바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

A study on the counter discursive practices by BTS’ global fandom against the dominant discourse produced by Western media

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2020, v.0 no.50, pp.79-114
https://doi.org/10.15686/fkl.2020..50.79
Jeeheng Lee
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study aims to highlight the conflict between the BTS fandom and the Western media on the dominant discourse on BTS. Western media’s not taking BTS’ musicality seriously; downplaying their English skill and their non-English lyrics, disparaging their appearance as unmanly; and defining fandom as ‘crazy teenage girls’ shows that the dominant discourse on the K-pop in general, which has been treated as a subculture in Western society, still applies to BTS to this date. This dominant discourse on BTS reveals racism, xenophobia, misogyny and English-centric ideology internalized by Western cultural intermediaries such as journalists, critics and music experts. This study aims to provide individual examples of how this dominant discourse is unfold via media representation; and it also aims to look into the fandom practices as the counter discourse cases. Such counter discursive practices, carried out by global fandom backed by unrivaled influence on social media landscape, are meaningful in terms of audience study case that we can observe the dynamics of discourse competition between traditional media and new media at a time when the legacy media, which has long served as a traditional cultural intermediary and gatekeeper, gradually loses its influence.

keywords
K-pop, BTS, Fandom, Dominant Discourse, Counter Discourse, Fan Practice, Racism, Xenophobia, English-centered perspective, Misogyny, New Media, K팝, 방탄소년단, 팬덤, 지배담론, 대항담론, 팬 수행, 인종주의, 제노포비아, 영어중심주의, 미소지니, 뉴미디어

Reference

1.

박경태, 『인종주의』, 책세상, 2009, 13쪽.

2.

이지행, 『BTS와 아미컬처』, 커뮤니케이션북스, 2019, 서문 v쪽, 46-47쪽, 111-115쪽.

3.

조한혜정, 「글로벌 지각 변동의 징후로 읽는 ‘한류 열풍’」, 『‘한류’와 아시아의 대중문화』, 연세대학교 출판부, 2003, 1-42쪽.

4.

마크 더핏, 김수정·곽현자·김수아·박지영 역, 『팬덤 이해하기』, 한울아카데미, 2016, 419쪽.

5.

손병우 외 공역, 『문화, 일상, 대중: 문화에 관한 8개의 탐구』, 한나래, 1996, 195-201쪽.

6.

스테판 티처·미샤엘 마이어·루트 보닥·에바 베터, 남상백 역, 『텍스트와 담론 분석 방법』, 경진출판, 2015, 49-50쪽.

7.

존 스토리, 박이소 역, 『문화연구와 문화이론 An Introductory Guide to Cultural Theory and Popular Culture (1993)』, 현실문화, 1999, 80-87쪽.

8.

Henry Jenkins, Textual Poacher: Television Fans& Participation Culture, Newyork: Routledge, 1992, pp.23-283.

9.

John Fiske, “The cultural economy of fandom”, ed., L. A. Lewis, The Adoring audience: Fan culture and popular media, New York, NY:Routledge, 1992, pp.30-49.

10.

John Fiske, Understanding Popular Culture, London: Unwin Hyman, 1989, p.8.

11.

John Fiske, Television Culture, London: Routledge, 1987, p.309.

12.

Stuart Hall and Paddy Whannel, The Popular Arts, London: Hutchinson, 1964, pp.15-78.

13.

강보라·서지희·김선희, 「20대 여성 팬덤의 감정 구조와 문화 실천: 〈프로듀스 101 시즌2〉 팬덤을 중심으로」, 『미디어, 젠더 & 문화』 제33권 1호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2018, 5-50쪽.

14.

강장묵·송유진·최미경, 「인터넷 팬덤문화의 사회적 현상과 과제: 한류 팬덤 연결의 가치부여 방식과 확장성을 중심으로」, 『한국인터넷방송통신학회논문지』 제13권 1호, 한국인터넷방송통신학회, 2013, 235-241쪽.

15.

고혜리·양은경, 「남성 아이돌 그룹의 여성혐오 논란과 여성 팬덤의 분열」, 『한국콘텐츠학회논문지』 제17권 8호, 한국콘텐츠학회, 2017, 506-519쪽.

16.

김남옥·석승혜, 「그녀들만의 음지 문화, 아이돌 팬픽」, 『Journal of Korean Culture』 제37호, 한국어문학국제학술포럼, 2017, 191-226쪽.

17.

김상현·장원호, 「해외 한류팬의 콘텐츠 소비 분석: KBS World 페이스북 페이지댓글 텍스트 분석을 중심으로」, 『문화콘텐츠연구』 제10호, 건국대학교 글로컬문화전략연구소, 2017, 71-95쪽.

18.

김수정·김수아, 「해독 패러다임을 넘어 수행 패러다임으로」, 『한국방송학보』 제29권 4호, 한국방송학회, 2015, 33-81쪽.

19.

김수아, 「소녀 이미지의 볼거리화와 소비 방식의 구성: 소녀 그룹의 삼촌 팬 담론 구성」, 『미디어, 젠더 &문화』 제15호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2010, 79-120쪽.

20.

김수아, 「남성 아이돌 스타의 남성성 재현과 성인 여성 팬덤의 소비 방식 구성:샤이니와 2PM을 중심으로」, 『미디어, 젠더 & 문화』 제19호, 한국여성커뮤니케이션학회, 2011, 5-38쪽.

21.

김수철, 강정수, 「케이팝에서의 트랜스미디어 전략에 대한 고찰: 〈강남스타일〉사례를 중심으로」, 『언론정보연구』 제50권 1호, 서울대학교 언론정보연구소, 2013, 84-120쪽.

22.

김윤하, 「두 유 노 케이팝? 댄스음악과 아이돌을 중심으로 본 케이팝의 태동과 발전」, 『문학동네』 제24권 4호(통권 93호), 문학동네, 2017, 1-24쪽.

23.

김현정·원용진, 「팬덤 진화 그리고 그 정치성: 서태지 팬클럽 분석을 중심으로」, 『한국언론학보』 제46권 2호, 한국언론학회, 2002, 253-278쪽.

24.

손승혜, 「한류 수용의 로컬 콘텍스트와 글로벌 팬덤의 특성」, 『미디어 경제와 문화』 제10권 1호, ㈜에스비에스, 2012, 45-85쪽.

25.

이수완, 「대중문화와 미학: 케이팝(K–Pop), Korean과 Pop Music의 기묘한 만남—K–Pop의 한국 대중음악적 진정성에 대한 탐구」, 『인문논총』 제73권1호, 서울대학교 인문학연구원, 2016, 77-103쪽.

26.

https://www.bbc.com/news/newsbeat-49096095

27.

https://deadline.com/2020/07/bts-new-single-out-august-album-to-follow-1202995440/

28.

https://www.forbes.com/sites/hughmcintyre/2020/03/06/BTS-has-charted-four-no-1-albums-faster-than-any-group-since-the-beatles/#7838222a4711

29.

https://www.forbes.com/sites/bryanrolli/2019/11/20/BTSs-2020-grammys-shutout-reveals-the-recording-academys-cultural-blindspot/#38cf-24b046cf

30.

https://www.nytimes.com/2019/04/22/arts/music/BTS-map-of-the-soul-persona-billboard-chart.html

31.

https://www.sbs.com.au/popasia/blog/2019/11/21/BTS-deserve-dont-need-grammys-heres-why

32.

https://www.washingtonpost.com/nation/2019/07/26/separate-equal-rules-american-music-awards/

33.

https://www.rollingstone.com/music/music-features/BTS-no-grammy-nominations-914664/

34.

https://www.rollingstone.com/music/music-news/how-bts-are-breaking-k-pops-biggest-taboos-628141/

Feminism and Korean Literature