ISSN : 1226-9654
본 연구에서는 단서와 재생 목표간의 거리와 교재의 조직화가 교재의 세목들에 대한 단서재생에 미치는 효과를 규명하고자 하였다. 실험 1에서는 대학생을 대상으로 단서거리와 교재의 조직화 정도를 조작해본 결과 조직화 교재가 분산된 교재보다 세목들의 단서재행에 효과적인 것으로 나타났다. 그러나 근거리 단서와 원거리 단서간에는 유의한 차이가 없었고, 단서거리와 교재 조직화간의 상호작용 효과도 나타나지 않았다. 실험 2에서는 중학생을 대상으로 단서거리와 교재 조직화의 효과를 알아본바 실험 1과 동일한 결과를 얻었다. 실험 3에서는 실험자 변인을 통제하고 조직화 교재를 이용하여 단서거리의 효과를 알아본바, 원거리 단서와 근거리 단서간에 재생의 차이가 없었다.
In three experiments. the effects of the distance between cue and recall target in semantic network, and text organization on the recall of text details were investigated. Experiment 1 showed that organized text was more effective on the college students' text recall than scrambled one. But there was no difference between long distance cue and short distance cue. and there was no interaction effect between the distance of cues and text organization. In experiment 2, it was founded that organized text was more effective on middle school students' recall but there was no difference between the distances of cue-target. Also, there was no interaction effect between the distances of cue-target, and text organization. In experiment 3, it was not found the effect of the distance of cue-target on the middle school students' recall too.