ISSN : 1226-9654
시지각 학습은 시각 환경을 정확하게 처리하는 과정에서 존재하는 시각체계의 한계점을 극복하게 해 주는 효과적인 방법이다. 지금까지 다수의 지각학습 연구들은 대비, 방위 등 기본적인 지각 속성에 대한 민감도 향상에 초점을 맞추었다. 본 연구에서는 지각학습이 착시 효과를 감소시켜 시각 환경의 정확한 지각을 가능하게 할 수 있는지 여부에 초점을 두었다. 특히, 커브볼 착시현상이 지각학습훈련을 통해 제거될 수 있는지를 확인하였다. 참가자들은 주변시에 제시되는 원의 전체 움직임 방향을 최대한 수직으로 맞추는 과제를 수행하였다. 제시되는 원 내부의 줄무늬는 정지되어 있거나, 좌우 방향으로 움직였다. 3일 동안의 훈련기간동안 실험집단은 줄무늬가 움직여 착시를 유발하는 자극으로, 통제집단은 내부 움직임이 없는 자극으로 과제를 수행하였다. 훈련 결과, 실험집단에서만 사전에 비해 사후검사에서 유의미하게 약화된 착시효과가 확인되었다. 이는 지각학습으로 착시가 효과적으로 제거됨을 보여준다.
Visual perceptual learning is an effective way to overcome the limitations of the visual system when processing the visual environment accurately. A number of perceptual learning studies have focused on improving sensitivity to basic perceptual features such as contrast and orientation. The current study focused on whether perceptual learning can reduce visual illusions to enable accurate perception of the visual environment. In particular, we explored whether the curveball illusion could be eliminated through training. Participants performed the task of aligning the global motion direction of the disc presented in the peripheral vision as vertical as possible. The gratings inside the disc were either stationary or moved to the left or right. During the three-day training sessions, participants assigned to the experimental group performed the task with the inside-moving disc (causing the illusion), while participants in the control group did with the stationary disc (not causing the illusion). As a result of training, the curveball illusion effect was significantly reduced in the post-test compared to the pre-test only in the experimental group. This result shows that visual illusions are effectively eliminated by perceptual learning.