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  • P-ISSN1229-0653
  • KCI

KCI Impact Factor

1982 - 2025논문 발행년도

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최신 논문

39권 1호

5개 논문이 있습니다.

이예영(충남대학교 심리학과) ; 김성현(충남대학교 심리학과) ; 전우영(충남대학교 심리학과) pp.1-21 https://doi.org/10.21193/kjspp.2025.39.1.001
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초록

본 연구에서는 한국어 이름과 영어 이름이 인상형성에 미치는 영향에 대해 알아보고자 하였다. 이를 위해, 참여자들에게 평가대상의 일상생활을 묘사한 기술문을 제시한 후, 인상형성 과제를 실시하였다. 본 연구에서 사용한 기술문은 평가대상의 이름(한국어 이름, 영어 이름)을 제외한 모든 내용이 동일했다. 연구 결과, 사람들은 한국어 이름을 가진 사람보다 영어 이름을 가진 사람의 전체적인 인상을 더 긍정적으로 평가했으며, 이러한 판단 경향은 특히 신체적 매력과 도덕성 평가에서 두드러졌다. 즉, 참여자들은 한국어 이름을 가진 사람보다 영어 이름을 가진 사람이 신체적으로 더 매력적이고, 정직하며 신뢰할 만하다고 판단했다. 또한, 영어 이름을 가진 대상에 대한 긍정적인 인상형성은 참여자와 평가대상의 성별이 일치할 때 더 강하게 나타났다. 구체적으로, 남성 참여자들은 평가대상이 남성일 경우, 한국어 이름(예, 경환)보다 영어 이름(예, Edward)을 가지고 있는 평가대상에게 더 긍정적인 인상을 형성했다. 여성 참여자들도 평가대상이 여성일 경우, 한국어 이름(예, 은주)보다 영어 이름(예, Bella)을 가지고 있는 평가대상에게 더 긍정적인 인상을 형성했다. 마지막으로, 능력에 대한 평가에서도 한국어 이름보다 영어 이름을 가진 사람을 더 긍정적으로 평가하는 경향이 발견되었다. 이와 같은 결과는 연구참여자가 한국인임에도 불구하고, 인상형성의 주요 차원인 도덕성과 능력 차원에서, 내집단의 언어인 한국어 이름을 가진 사람보다 외집단의 언어인 영어 이름을 가진 사람을 더 긍정적으로 지각하는 경향이 있다는 것을 보여준다.

Abstract

This study explored the effects of Korean and English names on impression formation. Participants were presented with a scenario that describes a fictitious person’s daily life. Then they were asked to complete an impression formation task. The vignette used in this study was identical except for the name of the individual being evaluated. Results showed that participants evaluated a person with an English name more positively than one with a Korean name, particularly in the dimension of physical attractiveness and morality. Specifically, the person with the English name was judged to be more physically attractive, honest, and trustworthy. The preference for the English name was more evident when the participant’s gender matched that of the person being evaluated. For instance, male participants rated a male person with an English name more favorably, and female participants did the same for a female person. In addition, there was a tendency to prefer individuals with English names in evaluations of competence. These findings suggest that even though the participants were Korean, they tended to form a more positive impression of a person with an English name, which represents the language of an out-group, compared to a person with a Korean name, which represents the language of their in-group.

최상민(한림대학교 심리학과) ; 정재창(PSI 컨설팅) ; 서동기(한림대학교 심리학과) pp.23-48 https://doi.org/10.21193/kjspp.2025.39.1.002
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초록

본 연구는 성격 이론 중 가장 널리 사용되고 있는 성격 5요인 이론에 기반한 NEO PI-R의 개정판인 NEO-PI-3 검사의 한국판 타당화를 목적으로 하였다. 이를 위해 검사를 번역하고 수정하여 검사의 구조가 이론적 구조와 같은지 검증하는 절차를 거쳤다. 연구 과정에서는 원검사를 번역하고 예비검사, 수정검사, 최종검사의 세 단계를 거쳐 검사의 이론적 구조를 검증하였다. 예비검사는 직장인 및 대학생 1,934명을 대상으로 실시하였으며, 탐색적 요인분석을 통해 요인구조를 탐색하고 고전검사이론 및 문항반응이론에 기반하여 하위 요인의 문항들이 적절한지 문항분석을 통해 문항을 수정 보완하였다. 수정검사에서는 1,280명의 응답을 이용하여 확인적 요인분석을 실시한 후 추가적인 문항 수정을 진행하였다. 최종검사에서는 345명의 응답을 이용하여 탐색적 구조방정식을 적용하고 목표회전 요인분석을 실시하여 검사 구조가 이론적인 성격 5요인 구조로 구성되어 있음을 확인하였다. 더 나아가 성별에 따른 측정 단위 동일성을 검증하였으며, 성별에 따른 각 점수의 차이가 존재하는지 확인하였다. 최종검사의 검사-재검사를 통해 상위 5개 요인은 0.9이상, 하위 30개 요인은 “가치”요인을 제외하고 0.7이상의 적절한 신뢰도 지수를 확인하였다. 마지막으로 본 연구의 의의와 제한점을 논의 부분에 자세히 제시하였다.

Abstract

In this study, we developed and modified the Korean version of the NEO-PI-3 test, a revision of a test measuring personality based on one of the most widely used personality theories, the Five-factor personality traits, to validate its structure. The process involved three stages: a preliminary test, a modified test, and a final test, with analyses conducted at each stage. Initially, with permission from the original copyright holders, content experts translated the original test to create the preliminary test. Data were collected from 1,934 employees and university students for the preliminary test. Based on this data, exploratory factor analysis, classical test theory, and item response theory-based item analysis were conducted to identify and modify items in subfactors with inadequate factor structures, leading to the creation of the modified test. The modified test, which was responded to by 1,280 participants, underwent confirmatory factor analysis to further modify items in subfactors that did not demonstrate satisfactory factor loadings, to construct the final test. The final test was then subjected to target rotation factor analysis to confirm that the test structure adhered to the Five-factor personality structure. Measurement invariance across genders was established, confirming weak invariance at the level of metric invariance. In addition, test-retest reliabilities of all factors were relatively high except for only sub-factor ‘values’. Finally, limitations and implications of this study were described in discussion part.

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초록

본 연구는 공동내집단정체성과 타인초점 조망수용의 조합이 외집단 구성원에 대한 공감과 외집단 전체에 대한 우호적 행동의도를 증진한다는 가설을 남북한 관계 맥락에서 검증하였다. 한국(남한) 학부생을 대상으로 실시한 두 편의 연구에서 남북한 공동내집단정체성인 한민족정체성을 측정(연구 1)하거나 조작(연구 2)하고 조망수용의 초점을 자기 또는 타인으로 조작하였다. 두 편의 연구에서 일관되게, 한민족정체성이 우세한 경우 외집단(북한이탈주민)에 대한 타인초점 조망수용 조건에서 자기초점 조망수용 조건보다 대상 인물에 대한 공감 수준이 높았고, 이는 외집단인 북한이탈주민 전체에 대한 우호적인 행동의도를 예측하였다. 반면 남한정체성이 우세한 경우에는 외집단에 대한 조망수용 초점에 따른 공감 수준에서 차이가 없었다. 이 결과를 토대로, 남북한처럼 장기간에 걸친 적대적 상호작용이 우세한 집단 간 관계에서 외집단 태도를 개선하고 집단 간 화해를 촉진하는 기제로서 외집단 공감의 역할에 관하여 논하였다.

Abstract

The current research examined the interplay between common ingroup identity and two different types of perspective-taking (self-focused vs. other-focused) on outgroup empathy and positive intergroup behaviors in the context of North-South relations in Korea. Two laboratory studies were conducted with South Korean undergraduates. Study 1 measured levels of common ingroup identity (‘Han’ ethnicity), while Study 2 manipulated the salience of common ingroup identity among the participants. Both studies also independently manipulated the two types of perspective-taking. In both studies, we found evidence that other-focused perspective-taking enhanced outgroup empathy (cognitive empathy in Study 1, affective empathy in Study 2) to a greater extent than did self-focused perspective-taking when participants had a strong common ingroup identity. By contrast, when common ingroup identity was weak, the impact of the two types of perspective-taking on outgroup empathy did not differ from each other. Moreover, outgroup empathy positively predicted favorable intergroup behavioral intentions (in Study 2), indicating that the interactive effect of common ingroup identity and other-focused perspective-taking toward outgroup members indirectly predicted positive intergroup behavior. We discuss the implications of our findings for the role of outgroup empathy in the context of intractable intergroup conflict and reconciliations.

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초록

본 연구의 목적은 상호문화 역량의 하나인 상호문화 특질을 측정하기 위해 van der Zee 등(2013)이 개발한 다문화 성격 척도-단축판(MPQ-SF)을 한국어로 번역한 후, 대학생을 대상으로 한국판 척도(K-MPQ-SF)의 타당도를 검증하는 것이다. 이를 위해 만 18세에서 25세 사이의 한국 대학생 388명을 대상으로 자기보고식 설문을 실시하였다. K-MPQ-SF의 탐색적 요인 분석 결과, 한 문항을 제외한 모든 문항이 원척도(MPQ-SF)와 동일한 요인 구조로 분류되었다. 그러나 확인적 요인 분석에서 K-MPQ-SF의 40문항 및 요인 구조가 변경된 문항을 제외한 39문항의 적합도 지수가 만족스럽지 않았다. 요인 부하가 낮은 문항을 삭제하여 모델을 간소화하고 20문항으로 축약했을 때, K-MPQ-SF의 전반적인 적합도 지수가 개선되어 구인 타당도를 확보하였다. 또한 다문화 성격의 하위 요인 중 유연성과 정서적 안정성을 제외한 문화적 공감, 사회적 주도성, 열린 마음의 세 가지 하위요인만 상호문화 감수성 및 상호문화 태도와의 준거 관련 타당성을 확보하였다. 이러한 결과를 바탕으로, 한국 문화에서 상호문화 특질을 측정할 때 K-MPQ-SF의 세 가지 요인(문화적 공감, 사회적 주도성, 열린 마음)만 활용해야 할 필요성을 제안하고, 서구 문화와 구별되는 한국의 사회문화적 특수성을 논의하였다.

Abstract

This study aimed to validate the psychometric properties of the Korean version of the Multicultural Personality Questionnaire - Short Form (K-MPQ-SF), developed by van der Zee et al. (2013), to assess its applicability for measuring intercultural traits among Korean populations. A self-report survey was conducted with a sample of 388 Korean undergraduate students aged 18 to 25, and the data were analyzed to evaluate the reliability and validity of the instrument. The exploratory factor analysis of the K-MPQ-SF revealed that all items, except for one item, were classified into the same factor structure as the original scale (MPQ-SF). However, confirmatory factor analysis indicated unsatisfactory model fit for both the K-MPQ-SF with 40 items and the adjusted 39-item version, which excluded the item that had an altered factor structure. After simplifying the model by removing items with low factor loadings and condensing it to 20 items, the K-MPQ-SF showed an overall good fit index and confirmed construct validity. Notably, among the sub-factors of multicultural personality, only the three factors of cultural empathy, social dominance, and open-mindedness secured criterion-related validity in relation to intercultural sensitivity and intercultural attitudes, while flexibility and emotional stability did not. Based on these findings, it is recommended that future research or assessments focusing on intercultural traits in Korean contexts prioritize the use of these three factors. Furthermore, the study discusses the sociocultural specificity of South Korea compared to Western cultures.

장류미(한동대학교 일반대학원 휴먼테크융합과) ; 조성봉(한동대학교 상담심리사회복지학부) pp.99-126 https://doi.org/10.21193/kjspp.2025.39.1.005
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초록

본 연구는 우리나라 미혼 청년들의 사회비교 및 물질주의가 그들의 결혼의향에 어떠한 영향을 미치는지, 그리고 그러한 관계가 불안 수준에 따라 어떻게 달라지는지 탐색하고자 하였다. 이를 위해 전국의 20-39세 미혼 청년 1,000명을 대상으로 온라인 설문조사를 실시하여 데이터를 수집하였고, 기초통계 분석과 조절효과, 조절된 매개효과의 유의성을 검증하였다. 분석 결과 첫째, 사회비교와 물질주의는 결혼의향과 각각 정적으로, 불안은 결혼의향과 부적으로 연관되어 있는 것으로 나타났다. 둘째, 불안은 물질주의와 결혼의향 간의 관계에서 유의한 조절효과를 갖는 것으로 나타났다. 셋째, 불안의 조절된 매개효과를 검증한 결과 사회비교가 물질주의를 통해 결혼의향에 미치는 영향은 불안의 수준에 따라 달라지는 것으로 확인되었다. 이는 사회비교경향성이 높을수록 물질주의적 태도와 결혼의향이 높아지며, 현재 인식하는 불안의 수준은 그러한 영향을 감소시키는 것을 의미한다. 본 연구의 결과는 미혼 청년들의 태도 및 가치관, 즉 사회심리적 요인들이 결혼의향에 미치는 영향을 양적연구를 통해 살펴보았다는 점과 우리 사회에서 인식하는 불안의 수준에 따라 그러한 개인의 태도/가치관이 결혼의향에 미치는 영향이 달라질 수 있다는 것을 확인였음에서 의의를 찾을 수 있다.

Abstract

This study explores the effects of social comparison and materialism on the marriage intentions of unmarried young adults in South Korea, as well as how these relationships vary depending on levels of anxiety. An online survey was conducted with 1,000 unmarried individuals aged 20–39 across the country to collect data. Basic statistical analyses, moderation effects, and moderated mediation effects were tested for significance. The findings revealed three key results: First, social comparison and materialism were positively associated with marriage intentions, while anxiety was negatively associated. Second, anxiety had a significant moderating effect on the relationship between materialism and marriage intentions. Third, the moderated mediation analysis indicated that the influence of social comparison on marriage intentions through materialism varied depending on levels of anxiety. Specifically, individuals with higher tendencies for social comparison exhibited stronger materialistic attitudes and higher marriage intentions, but anxiety reduced these effects. The results highlight the importance of individual psychological factors and attitudes/values in shaping marriage intentions, providing valuable insights into how the psychological state (anxiety) of unmarried young adults influences the impact of their attitudes and values on marriage intentions. This study contributes to the understanding of marriage intentions by offering a quantitative examination of these factors.

한국심리학회지: 사회 및 성격