성혐오, 한국사회가 가지고 있는 어떤 특수성」, 『문화과학』 76호, 문화과학사, 2013, 185~201쪽.

24.

황미요조, 「문화영역의 여성화와 여성혐오」, 『여/성이론』 32호, 여이연, 2015, 57~72쪽.

25.

황희숙, 「과학주의와 인문학의 재정의」, 『대동철학』 26집, 대동철학회, 2004.6, 283~301쪽.

Feminism and Korean Literature