ISSN : 1226-9654
균일연결성과 구성 방식이 도형의 유사성 지각에 영향을 주는지를 검토하기 위해 두 실험이 계획되었다. 실험 1은 괄호를 사용하여 균일연결 여부와 도형의 구성(선 대 면)에 따라 유사성 지각의 차이를 분석하였는데, 선으로 만들어진 균일 연결된 도형들에서 유사성이 가장 높게 지각되었다. 그러나 실험 2는 원을 사용하여 같은 설계의 실험을 하였는데, 아무 효과도 관찰하지 못하였다. 이 같은 결과는 원이 이미 잘 조직된 좋은 형태로서 균일연결성의 도움을 더 이상 받지 못하기 때문인 것으로 보인다. 균일연결성이 초기 시각에서 지각조직화의 원리라는 가설(Palmer & Rock, 1994)에 대하여, 대안 가설로서 균일연결성이 지각 후기의 표상형성과 유지에 기여할 가능성을 논의하였다.
Two experiments were performed to investigate whether uniform connectedness or figure composition could have an influence on the perception of similarity between figures. Each experiment employed 4 stimulus set conditions, where two sets had connectedness between parts and the other two did not, and one of the two sets had filled region inside and the other did not, respectively. In Experiment 1, each set was composed of 4 compound parenthesis patterns, where left or right upper parenthesis was combined with left or right lower parenthesis. Filled parentheses looked like crescent moon. After participants rated similarity on every combination of two parentheses in a stimulus set condition, they proceeded to the next condition. In the result, perceived similarity was highest with the uniformly connected line patterns among the 4 stimulus sets. It seemed that uniform connectedness had an effect on the perception of similarity among linear parenthesis patterns. Experiment 2 employed circle patterns, having inside either filled or not, and having parts either connected or not, likewise. However, the analysis of similarity ratings revealed no significant differences among the 4 sets of experiment 2. The apparent null effect of uniform connectedness could be attributed to the well-organized form of the circle itself, whether it was a line drawing or of a filled region. Palmer and Rock (1994) argued that uniform connectedness is a principle of organization from the early stage of perception. Considering previous studies, it was suggested that uniform connectedness could have an effect on the construction and sustainment of percepts at the later stages.
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