ISSN : 1226-9654
명사 어절(예, 학교에)이란 명사(학교)에 조사(에)가 결합된 어절을 말한다. 명사 어절의 처리 과정을 조사하고자, 점화 패러다임을 이용하는 두 개의 실험을 실시하였다. 어절을 점화 자극으로 제시하여, 실험 1에서는 표적 단어, 실험 2에서는 표적 어절에 대한 판단 반응을 관찰하였다. 점화 어절이 차폐되어 방략적 처리가 불가능하였음에도, 실험 1의 명사 일치 관계(예, 개인의―개인)와 실험 2의 명사 일치 관계(예, 가격이―가격을)에서 촉진적인 점화효과가 있었다. 이것은 점화 어절을 명사와 조사로 분리하고 활성화하는 것이 매우 신속하게 일어남을 시사한다. 실험 2에서, 점화 어절이 차폐되었을 때에는 어절 일치 조건(예, 가격을―가격을)과 명사 일치 조건(예, 가격이―가격을)에서 점화량이 대등하였으나, SOA가 200㎳이었을 때에는 전자에서의 점화량이 더 크게 나타났다. 조사 일치 조건(예, 여론을―가격을)에서는 점화효과가 나타나지 않았다. 따라서 어절 일치 조건에 조사 중첩의 영향이 유리하게 작용하였다기보다는, 분리 처리되었던 명사와 조사의 재결합으로 어절 단위의 요인이 개입한 것이 원인이었을 가능성이 있다. 이러한 결과들은 명사 어절의 처리가 분리와 재결합의 과정을 통하여 이루어짐을 시사한다.
A Korean noun eojeol (hakkyo'ei) is a combination of a noun (hakkyo) and a particle (ei). Early studies suggested that a noun eojeol was decomposed into a noun and a particle before accessing the pre-existing mental lexicon. The present study investigated the representation and processing of eojeols using the primed lexical decision and eojeol judgment tasks. Response times to target words (Exp. 1) and target eojeols (Exp. 2) were measured. In Exp. 1, it was found that even the masked eojeol primes facilitated the responses to the target nouns which were the same one as included in the priming eojeols (kai'in'ui—kai'in). This result supports the possibility that decomposition and activation of noun might take place at the earliest stage of eojeol processing. In Exp. 2, in the condition of masked prime, priming effects were almost the same between pairs sharing the same eojeol (kakyek'ul—kakyek'ul) and pairs sharing only noun (kakyek'i—kakyek'ul), but in the SOA 200㎳ condition, priming effects were significantly larger for the same eojeol pairs than the same noun pairs. The former result suggests that there might be no pre-existing store for eojeols, and the latter one indicates that an eojeol representation is formed by combining a noun and a particle at a later stage. Other issues related to Korean eojeol representation and processing were discussed with reference to word recognition and sentence comprehension.
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