바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

사이버 인지심리학의 개념적 재구성: 인공물과 인지의 공진화

A Conceptual Reformuation of the Cognitive Psychology on Cyber Space: Co-evolution of Artifacts and Cognition

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2004, v.16 no.4, pp.365-391
이정모 (성균관대학교)
이건효 (M&C리서치)
이재호 (GS건설)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

사이버공간과 인지에 대하여 인지심리학이 어떠한 접근을 하여야 하는가와 관련하여, 사이버공간을 구성하는 인간과 인공물의 상호작용 특성을 진화 역사상에서의 공진화로 개념화하고, 인공물에 의한 매개된-인간-인간 상호작용의 특성을 논하였다. 또한 사이버 공간과 관련된 기본 개념을 다시 정의하고, 사이버인지심리학의 관련 주제들을 기술하였으며, 마음 및 인공물과의 상호작용 개념을 재구성하여야 하는 필요성과 방향을 논의하였고, 둘 간의 상호작용은 새로운 인지생태학 및 인지생태공학의 창출을 시사하는 것으로 논하였다. 끝으로 NBIC 융합과학기술 틀의 본질과 이 틀이 사이버심리학에 시사하는 바를 논하였다.

keywords
인지, 가상공간, 인공물, 인지 기술, cognition, cyberspace, artifact, evolution, cognitive technology, cognition, cyberspace, artifact, evolution, cognitive technology

Abstract

To develope a working framework for cognitive psychology on cyber space, the nature and types of interactions between artifacts and human mind were analyzed. After proposing a perspective of co-evolution of artifacts and human mind, stating a brief summary of the main features of cyber space and lists of topics in psychological research on cyber space, and describing the recent trends in cognitive science on reformulation of the concept of mind, a necessity for a conceptual reformulation of cognitive psychology on cyber space was discussed. The possibility of pursuing this reformulation through re-conceptualizing the interactions between artifacts and human mind, by employing the frameworks of cognitive ecology, NBIC converging technology, and cyberception, was also discussed.

keywords
인지, 가상공간, 인공물, 인지 기술, cognition, cyberspace, artifact, evolution, cognitive technology, cognition, cyberspace, artifact, evolution, cognitive technology

참고문헌

1.

(2004) 사이버 시대의 인격과 몸: 사이버자아의 인격성 논의를 중심으로, 아카넷

2.

(1999) 사이버공간에서의 새로운 학습패러다임 , 박영사

3.

(2004) 웹페이지 안구운동 추적 연구 ,

4.

(2004) 사이버 공간에서 주의 관리,

5.

(2004) 유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서의 인간 행동 연구 ,

6.

(2004) 인터넷 탐색의 인지과정 2004년도 한국실험심리학회 여름학술대회 논문집,

7.

(1987) 인공과학 [The science of the artificial 원전은 1981년 출간,

8.

(1999) 컴퓨터 사용의 심리적 용구와 충족과정 , 박영사

9.

(2004) 사이버 게임의 재미에 관한 연구 ,

10.

(2001) 인터넷 심리학 [The psychology of the internet] , 에코리브르.

11.

(1994) 공학심리학: 시스템 설계와 인간수행 [Engineering psychology and human performance, 2nd. ed.],

12.

(2001) 인간공학 [Introduction to Human Factors Engineering] , 시그마프레스

13.

(2003) Ubiquitous computuing과 사용성,

14.

(2004) 사이버 심리학 (미발표 원고),

15.

(2004) 사이버 공간에서도 언어는 진화한다,

16.

(1998) 마음의 재개념화와 인지공학,

17.

(2001) 인지심리학: 형성사, 개념적 기초, 조망., 아카넷

18.

(2003) 멀티미디어 학습의 인지과학적 기초,

19.

(2004) 인간-인공물 상호작용: 인지과학적 재구성,

20.

(1999) 기억/학습 인지모형개발 과학기술부 소프트과학 기술개발 사업 연구 보고서,

21.

(1996) 소프트과학 연구를 위한 제안 한국인지과학회 소프트과학 연구를 위한 워크샵 패널토론,

22.

(1997) 가상현실의 철학적 의미 [The metaphysics of virtual reality] , 책세상

23.

(1999) 사이버공간에서의 지각적 특성과 인터페이스 사이버 공간의 심리 인간적 정보화 사회를 향해서, 박영사

24.

(1999) 사이버 공간 속의 인간관계와 심리적 특성 , 박영사

25.

(1999) 사이버 사회에서의 의사소통과 교류행위 , 박영사

26.

(19991999) 사이버 공간의 경험과정체성 발달 복합정체성과 가상공동체의식의 형성 , 박영사

27.

(2000) 사이버공간에 또 다른 내가 있다, 김영사

28.

(1999) 사이버 공간의 심리 인간적 정보화 사회를 향해서, 박영사

29.

(2000) Charting past, present, future research in ubiquitous computing.,

30.

(1993184-193) group size and the evolution of language,

31.

(1994) The architecture of cyberception,

32.

(1991) Further steps of ecology of mind, Harper & Collins

33.

(1998) The cyborg's dilemma: Progressive embodimnet in virtual environments.,

34.

(2003) An ethnographic approach to design, Lawrence Erlbaum.

35.

(2001) Life and cognition, Oxford University

36.

(2004) A brief history of the mind From apes to intellect and beyond, Oxford University Press

37.

(1999) The descent of mind Psychological perspectives on hominid evolution, Oxford University Press

38.

(1991) Origins of the modern mind Three stages in the evolution of culture and cognition, Harvard University Press

39.

(2001) A mind so rare The evolution of human consciousness, Norton.

40.

(1998) Cognitive ecology: The evolutionary ecology of information processing and decision making., Chicago University Press

41.

(1996) Cognitive ecology, Academic Press

42.

(1993) language and cognition in human evolution, Cambridge University Press

43.

(1996) Cognitive Technology: In Search of a Humane Interface, North Holland

44.

(2004) Cognition and technology: Coexistence, convergence, and co-evolution, John Benjamins.

45.

(1982) Judgment under Uncertainty, Kahneman Cambridge University Press

46.

(2003) The human- computer interaction handbook: Fundamentals, evolving technologies and emerging applications., Lawrence Erlbaum.

47.

(2004) The birth of the mind: How a tiny number of genes creates the complexities of human thought., Basic Books

48.

(1999) Human interfaces: Questions of method and practice in cognitive technology., Elsevier.

49.

(1993) The co- evolution of humans and machines, Yale University Press

50.

(1996) The prehistory of mind A search for the origin of art, Mithen S religion and science,

51.

(2000) Past, present, and future of user interface software tools.,

52.

(1996) Context and consciousness: Activity theory and human-computer interaction., Cambridge

53.

(2004) Converging technologies: Shaping the future of European societies.,

54.

(1997) How the mind works. , Norton.

55.

(2002) The blank slate: The modern denial of human nature., Penguin Putnam.

56.

(2002) Converging Technologies for Improving Human Performance: Nanotechnology, Biotechnology, Information Technology and Cognitive Science.,

57.

(2002) The basic psychological features of cyberspace : The psychology of cyberspace,

58.

(2003) User acceptance of information technology: Toward a unified view.,

한국심리학회지: 인지 및 생물