바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

한글 낱자 지각에서의 단어 및 글자 우월효과

Word and coding-unit superiority effect in the perception of Korean letter

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2006, v.18 no.2, pp.139-156
정우현 (충북대학교)
박수진 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

영어의 경우 단어 내의 문자가 비단어 내의 문자나 단독으로 제시된 문자보다 더 정확히 보고되는 단어우월효과가 비교적 일관성 있게 보고되는 반면 한글을 사용한 연구들에서는 단어우월효과가 나타나지 않거나 단어열등효과가 보고되기도 한다. 이러한 비일관적인 결과는 한글의 다양한 문자형과 이에 따른 방법론적 어려움 때문이라고 볼 수 있다. 본 연구에서는 Reicher(1969)의 실험 패러다임을 변형한 절차를 사용하여 두 편의 실험을 통해 글자유형에 관계없이 한글 낱자지각에서도 단어 우월효과가 일관적으로 관찰될 수 있는지 살펴보았다. 첫 번째 실험에서는 영어식 배열을 갖도록 유형 1의 글자들만으로 이루어진 한글 단어를 실험 자료로 사용하였고, 두 번째 실험에서는 한글의 모아쓰기 특성이 잘 드러나는 4, 5유형의 글자들로 이루어진 단어를 사용하였다. 실험결과 단어를 이루고 있는 글자 유형에 관계없이 단어우월효과가 나타났으며 단어우월효과보다는 미약하지만 글자우월효과도 관찰되었다. 또한 한 글자 내에서는 자음이 모음에 비해 인식이 잘되는 자음우월효과가 나타났다. 네모틀 꼴을 유지하면서 모아쓰기 특징을 가진 한글에서의 이러한 연구결과는 단어우월효과를 설명하는데 있어서 총체적 윤곽설이 적절하지 못하다는 것을 시사한다.

keywords
한글 낱자지각, 단어우월효과, 글자우월효과, 자음우월효과, the perception of Korean letter, word superiority effect, coding-unit superiority effect, consonant superiority effect, the perception of Korean letter, word superiority effect, coding-unit superiority effect, consonant superiority effect

Abstract

The literature demonstrated that the word superiority effect was consistently found in English, but not in Korean. Rather, mixed results, the word superiority effect and inferiority effect, were found in Korean. The inconsistency among research findings might be due to the diversity in Korean letters and its resultant difficulty in research methodology. The purpose of this study is to examine the word superiority effect in Korean letters using a modified paradigm developed by Reicher(1969). In this study, Korean letters only with English arrangement were used for the Experiment 1 and ones with typical Korean arrangement were used for the Experiment 2. The results showed the word superiority effect as well as coding-unit superiority effect in Korean letter regardless of arrangement. Also, consonant superiority effect, a phenomenon that consonants are recognized better than vowels, was found. This results suggested that The hypothesis of global shape does not explain the word superiority effect in Korean letter which are characterized by assembling letters in order to maintain square frame.

keywords
한글 낱자지각, 단어우월효과, 글자우월효과, 자음우월효과, the perception of Korean letter, word superiority effect, coding-unit superiority effect, consonant superiority effect, the perception of Korean letter, word superiority effect, coding-unit superiority effect, consonant superiority effect

참고문헌

1.

(2003) 현대 국어 사용 빈도 조사 보고서,

2.

(1989) 한글의 자모구성 형태에 따른 자모 및 글자 인식,

3.

(1994) 한글 글자 맥락에서의 자모 지각,

4.

(1990) 두 음절 한글 단어에 있어서의 낱자의 지각 상호작용활성화 모형과 초보지각자-기억자 모형의 비교 검증 1990년도 한국인지과학회 춘계학술발표대회 논문집,

5.

(1992) 한글 단어 재인에 있어서 글자처리와 낱자의 지각 실험 및 인지,

6.

(1995) 한글 단어 재인을 위한 시각 처리 과정 ,

7.

(1993) 한글의 글자꼴이 가독성에 미치는 영향,

8.

(1979) Models of word recognition,

9.

(1997) Restricted attentional capacity within but not between sensory modalities. ,

10.

(2003) Word superiority, pseudoword superiority, and learning to read: A comparison of dyslexic and normal readers,

11.

(1994) A dual read-out model of word context effects in letter perception Further investigations of the word-superiority effect Journal of Experimental Psychology,

12.

(2003) Word superiority, pseudoword superiority, and learning to read: A comparison of dyslexic and normal readers,

13.

(1987) The psychology of reading,

14.

(2002) The role of orthographic and phonological codes in the word and the pseudoword superiority effect: An analysis by means of multinomial processing tree models,

15.

(1995) Word superiority in Chinese,

16.

(1976) Preliminary letter identification in the perception of words and nonwords Journal of Experimental Psychology,

17.

(1986) The programmable blackboard model of reading Exploration in the microstructure of cognition, MIT Press

18.

(1977) The role of familiar units in perception of words and nonwords,

19.

(1988) Some tests of the interactive-activation model for word identification,

20.

(1982) An activation and verification model for letter and word recognition,

21.

(2001) Processing of irrelevant visual motion during performance of an auditory attention task.,

22.

(1969) Perceptual recognition as a function of meaningfulness of stimulus material,

23.

(1982) An interactive activation model of context effects in letter perception The contextual enhancement effect and some tests and extensions of the model,

24.

(1979) Lexical access via an orthographic code Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior,

25.

(1973) Divided attention to ear and eye,

26.

(1981) The joint effects of input and output modality competition,

27.

(1970) Processes in word recognition,

한국심리학회지: 인지 및 생물