ISSN : 1226-9654
도구추론에서 읽기범위에 따른 개인차 효과가 나타나는지를 살펴보고자 2개의 실험을 수행하였다. 실험 1에서 어휘판단과제를 사용한 결과 읽기범위가 큰 이해자는 도구추론을 온라인으로 생성하였지만, 읽기범위가 작은 이해자는 도구추론을 온라인으로 생성하지 못하는 것으로 나타났다. 그림명명과제를 사용한 실험 2에서는 이해자의 읽기범위 능력에 관계없이 도구추론이 온라인으로 생성되는 것으로 나타났다. 실험 1과 2의 상반된 결과를 종합해 보면, 언어이해과정에서는 발생하는 도구추론의 유형은 언어적인 도구추론과 시각적인 도구추론으로 구분할 수 있으며, 어휘판단과제는 언어적 추론에 민감한 과제인 반면, 그립명명과제는 비언어적(시각적) 추론에 매우 민감한 과제인 것으로 해석할 수 있다. 이러한 결과는 읽기범위가 작업 기억의 음운회로에서의 처리효율성을 반영하는 측정치라는 점 또한 시사한다.
This study was conducted to investigate the individual differences(reading span differences) in instrument inference by using two different tasks. Lexical decision task was used in Experiment 1 whereas picture naming task was used in Experiment 2. The results of Experiment 1 indicated that high span readers generated instrument inference on-line while low span readers did not. However, the results of Experiment 2 indicated that both low and high span readers generated instrument inference on-line. It is suggested that picture naming task is so sensitive to the perceptual inferential processing that the generation of instrument inference of low span readers could be detected, whereas lexical decision task is sensitive only to the verbal inference. It is also discussed that reading span may reflect the processing efficiency in the phonological loop system of working memory.