ISSN : 1226-9654
본 연구는 속성간의 대응이 범주의 학습과 전이에 모두 영향을 미치는지를 검토하고자 속성간의 대응이 유사성에 의한 전이와 규칙에 의한 학습에 미치는 영향을 비교하였다. 실험 1에서는 실험참가자에게 동일한 자극구조를 가진 범주를 학습하도록 한 다음에 학습사례와의 유사성과 속성간의 대응을 조작한 검사사례들을 범주화하도록 요구하였다. 학습사례와의 유사성이 낮을수록 범주화 정확성도 함께 감소하였는데, 이러한 유사성에 따른 범주화 정확성의 차이는 적소대응조건에서만 통계적으로 유의하였다. 이 결과는 학습사례와 검사사례간의 유사성이 범주화에 영향을 미치며, 속성간의 대응이 잘 이루어졌을 때 유사성의 차이가 범주화에 더 잘 반영된다는 것을 시사한다. 실험 2에서는 실험참가자에게 규칙을 찾아내어 범주를 학습하도록 지시하고 속성간의 대응이 규칙에 의한 범주학습에 미치는 영향을 분석하였다. 속성간의 대응이 잘 이루어진 조건에서 범주가 더 빨리 학습되었는데 이것은 속성간의 대응이 규칙의 추상화에도 영향을 미친다는 것을 의미한다. 결론적으로 속성간의 대응은 유사성에 근거한 범주화와 규칙에 의한 범주학습에 모두 영향을 미친다고 할 수 있다.
This study was planned to investigate whether structural alignments have an influence on categorization processes through comparing the effect of structural alignment on similarity-based transfer and rule-based learning in categorization. In Experiment 1, I manipulated common attributes and dimensional correspondence between learned exemplars and new exemplars. I found that categorization performances in general declined as the number of common attributes decreased, but this tendency was statistically significant only in the match in place condition. These results implicated that similarities between learned exemplars and new exemplars had an influence on categorization and the influence of similarities grew larger as stimulus's attributes had been well aligned. In Experiment 2, I instructed participants to learn categories by rules and examined whether structural alignment had an effect on the rule-based categorization by comparing the match in place condition with the match out of place condition. I found that participants learned categories more quickly in the match in place condition than in the match out of places condition. In conclusion, structural alignment between stimuli play an important role in categorization processes.