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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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작업기억의 용량이 유추에 의한 과학 개념의 학습에 미치는 영향

The Effects of Working Memory Capacity on the Conceptual Learning by Analogy

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2000, v.12 no.2, pp.215-226
조아정 (이화여자대학교 심리학과)
이영애 (이화여자대학교 심리학과)

초록

유추에 의한 과학 개념의 학습이 작업기억의 용량에 따라 어떻게 다른지를 세 실험에서 검토하였다. Donnelly와 McDaniel(1993)의 학습 재료와 조건 중 유추조건만을 다룬 실험 1에서 작업기억의 용량이 큰 참가자들이 작은 참가자들보다 더 큰 유추 학습효과를 보였다. 실험 2에는 단순기술조건과 유추조건을 모두 포함시켰는데, 용량이 큰 참가자들은 추론 문제에서 큰 유추 학습효과를, 용량이 작은 참가자들은 기본 문제에서 단순기술의 학습효과를 보였다. 실험 3에서 용량이 작은 참가자들도 유추진술과 그 내용을 묘사한 그림을 함께 제시받았을 때 학습효과를 보였다. 본 연구의 세 실험 결과를 작업기억과 유추사상단계의 관계로 논하였다.

keywords
유추, 과학개념학습, 작업기억용량, 유추사상과정

Abstract

A series of three experiments examined whether working memory capacity influences participants' analogical learning of new scientific concepts. Experiment 1 demonstrated that analogical learning depends on working memory capacity. High-span participants showed better performance in inference problem solving than did low-span participants. Experiment 2 again showed that whereas participants with a high span produced a large analogical learning effect, those with a low span did not. Experiment 3 demonstrated that the latter group produced a large analogical learning effect, given the pictures relevant to the analogical learning condition. These results were discussed in terms of a close relationship between working memory capacity and the analogical mapping process.

keywords
analogy, scientific concept learning, working memory capacity, analogical mapping process
투고일Submission Date
2000-12-15
수정일Revised Date
게재확정일Accepted Date

한국심리학회지: 인지 및 생물