3개 논문이 있습니다.
본 연구의 목적은 자동적 정서 조절이 이후 과제 수행에 미치는 영향을 살펴보고 이러한 정서 조절이 개인이 생활하는 문화적 환경에 따라 다르게 나타나는지를 살펴보는 것이다. 보다 구체적으로 본 연구에서는 정서 사진을 점화 자극으로, 정서 단어를 목표 자극으로 사용한 점화과제를 이용하여, 정서 사진의 비정서적인 측면을 판단하는 경우에 자동적 정서 조절이 일어나는지와 이러한 정서 조절이 이후 과제 수행에 어떤 영향을 미치는지는 살펴보았다. 실험 1에서는 자동적 정서 조절 과정을 실시간으로 확인할 수 있는 사건관련전위 기법을 사용하여 사진 판단 과제의 종류에 따라 정서 합치성 효과를 나타내는 N400 진폭의 차이가 관찰되는지를 확인하였다. 실험 결과, 사진의 정서를 판단한 뒤에 정서 단어의 어휘성을 판단한 과제에서는 두 정서가 일치한 조건이 불일치한 조건에 비해 N400 진폭이 작았던데 반해, 사진의 정서를 무시해야 하는 성별 판단 과제 조건에서는 정서 일치성 여부에 따른 N400 진폭 차이가 없었다. 실험 2에서는 한국인과 미국인 대학생을 대상으로 문화에 따른 정서 조절의 차이가 자동적 정서 조절 과정에서도 유사하게 관찰되는지를 과제 종류에 따른 정서 합치성 양상 차이로 비교하였다. 기존 정서 조절의 문화차를 보고했던 연구와는 다르게 본 연구에서는 동․서양 사이의 자동적 정서 조절 양상의 차이가 관찰되지 않았다. 본 연구는 정서 자극의 비정서적인 부분에 집중하면 자연스럽게 정서를 조절하게 되고, 이후 제시되는 과제 수행에도 영향을 준다는 것을 보여주며 의식적인 정서 조절과 다르게 자동적 정서 조절은 개인이 생활하는 문화적 환경에 영향을 받지 않을 수 있음을 보여준다.
The aim of this study is to explore how automatic emotion regulation influences subsequent task performance and whether these effects differ depending on cultural context. More specifically, using emotional photos as prime and emotional words as target stimuli, we examined whether automatic emotion regulation occurs when evaluating the non-emotional aspects of emotional photos and hot this emotion regulation affects subsequent task performance. In Experiment 1, we utilized event-related potentials to monitor automatic emotion regulation in real time and examined differences in the N400 amplitude. Results showed that the N400 amplitude was smaller in the congruent condition than in the incongruent condition when the emotion judgment task preceded the lexical decision task. However, there was no difference in N400 amplitude based on emotion congruence in a gender judgment task that required ignoring the emotion of the photo. In Experiment 2, we investigated whether cultural differences in emotion regulation were similarly observed in automatic emotion regulation by comparing emotion congruence across task types in Korean and American college students. In contrast to previous studies, there was no significant difference in automatic emotion regulation between East and West cultures. Overall, our findings suggest that focusing on the non-emotional aspects of an emotional stimulus facilitates automatic emotional regulation and affects performance on subsequent tasks, which may not be influenced by the cultural environment.
최근 몇몇 연구들이 얼굴을 인식할 때와 마찬가지로 단어를 포함한 일반 대상 재인까지 대상의 일부분이 전체 표상을 강제적이고 자동적으로 활성화시킨다고 주장하였다. 이 주장을 뒷받침해주는 주요 효과로 단어합성효과(word composite effect)를 보고하였다. 단어합성효과란 주의를 기울이지 않은 단어의 일부분이 전체 단어 표상 활성화에 영향을 주는 정도가 단어의 정렬 정도에 따라 다르다는 상호작용 효과이다. 이 효과는 서로 다른 표기 방식을 사용하는 포르투갈어와 중국어에서 모두 관찰되었다. 이에 본 연구는 표기 방식이 다른 한국어에서도 단어합성효과가 나타나는지 알아보았고, 이 효과를 응용해 기존 연구에서 큰 관심을 기울이지 않았던 두 번째 음절의 처리에 대해 연구할 수 있는 대안적 방법을 제시하였다. 실험 결과, 일치-불일치 과제(연달아 제시하는 두 단어 자극에서 첫음절이 같으면 ‘같음’ 반응을, 다르면 ‘다름’ 반응을 요구)에서 단어합성효과가 유의하게 나타났으며, 이 결과를 바탕으로 표기 방식이 다른 한국어에서도 단어합성효과가 나타나며 일치-불일치 과제가 두 번째 음절을 연구할 수 있는 적절한 대안적 방안이라는 것을 제안하였다.
Several recent studies have argued that, as in face recognition, parts of an object, including words, force and automatically activate the entire representation, even for general object recognition. The main effect reported in support of this claim is the word composite effect. The word composite effect is an interaction effect in which the extent to which an unattended part of a word affects the activation of the whole word representation depends on the degree of word alignment. This effect was observed in both Portuguese and Chinese, which use different writing systems. The present study investigated whether the word-composite effect is also present in Korean, which has a different writing system, and proposed an alternative way to apply this effect to study the processing of the second syllable, which has not received much attention in the literature. The results of the experiment showed a significant word-composite effect in the same-different task (two word stimuli presented in succession, requiring a ‘same’ response if the first syllable is the same and a ‘different’ response if it is different), suggesting that the word-composite effect is present in Korean with different writing systems and that the same-different task is a suitable alternative method to study the processing of second syllables.
본 연구는 고려해야 할 대안이 많은 다중대안 대상과 고려해야 할 속성이 많은 다중속성 대상을 선택할 때 조절초점(향상초점 vs. 예방초점)과 정보제시방식(대안 기반 vs. 속성 기반)의 상호작용이 최종 선택의 질과 선택 만족도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 참가자의 성향 조절초점을 평가하가 위하여 조절초점설문지(Regulatory Focus Questionnaire)와 일반조절초점측정법(General Regulatory Focus Measure)을 모두 사용했다. 참가자들의 성향 조절초점과 동일한 방향으로 상황 조절초점을 점화함으로써 조절 부합도 효과를 향상시켰다. 참가자들은 각각 대안기반 방식 또는 속성기반 방식으로 제시된 다중속성 또는 다중대안 대상을 보았다. 그 결과, 정보제시방식이 자신의 조절초점에 부합할 때 사람들은 다중대안 대상에서 더 나은 선택을 했다. 또한 사람들은 속성기반 방식으로 정보가 제시될 때 다중속성 대상에서 더 나은 선택을 했다. 이러한 결과는 관여도가 낮은 선택 상황(다중대안 대상 선택)에서 개인 변인(조절초점)과 상황 변인(정보제시방식)의 부합도가 선택에 영향을 미친다는 사실을 시사한다. 관여도가 높은 선택 상황(다중속성 대상 선택)에서 상황 변인(정보제시방식)은 주로 인지부하의 감소에 영향을 받는다.
The purpose of this study was to investigate how the interaction between the regulatory focus (improvement focus vs. prevention focus) and the information presentation method (alternative-based method vs. attribute-based method) affects the quality of the final choice and the satisfaction with selection when selecting multiple alternative items with many attributes to consider. In order to evaluate the participants' chronic regulatory focus, both the Regulatory Focus Questionnaire and the General Regulatory Focus Measure were used. The regulatory-fit effect was improved by priming the situational regulatory focus in the same direction as the participants' chronic regulatory focus. Participants viewed multiple attribute or multiple alternative objects presented in an alternative-based or attribute-based manner, respectively. As a result, people made better choices for multiple alternative objects when the information presentation method matched their regulatory focus. In addition, people made better choices for multiple attribute objects when information was presented in an attribute-based manner. These results suggest that in low-involvement selection situations (multi-alternative object selection), the conformity of individual variables (the regulatory focus) and situation variables (the information presentation method) influences the choice. In high involvement choice situation (choosing a multi-attribute item), situational variable (the information presentation method) mainly affect choice because of reducing cognitive load.