ISSN : 1226-9654
외국어 교육의 통합적인 도구로써, 어학실험실의 사용가치는 오랫동안 논쟁점이 되어왔다. 특히 이 분야의 실험연구의 부족으로 인해 이러한 문제점이 제기되어 온 것도 간과할 수 없다. 본 연구는 어학실험실의 통합적인 사용가능성을 제시하며, 학습과정에서 학생들로 하여금 좀 더 적극적으로 참여하는 방법론도 아울러 제안한다. 구체적으로 말하자면, 어학실험실의 학습과정에서 교재를 보고 듣는 것과 교재의 도움없이 오로지 귀로만 듣는 방법으로 비교하였다. 비교한 결과, 교재의 도움없이 청각에만 의존한 학생들의 듣기 이해도가 교재를 보고 들은 학생들 보다 더 향상되었다.
The value of the language laboratory as a foreign language teaching tool has long been controversial, due at least partly to the paucity of empirical studies. The present study suggests the possibility of an integrated use of the laboratory in teaching all language skills, and proposes a methodology (at odds with the traditional approach) which requires students to take a more active role in the learning process. Specifically, the usual method of presenting materials for listening practice with the aid of written scripts is compared with a format in which students listen to new materials without the help of a text. It is concluded that the students who are required to rely solely on an auditory mode in fact improve listeing comprehension skills more rapidly than students who have the aid of scripts during laboratory sessions.