바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Gender Geography of Women’s Growth Novels during the Colonial and Post-Colonial Periods — A Study of Park Hwa-seong’s Dawn of the North Country and A Flower on a Cliff

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2022, v.0 no.57, pp.154-183
https://doi.org/10.15686/fkl.2022..57.154
Seo, Seung-hui
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

Dawn of the North Country and A Flower on a Cliff are novels that were first serialized in newspapers,and they both reinterpret the biographical history of Park Hwa-seong. They were first published in 1935 and 1957, respectively. Both novels are so-called “women’s growth novels” that make critical interventions into pre-modern discrimination between men and women, the modern dichotomy between the public and private, and the resulting division of space and gender distribution in Korean society. These novels, however, also contain many differences. Dawn of the North Country is grounded in Park Hwa-seong’s political beliefs, which resembled the socialist ideology o fthe colonial period. In contrast, A Flower on a Cliff exists on the horizon of colonial memories and nationalism, which had eradicated the diversity of ideologies and ideas. This study sets out to analyze the two novels by employingthe methodology of gender geography to focus on spatial arrangements in the context of changing gender dynamics. While Dawn of the North Country is centered around the cities of Mokpo, Tokyo, and Gyeongseong, as well as the sense of place of the “North Country,” A Flower on a Cliff attaches importance to Gyeongseong–Seoul while considerably diminishing the spatial prominence of Mokpo and Gyeongseong. The former novel moves along a trajectory from literature to ideology and from sisterhood to comradeship while dismantling the stereotypes of women’s bodies, families, caring, and upbringing; in this way, it sheds new light on women’s ideological practices. In the latter novel, the characters and spaces are placed within the history of hardship and resistance of the colonial period and embody the success of elite women educators as an essential condition of national development. The two novels offer a chance for readers to examine the diverse grammar of women’s growth novels by revealing the aspects of contradictions, conflicts, resistance, and repair derived from the gender of the main characters in different ways while repeating the patterns of modern Korean growth novels depicting the journey of leaving home and going overseas for study to overcome colonial modernity.

keywords
박화성, 여성성장소설, 젠더지리학, 『북국의 여명』, 『벼랑에 피는 꽃』, Park Hwa-seong, women’s growth novel, gender geography, Dawn of the North Country, A Flower on a Cliff

Reference

1.

박화성, 『박화성문학전집』, 서정자 편, 푸른사상, 2004.

2.

여성문화이론연구소 편, 『페미니즘의 개념들』, 동녘, 2015, 474쪽, 484-486쪽.

3.

최현주, 『한국 현대 성장소설의 세계』, 박이정, 2002, 36-37쪽, 39쪽.

4.

한국문화역사지리학회 편, 『현대 문화지리의 이해』, 푸른길, 2016, 81-119쪽.

5.

김부자, 조경희·김우자 역, 『학교 밖의 조선 여성들–젠더사로 고쳐 쓴 식민지 교육』, 일조각, 2009, 291-320쪽.

6.

도린 매시, 정현주 역, 『공간, 장소, 젠더』, 서울대학교출판문화원, 2015, 319- 320쪽.

7.

린다 맥도웰, 여성과 공간 연구회 역, 『젠더, 정체성, 장소–페미니스트 지리학의이해』, 한울, 2017, 38-40쪽, 268쪽.

8.

마르크 오제, 이윤영·이상길 역, 『비장소–초근대성의 인류학 입문』, 아카넷, 2017, 97쪽.

9.

질리언 로즈, 정현주 역, 『페미니즘과 지리학』, 한길사, 2011, 15-16쪽, 126- 127쪽, 330쪽, 339-349쪽.

10.

김미현, 「여성 지식인 소설 연구–박화성의 『북극의 여명』을 중심으로」, 『이화어문논집』 제22호, 이화어문학회, 2004, 115-137쪽.

11.

김미현, 「강신재의 여성성장소설 연구」, 『국제어문』 제28호, 국제어문학회, 2008, 209-235쪽.

12.

김종욱, 「일제강점기 박화성 소설의 지역성 연구–동반자 작가로서의 위상과 관 련하여」, 『한국현대문학연구』 제42호, 한국현대문학회, 2014, 207-236쪽.

13.

문재원, 「로컬리티 개념을 둘러싼 고민들」, 『로컬리티인문학』 제15호, 부산대학교 한국민족문화연구소, 2016, 305-314쪽.

14.

박선영, 「신여성의 내면 풍경–박화성 『북국의 여명』을 중심으로」, 『한민족문화연구』 제26호, 한민족문화학회, 2008, 149-173쪽.

15.

송명희, 「박화성 소설 연구–『북국의 여명』에 나타난 성숙의 플롯을 중심으로」, 『한국문학이론과비평』 제42호, 한국문학이론과비평학회, 2009, 301-328쪽.

16.

서승희, 「식민지 재난과 통치, 그리고 재현의 역학: 박화성의 「홍수 전후」, 「한귀 (旱鬼)」, 「고향 없는 사람들」을 중심으로」, 『이화어문논집』 제54호, 이화어 문학회, 2021, 89-118쪽.

17.

서정자, 「‘주의자’의 성,사랑,결혼–박화성의 『북국의 여명』에 나타난 자유연애의양면성」, 『현대소설연구』 제26호, 한국현대소설학회, 2005, 89-112쪽.

18.

서정자, 「콜론타이즘의 이입과 신여성 기획–‘지식인 여성 노동자’ 등장과 ‘주의자 연애’를 중심으로」, 『여성문학연구』 제12호, 한국여성문학학회, 2004,7-35쪽.

19.

서정자, 「박화성과 조선희 소설에 나타난 ‘떠남’의 의미와 ‘북방의’–박화성의 『북국의 여명』과 조선희의 『세 여자』를 중심으로」, 『숙명문학』 제7호, 숙명문학인회, 2019, 218-240쪽.

20.

오정화, 「19세기 영국 여성의 “성장”과 성장소설의 역동성」, 『여성학논집』 제 29권 2호, 이화여자대학교 한국여성연구원, 2012, 3-35쪽.

21.

이미림, 「박화성 여행소설 연구」, 『국어국문학』 제153호, 국어국문학회, 2009, 287-312쪽.

22.

이미화, 「박화성 소설의 탈식민적 페미니즘 연구: 『벼랑에 피는 꽃』을 중심으로」, 『우리문학연구』 제42호, 우리문학회, 2014, 291-320쪽.

23.

이자화, 「1930년대 여성 인물의 의식 연구–박화성의 『백화』와 『북국의 여명』을중심으로」, 『한국문예창작』 제15호, 한국문예창작학회, 2016, 55-77쪽.

24.

서여진, 「신여성–사회주의자–여성 가장으로서의 작가 박화성」, 『현대소설연구』제82호, 한국현대소설학회, 2021, 291-323쪽.

25.

한국문학평론가협회, 『문학비평용어사전』, 국학자료원, 2006. https://terms.naver.com/entry.naver?docId=1530529&catego%20ryId =60657&cid=60657&categoryId=60657 (제공처 국학자료원 http:// www.kookhak.co.kr)

Feminism and Korean Literature