ISSN : 1226-9654
유추에 의한 과학 개념의 학습이 작업기억의 용량에 따라 어떻게 다른지를 세 실험에서 검토하였다. Donnelly와 McDaniel(1993)의 학습 재료와 조건 중 유추조건만을 다룬 실험 1에서 작업기억의 용량이 큰 참가자들이 작은 참가자들보다 더 큰 유추 학습효과를 보였다. 실험 2에는 단순기술조건과 유추조건을 모두 포함시켰는데, 용량이 큰 참가자들은 추론 문제에서 큰 유추 학습효과를, 용량이 작은 참가자들은 기본 문제에서 단순기술의 학습효과를 보였다. 실험 3에서 용량이 작은 참가자들도 유추진술과 그 내용을 묘사한 그림을 함께 제시받았을 때 학습효과를 보였다. 본 연구의 세 실험 결과를 작업기억과 유추사상단계의 관계로 논하였다.
A series of three experiments examined whether working memory capacity influences participants' analogical learning of new scientific concepts. Experiment 1 demonstrated that analogical learning depends on working memory capacity. High-span participants showed better performance in inference problem solving than did low-span participants. Experiment 2 again showed that whereas participants with a high span produced a large analogical learning effect, those with a low span did not. Experiment 3 demonstrated that the latter group produced a large analogical learning effect, given the pictures relevant to the analogical learning condition. These results were discussed in terms of a close relationship between working memory capacity and the analogical mapping process.