바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

Are Zombies Capable to Be Affected? : The Affect of Neo-Liberalism and Future of Female-Survivors in Train to Busan

Feminism and Korean Literature / Feminism and Korean Literature, (P)1229-4632; (E)2733-5925
2016, v.0 no.39, pp.67-100
Yun-Jong Lee
  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This paper hypostatizes the affect as an emotional and cognitive response to the present neoliberal capitalist order and inquires into the affective turn recently emerged in South Korea. To do so, it reads and analyzes a text of the first Korean zombie film, Train to Busan, which has sold ten million tickets in summer of 2016, as an allegory of South Korean affect that represent the nationally on-going affective turn. The film not only symbolizes the precarity of the noble survival of a human being under the neoliberalist order but also visualizes the quantity of zombies versus humans as that of the precariat, the majority (99%) of the population and the very few privileged (1%). Along the line with the issue of the precariat, a new global class in the neoliberalist capitalism, this study thus interrogates the film's closure wherein ultimately survive two females, namely a pregnant housewife and an elementary-school girl and questions if that is a happy ending. By doing so, it not only questions the possibility of zombies affecting and being affected but also addresses a "cruel optimism" or cruel future of the survivors in this patriarchal capitalism that only requires women to be the biological tool of reproduction.

keywords
Affect, Affetive Turn, Gender, Feminism, Zobmie, Neoliberalism, Precariat, Future, Optimism, Lauren Berlant, Franco 'bifo' Berardi, Train to Busan, Yeon Sangho, 정동, 정동적 전환, 젠더, 여성주의 좀비, 신자유주의, 프레카리아트, 미래, 낙관론, 로렌 벌랜트, 프랑코 베라르디 비포, 부산행, 연상호

Reference

1.

연상호, 「서울역」, (주) 다다쇼, 2015.

2.

연상호, 「부산행」, (주) 영화사 레드피터, 2016.

3.

조정환, 『인지 자본주의 - 현재 세계의 거대한 전환과 사회적 삶의 재구성』, 갈무리, 2011, 1∼576쪽.

4.

바바라 크리드, 『여성괴물』, 손희정 역, 여이연, 2008, 1∼384쪽.

5.

안토니오 네그리․마이클 하트, 『제국』, 윤수종 역, 이학사, 2001, 1∼589쪽.

6.

안또니오 네그리․마이클 하트, 『다중 - 「제국」이 지배하는 시대의 전쟁과 민주주의』, 조정환․정남영․서청환 역, 세종서적, 2008, 1∼510쪽.

7.

안토니오 네그리․마이클 하트, 『공통체 - 자본과 국가 너머의 세상』, 정남영․윤영광 역, 사월의 책, 2014, 1∼600쪽.

8.

질 들뢰즈, 안또니오 네그리 외, 『비물질노동과 다중 - “정보사회, 탈산업사회, 주목경제, 포스트포드주의란 무엇인가?”에 대한 자율주의의 응답』, 서창현 외 역, 갈무리, 2014, 1∼400쪽.

9.

크리스티안 마라찌, 『자본과 정동 - 언어 경제의 정치학』, 서창현 역, 갈무리, 2014, 1∼236쪽.

10.

프랑코 베라르디 ‘비포’, 『미래 이후』, 강서진 역, 난장, 2011, 320쪽.

11.

Berlant, Lauren. The Anatomy of National Fantasy : Hawthorne, Utopia, and Everyday Life. Chicago: University of Chicago Press, 1991.

12.

Berlant, Lauren. Female Complaint : The Unfinished Business of Sentimentality in American Culture. Durham: Duke University Press, 2009.

13.

Berlant, Lauren. Cruel Optimism. Durham: Duke University Press, 2011.

14.

Campbell, Joseph. A Hero with a Thousand Faces. Princeton: Princeton University Press, 1968.

15.

Clough, Patricia Ticineto and Jean Halley, eds. The Affective Turn : Theorizing the Social. Durham: Duke University Press, 2007.

16.

Kristeva, Julia. Powers of Horror : An Essay on Abjection. New York: Columbia University Press, 1982.

17.

Wilentz, Amy. Rainy Season : Haiti - Then and Now. New York: Simon & Schuster, 2010.

18.

Wood, Robin. Hollywood from Vietnam to Reagan ... and Beyond. New York: Columbia University Press, 2003.

19.

복도훈, 「빚의 도착적 유대, 또는 속죄의 판타지 (없)는 ‘좀비민국’의 재난 판타지 - 연상호 감독의 「부산행」과 「서울역」을 중심으로」, 『좀비영화에 관한 단상들 : 시간, 윤리, 그리고 알레고리』, 문학과 영상학회․서울대 미국학 연구소 공동주관 2016년도 하반기 학술대회 자료집, 2016.

20.

이정진, 「좀비의 교훈: 새로운 정치적 주체에 대한 이론적 논의에 부쳐」, 『안과 밖』34권, 영미문학연구회, 2013, 239∼277쪽.

21.

이동신, 「좀비 자유주의: 좀비를 통해 자유주의 되살리기」, 『미국학 논집』 46권 1호, 한국 아메리카학회, 2014, 119∼145쪽.

22.

질 들뢰즈, 「정동이란 무엇인가?」, 질 들뢰즈, 안또니오 네그리 외, 『비물질노동과 다중 - “정보사회, 탈산업사회, 주목경제, 포스트포드주의란 무엇인가?”에 대한 자율주의의 응답』, 서창현 외 역, 21∼138쪽.

23.

Hardt, Michael. "Foreword: What Affects Are Good For," The Affective Turn : Theorizing the Social ed. Patricia Ticineto Clough and Jean Halley, Durham: Duke University Press, 2007. pp. viiii∼xiii.

24.

Harper, Stephen. "Night of Living Dead: Reappraising an Undead Classic," Bright Lights Film Journal, Issue. 50, November 2006.

Feminism and Korean Literature