ISSN : 1226-9654
Reicher(1996) 패러다임과 한글 단어를 이용한 실험에서도 단어우월효과가 관찰되는지, 관찰된다면 그 효과를 McClelland와 Rumelhart(1981)의 상호 활성화 모형(interactive activation model)으로 설명할 수 있을 것인지를 검토하였다. 낱자를 선택지로 한 실험 1에서는 단어우월효과가 관찰되었으며, 그 효과는, 두 가지의 그럴듯한 가정만 가미하면, 상호 활성화 모형으로 설명가능한 것이었다. 글자를 선택지로 한 실험 2의 결과는 반응 특성에 따라 피험자를 세 개의 하위 집단으로 나누어 집단별로 분석하였다. 세 개의 하위 집단 중 한 집단에서는 단어우월효과가 나타났고, 다른 집단에서는 단어열등효과가 관찰되었으며, 또 다른 집단에서는 어떠한 효과도 기록되지 않았다. 관찰된 단어우월효과 마저도 단어의 두 글자 중 뒷글자 지각이 훨씬 용이했기 때문에 나타난 것으로 밝혀졌다. 실험 2의 이같은 결과를 기초로, 한글 단어 처리 과정을 기술하는 데 상호 활성화 모형을 단순히 확대 적용하는 것은 위험한 일이라고 결론지었다. 아울러 한글 글자 지각에 글자의 모양정보가 중요하게 작용할 가능성을 논의하였다.
Using Reicher(1969) paradigm, this study examined whether the word-superiority effect could be observed with Hangul material, and if the effect were found, whether it could be accounted for by McClelland & Rumelhart's (1981) interactive activation (IA) model. The results of Experiment 1 which employed the forced-choice letter detection task showed the word-superiority effect. The pattern of the effect appeared to be similar to that found in English, suggesting that IA model could be extended to describe Hangul word recognition processes. However, the results of Experiment 2 which employed the forced-choice syllable detection task showed that simple extension of IA model to Hangul word recognition processes could be misleading. The subjects in Experiment 2 could be divided into 3 sub-groups depending on the patterns of their performance those who showed word-superiority effect, those who showed word-inferiority effect, and those who showed neither of such effects. These results indicate that forming syllable level representations differs from forming letter level representations. To account for such diverse results, a possibility was proposed in that syllable shapes play an important role in Hangul word identification.