ISSN : 1226-9654
본 연구는 중추신경계의 도파민 활동을 증가시키는 처치가 흰쥐의 저지학습에 미치는 영향을 알아보기 위한 것이다. 저지학습은 표준 왕복회피 상자에서 관찰하였는데 1단계 훈련에서는 소리를, 2단계 훈련에서는 불빛과 소리로 이루어진 복합자극을 전기쇼크를 알리는 신호로 사용하였다. 검사시행에서 이들 자극을 단독으로 제시하여 각 자극에 대한 조건화 정도를 측정하였으며 새로운 불빛 자극 하나를 더 첨가하여 이에 대한 반응의 정도도 관찰하였다. 실험 1에서는 도파민 효능제인 아포모르핀 1mg/kg를 투여한후 저지학습의 장애를 관찰하였다. 실험 2에서는 할로페리들을 장기투여하여 도파민 수용기가 과민해진 경우에 나타나는 저지학습의 장애를 관찰하였다. 또 도파민 수용기가 과민해진 동물에게 정상 쥐에서는 행동적 효과가 없는 소량의 아포모르핀을 투여한 경우에도 저지학습의 장애가 일어나는 것을 관찰하였다. 이와같은 저지장애를 부적절한 자극을 무시하는 능력의 장애라는 측면에서 고찰하였다.
This study is to examine whether dopamine is involved in the conditioned blocking. In the blocking paradigm, prior training to a conditioned stimulus(CS-A) blocks the ability to attend to a second conditioned stimulus(CS-B) when the two form a compound stimulus(CS-AB) in a subsequent training. Blocking is an associative process by which animal learn to ignore CS-B because it contains no new information regarding the reinforcing event. The blocking effect was assessed in a standard shuttle box. The onset of the tone signalled the footshock in stage 1. In stage 2, the compound stimulus of the tone and the light signalled the shock. The testing stage consisted of 16 nonreinforced presentations each of CS-A, CS-B and a novel dim light stimulus. The blocking ratio was obtained by dividing the number of conditioned avoidance responses (CAR) emitted to the light by the total number of CARs emitted to both light and tone. Experiment 1 showed that 1mg/kg apomorphine attenuated the blocking effect. In experiment 2, blocking was also disrupted with 0.1mg/kg apomorphine coupled with dopamine receptor supersensitivity produced by prolonged pretreatment with haloperidol. These results suggest that dopamine hyperactivity in the brain disrupted blocking which is interpreted as a selective attention deficit. This attentional deficit bears some resemblance to attentional disorder seen among schizophrenic patients.