ISSN : 1226-9654
본 연구에서는 전문지식에 관한 세가지의 실험을 수행하였다. 실험 1은 기술수준(전문가-중간기술자-초보자) x 과제 유의미성(유의미 과제-무의미의 무선과제) x 범주기능명(전체범주의 기능명-중간단위 범주의 기능명-무제의)의, 그리고 실험 2는 기술수준(전문기술자-초보자) x 과제형태(정상형태-변경형태과제) x 제시기간(5초-15초)의 혼합요인 설계를 이용하였으며, 이들 두 실험은 모두 전기회로도를 실험과제로 사용하였다. 실험 3은 컴퓨터 프로그램을 실험과제로 하여 기술수준(전문가-중간기술자-초보자) x 구조기능명(중간단위의 기능명 제시-무제시)의 혼합요인 설계를 이용하였다. 얻은 결과들은 (i) 전문가는 초보자 보다 재생/재생산해 내는 기억능력이 더 우수하며, (ii) 전문가의 기억우수성은 과제가 유의미하거나 정상적인 배치형태의 것일 때만 나타나며, 이로 볼때 전문가의 지식구조는 어의적으로 결집되어 있을 뿐만 아니라 이미지 결집으로도 표상되는 것 같이 보이며, (iii) 전체과제를 이루고 있는 요소구조가 가지고 있는 기능명의 제시는 기억에 정적효과를 가지며, 특히 검사국면보다는 학습국면에서 더 효과적이며, 그리고 (iv) 전문가의 지식구조는 초보자 보다 더 통합적이고 응집적이며 분화되어 정교하게 발달되어 있으나 중간기술자와는 유의한 차이가 없는 것 같이 보인다. 그리고 이러한 발견을 지식구조의 '어떻게'와 '어떤 내용'이라는 이 단계 가설에 따라 논의하였다.
This study performed three experiments with purposes of (i) analyzing the interactive effects of provision of the function name of task part, nature of the task and presentation period with the claimed recall superiority of experts compared to novices, (ii) examining the validity of image representation independent to the conceptual chunking, and (iii) revealing the details of expertise knowledge structure using the 'ordered' tree diagram technique. Experiment 1 employed the mixed factorial design of skill level(.expert-advanced technicians-novice) x task meanigfulness(meaningful task - nonsense task) x function name of task park (function name of total task set - function name of task subset - no provision) and Experiment 2 used another mixed factional design of skill level(expert-novice) x configuration pattern of study task(normal pattern-altered pattern) x presentation period(5 sec-15 sec), all using the task of electrical circuit drawings. Experiment 3 had the mixed factorial design of skill levels(ex pert-advanced programer-novice) x function name of task part(subset function name-no provision). Results obtained were (i) experts were superior in recall compared to their counterparts, ( ii ) experts recall superiority occurred only for the meaningul or normal patterned task, which was noted as indicating the image representation independent to the conceptual chunkings, (iii) the presentation of function name of task part seemed to have positive effects for recall, particularly when presented at the study phase, and (iv) experts knowledge structure were inferred to be better integrated and coherent and more differentiated and elaborated compared to the novices. But surprisingly no difference was found between expert and advanced technicians, which was discussed with the two-stage hypothesis of 'how' and 'what contents' of knowledge structure.