ISSN : 1226-9654
의식의 개입 없이 일어나는 학습인 암묵학습의 기제는 구조 추상화, 예제 약호화, 일화적 처리과정 세 가지로 나누어 설명된다. 본 연구는 한글자극을 사용하여 암묵학습의 보편성을 확인한 후, 암묵학습의 처리기제가 일화적 처리과정을 따르는지 살펴본 것이다. 또한 암묵학습에서 획득한 규칙이 언어간 전이를 일으키는지 알아봄으로써 암묵학습의 전이와 언어학습의 전이를 비교해 보았다. 실험1은 Whittlesea와 Wright(1997)의 연구 중 실험3을 한글 자극을 사용하여 반복한 것이다. 결과, 실험자극을 한글로 바꾸어도 규칙판단의 정확성은 우연수준보다 높았으므로 암묵학습은 인간이 가지는 보편적인 능력이라는 것을 확인하였다. 세 조건 중 훈련자극 반복조건이 가장 낮은 정확성을 나타냈고, 표준 규칙조건이 가장 높은 정확성을 나타내었는데, 이러한 결과는 선행연구의 주장과 같이 암묵학습은 의식의 개입 없이 자동적으로 획득되는 것이 아니라 피험자의 의도에 따라 획득될 수 있다는 것으로 보인다. 암묵학습의 처리기제는 일화적 처리과정을 따른다는 선행연구의 주장을 다시 한번 증명한 것이다. 실험2는 학습시행과 검사시행의 표층구조가 다른 한글-한글 전이조건과 한글-영어 전이 조건으로 나누어 실시되었다. 결과, 학습자극과 검사자극의 심층구조가 동일하면 표층구조에 상관없이 암묵적 규칙학습이 일어난다는 것이 증명되었다. 이를 언어습득, 특히 제 2언어의 습득 현성과 관련지어 논의하였다.
People can learn knowledge without realizing what is happening, It is called implicit learning; learning with no the intervention of consciousness. The mechanism of the implicit learning has been explained by three parts: structure-abstraction, instance-encoding, episodic-processing. In this study, using Korean as stimulus, we could verify the generality of the implicit learning. The episodic-processing explanation was tested whether it is the processing mechanism of the implicit learning. In this study, we also compared implicit learning transfer to language learning by investigating whether the rule acquired in implicit learning could be transferred to other language. In experiment 1, we replicated Whittlesea & Wright (1997)'s experiment 3. This experiment consisted of 3 conditions: standard rule condition, training stimuli repeated condition, test stimuli repeated condition. In consequence, we could confirm that a general phenomenon for human being, because the accuracy of well-formedness task in Korean was above chance. As Whittlesea et al. (1997) proposed, among three conditions, training stimuli repeated condition revealed the lowest accuracy and standard rule condition showed the highest accuracy. This result confirmed that implicit learning is not to be acquired automatically without the intervention of consciousness, rather it is acquired with subjects' intention. That is, it is replicated the preceded study that processing mechanism of implicit learning is followed by episodic-processing. Experiment 2 was carried out in two parts; Korean-to-Korean transfer condition and Korean-to-English transfer condition, which have different surface structure of learning phase and test phase. This experiment proved that if learning stimuli and test stimuli have the same deep-structure, implicit learning transfer occur regardless of surface-structure. It demonstrated that even if the learning language and test language are different, implicit learning transfer could be generated cross-linguistically.