바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

학습된 행동과 가설검증의 행동 : 보상후 반복되는 행동에 대한 인지적 설명

Learned Behavior and the Behavior of Hypothesis Testing : A Cognitive Explanation for the Behavior Repeated after Receiving Reward

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
1989, v.1, pp.106-113
박광배 (충북대학교 심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 논문은 학습된 행동인듯이 보이는 행위들이 때로는 외부적 보상에 의해 강화된 행동이 아니라 가설검증을 위한 행위일 수 있다는 것을 보여주기 위한 것이다. 종전연구에서 보상이 주어진 후 같은 행동을 반복하지 않고 행동을 바꾸는 경우에 그것이 호기심 때문일 수 있다는 것이 밝혀진 바 있으나, 본 논문에서는 보상후 반복된 행위도 또한 경우에 따라서 호기심에 의해 유발될 수 있음을 시사한다. 이미 잘 알려진 부분적 강화의 강력한 학습효과에 대해 본 연구의 결과가 암시하는 바가 논의되었다.

keywords

Abstract

This paper demonstrates that some behaviors that look like learned behavior may actually be a result of organism's hypothesis testing or curiosity rather than being reinforced by external rewards. Previously, alternation of behavior after receiving reward, as opposed to repetition of the rewarded behavior, has been often explained by curiosity or exploration. It was suggested in this paper that some behavior repeated after receiving reward too can be explained by the same mechanism. The implication of the finding for the well-known strong effect of partial reinforcement was discussed.

keywords
투고일Submission Date
1989-11-15
수정일Revised Date
1989-11-15
게재확정일Accepted Date

한국심리학회지: 인지 및 생물