ISSN : 1226-9654
한국어를 배우는 외국인들은 한국어의 폐쇄자음의 삼중 대립음소들(연음, 경음, 격음)을 잘 지각하지 못한다. 그 한 이유는 외국인들은 자신의 모국어에서 자음들의 구분에 결정적인 역할을 하는 음향 차원이나 몇 가지 음향 값들이 연합되어 형성된 특정한 음향 차원에 주의를 기울이며, 한국어를 들을 때도 이 차원에 주의하기 때문일 것이다. 본 연구에서는 말소리의 세기(amplitude)를 낮추는 조작을 통해 조음위치와 관련된 음향 차원의 정보를 감소시키고, 한국어 폐쇄자음의 3중 대립의 구분과 관련된 음향 차원의 정보를 적게 감소시켜 이 차원에 선택주의가 주어지는 새 방법을 고안하였다. 실험 1은 한국인과 일본인을 대상으로 말소리의 세기 조작이 삼중대립의 지각에 미치는 효과를 알아보았다. 실험 2는 일본인을 대상으로 소리 세기 조작이 삼중대립의 학습에 미치는 효과를 평가하였다. 두 실험의 결과들은 말소리의 세기를 조작하면 삼중대립의 지각에 중요한 음향차원에 선택주의가 잘 주어지며, 이 때문에 지각 및 학습이 촉진됨을 시사한다.
Most foreigners who learn Korean cannot correctly perceive and articulate a three-way distinction of Korean stop consonants(lenis, fortis, aspirated). One explanation of this phenomenon argues that they focus on more than one specific dimension of phonetic contrasts in their own languages and may thus attend the same dimensions when they listen to Korean. Such processing strategy should be inappropriate in perceiving Korean. We examined a hypothesis that decreasing the information associated with the dimension that are focused on in foreigners' mother tongues and thus inappropriate for the perception of the phonetic contrasts in Korean can make learners attend other dimensions that are appropriate for Korean speech perception. To test this hypothesis, we manipulated the amplitudes of Korean speech sounds. Experiment 1 examined the effect of manipulating the amplitudes of speech sounds on perception of a three-way distinction of Korean stop consonants with Korean and Japanese participants. Experiment 2 examined whether the amplitudes manipulation affects Japanese participants' learning a three-way distinction of Korean stop consonants. The results of two experiments suggest that decreasing amplitudes of speech sounds can make learners attend to the dimensions that are appropriate for the three-way distinction of Korean stop consonants and that such attention facilitates Japanese learners' perceptual learning of the three-way distinction.
(2005) 일본인의 한국어 학습에 미치는 선택주의의 영향,
(2005) 일본인의 한국어 치경폐쇄음 변별학습의 전이효과,
(2005) 일본인의 한국어 치경폐쇄음의 변별지각 학습에서 표상의 변화,
(2006) 지각학습과제가 한국어 삼중대립 음소의 변별에 미치는 영향,
(2003) 한국어 발음 교육, 한림
(1994) The emergence of native-language phonological influences in infants The development of speech perception the transition from speech sounds to spoken words, MIT Press
(1988) Examination of perceptual reorganization for nonnative speech contrasts Zulu click discrimination by English-speaking adults and infants Journal of Experimental Psychology,
(2002) Selective attention and the acquisition of new phonetic categories.,
(2001) The sensitization and differentiation of dimensions during category learning. ,
(1986) Journal of Experimental Psychology,
(1952) The role of selected stimulus variables in the perception of the unvoiced stop consonants,
(1957) Journal of Acoustical Society of America,
(1958) Some cues for the distinction between voiced and voiceless stops in initial position,
(1954) The role of consonant-vowel transitions in the perception of the stop and nasal consonants,
(1994) Training Japanese listeners to identify English /r/ and /l/ III Long-term retention of new phonetic categories Journal of the Acoustic Society of America,
(1986) The role of attention and active processing in speech perception Pattern recognition by human and machines, Academic Press
(2005) Acoustic cues to the perception of segmental phonemes : The Handbook of Speech Perception , Blackwell Publishing Ltd