ISSN : 1226-9654
본 연구의 목적은 앞선 시행 과제와 동시에 제시되는 다음 시행과 관련 정보가 과제 수행에 도움을 주는지를 확인하는 것이다. 이를 위하여 참가자들에게 색깔이 있는 마름모꼴 테두리 도형의 중앙에 5를 제외한 1-9 사이의 숫자를 제시하고, 테두리의 색깔에 따라 크기 판단 과제 혹은 홀짝 판단 과제를 수행하도록 요구하였다. 다음 시행 정보는 현 시행 자극의 우측 상단에 나타나며, 시행 정보의 유형은 네 가지(통제조건, 과제+자극 조건, 과제 조건, 자극 조건)였다. 실험 결과, 다음 시행의 과제와 자극이 모두 사전 정보로 제시된 조건의 경우 반복과 전환 시행에서 모두 수행을 촉진하였다. 반면 과제 조건의 경우에는 전환 시행에서만 수행을 촉진하였으며 자극 조건은 수행을 촉진하지 못하였다. 본 연구의 결과는 과제와 동시에 제시된 다음 시행 정보도 과제 수행에 도움을 준다는 것을 보여주고, 나아가 제시되는 정보의 유형에 따라 과제 수행의 양상이 달라질 수 있음을 보여준다.
This study examines whether presenting information about an upcoming trial helps task performance even when the information is simultaneously presented with the previous stimulus. In the experiment, a digit between 1 and 9 were shown with the colored frame and participants performed the magnitude and parity tasks based on the frame color. Information for the subsequent trial appeared in the upper right corner. There were four types of cues (control, task+stimulus, task, stimulus cue). Participants showed faster reaction times in the task+stimulus and task cue conditions than in the stimulus and control conditions. The task+stimulus cue facilitates both of repeat and switching trials, whereas the task cue only helps switching trials. The results indicate that predictive information presented with the stimuli relevant to the current trial can facilitate performance of the upcoming trial and the type of provided information also has effect on the task performance.