ISSN : 1226-9654
일본인 학습자가 한국어 치경폐쇄음의 삼중대립 음소(평음, 경음, 격음, 각각, /다/, /따/, /타/)를 변별 학습할 때, 지각학습과제인 정체파악, 동일-상이구별 및 구두연습과제가 대립 음소 변별에 미치는 영향이 두 실험을 통해 비교 검토되었다. 세 지각학습과제의 변별학습 효과를 검토한 실험 1에서, 음소변별 향상은 정체파악과제 집단에서 가장 컸고, 그 다음 동일-상이구별과제 집단과 구두연습과제 집단 순이었다. 음소별 학습효과는 학습과제에 따라 달리 드러났다. 음소 정체파악의 오반응률 분석과 화자별 음성자극을 분석한 결과, 음소에 따른 학습효과 차이는 성대진동 시작시간(VOT)과 후행모음높이(F0)라는 음향단서에 편향적으로 반응함에 따른 결과로 해석되었다. 실험 2는 효율적인 지각학습을 모색하기 위해 두 지각학습과제(정체파악, 동일-상이구별과제)의 순차적 결합을 비교하였다. 동일-상이구별과제로 학습한 다음 정체파악과제로 학습한 조건이 그 반대의 경우보다 음소변별 효과를 더 크게 보였다. 두 실험 결과가 음소변별에 대한 선행 연구에 갖는 함의와 효율적인 지각학습 구성 가능성이 논의되었다.
In Japanese learner's discriminative learning of the three-way phoneme distinction on Korean alveolar stop sound, the learning effects on the discrimination of distinctive phonemes by three tasks (identification, same-different discrimination, oral practice) were compared and examined through Experiment 1 and 2. In the first experiment, examining the discriminative learning effects by three tasks run independently, increment of phoneme distinction was the largest for the identification-task group and the next the same-different discrimination-task group and the oral practice group successively ordered. It was shown that the learning effect by phonemes differed depending upon the learning tasks. Inspecting the false-response patterns of phoneme identification and the acoustic stimuli produced by 6 speakers, the differential effect along three phonemes could be interpreted as a result of responding selectively to acoustic cues such as VOT and F0. The second experiment, scrutinizing more effective perceptual learning task, compared two successive combination of the identification and the same-different discrimination tasks. The learning group that learned firstly by the same-different discrimination task and secondly by the identification task, yielded phoneme discrimination effect more than the other group with the reversed task order. The implication of the two experiment on the previous studies for phoneme discrimination and the possibility of constructing effective learning tasks were discussed.
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