바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

색상 변별 과제를 이용한 수 의미 처리의 자동성 및 수-공간 연합의 맥락 의존성 검증

Testing Context Dependency of the Spatial-Numerical Association of Response Codes(SNARC) Effect using Color Discrimination

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2018, v.30 no.1, pp.61-68
https://doi.org/10.22172/cogbio.2018.30.1.005
김나래 (중앙대학교)
조수현 (중앙대학교)

초록

공간 수 반응 코드 연합(Spatial-Number Association of Response Codes; 이하 SNARC) 효과는 왼쪽 공간에서 작은 수가, 오른쪽 공간에서 큰 수가 더 빠르고 정확하게 처리되는 현상을 말한다. SNARC 효과는 수 표상의 특성을 반영하는 주요한 현상으로 연구되고 있다. 본 연구에서는 숫자 자극에 대한 색상 변별 과제를 사용하여 수의 의미적 정보가 자동적으로 처리되는지를 확인하고, 두 실험 블록 간에 제시되는 수의 범위를 달리하여 SNARC 효과의 패턴이 수 범위에 따라 달라지는지를 관찰하였다. 첫 번째 블록에서는 2-9, 두 번째 블록에서는 1-50까지의 숫자 자극에 대한 색상 변별 과제를 실시하였다. 연구 결과, 색상 변별 시에, 한 블록 내에 사용된 전체 수 범위와 비교할 때 6-9가 작은 수 범위에 속할 때에는 왼손의 반응이 더 빨랐지만, 큰 수 범위에 속할 때에는 오른손의 반응이 더 빨랐다. 이러한 결과는, 상대적으로 작은 수는 왼쪽 공간과, 큰 수는 오른쪽 공간과 연합되어 있음을 시사하며, 블록 내 제시되는 전체 수 범위에 따라 동일한 숫자의 상대적 크기에 대한 자동적 해석이 달라짐을 확인시켜 준다.

keywords
공간-수 반응 코드 연합(SNARC) 효과, 수 처리의 맥락 의존성, 색상 변별 과제, Spatial-Numerical Association of Response Codes(SNARC) effect, Context Dependency of Number processing, Color Discrimination task

Abstract

The Spatial-Numerical Association Response Codes (SNARC) effect refers to the phenomenon in which smaller vs. larger numbers are responded to more efficiently in the left vs. right side of space, respectively. The SNARC effect is studied as an important phenomenon that reflects the nature of numerical representations. The present study examined whether the SNARC effect is observed during color judgement of numbers in order to verify whether number magnitude is automatically processed. In addition, two blocks of experiments were administered using a different range of numbers (2-9 for block 1 and 1-50 for block 2) in order to verify whether the pattern of the SNARC effect depends on the number range within an experimental block. As a result, the left hand responded faster to numbers 6-9 in block 1, but the right hand responded faster to the same numbers in block 2. This result confirms that the SNARC effect occurs automatically in a context-dependent pattern even during color judgment which does not require processing of number magnitude. The present study implies that the relative magnitude of a number is processed automatically with reference to the current experimental context.

keywords
공간-수 반응 코드 연합(SNARC) 효과, 수 처리의 맥락 의존성, 색상 변별 과제, Spatial-Numerical Association of Response Codes(SNARC) effect, Context Dependency of Number processing, Color Discrimination task

참고문헌

1.

Dehaene, S., Bossini, S., & Giraux, P. (1993). The mental representation of parity and number magnitude. Journal of Experimental Psychology: General, 122(3), 371.

2.

Dehaene, S., Dupoux, E., & Mehler, J. (1990). Is numerical comparison digital? Analogical and symbolic effects in two-digit number comparison. Journal of Experimental Psychology: Human Perception and Performance, 16(3), 626.

3.

Fias, W., Brysbaert, M., Geypens, F., & d'Ydewalle, G. (1996). The importance of magnitude information in numerical processing: Evidence from the SNARC effect. Mathematical cognition, 2(1), 95-110.

4.

Fias, W., Lauwereyns, J., & Lammertyn, J. (2001). Irrelevant digits affect feature-based attention depending on the overlap of neural circuits. Cognitive Brain Research, 12(3), 415-423.

5.

Hoffmann, D., Hornung, C., Martin, R., & Schiltz, C. (2013). Developing number-space associations: SNARC effects using a color discrimination task in 5-year-olds. Journal of experimental child psychology, 116(4), 775-791.

6.

Keus, I. M., Jenks, K. M., & Schwarz, W. (2005). Psychophysiological evidence that the SNARC effect has its functional locus in a response selection stage. Cognitive Brain Research, 24(1), 48-56.

7.

Lee, D., Chun, J., & Cho, S. (2016). The Instructional Dependency of SNARC Effects Reveals Flexibility of the Space-Magnitude Association of Nonsymbolic and Symbolic Magnitudes. Perception, 45(5), 552- 567.

8.

Lorch, R. F., & Myers, J. L. (1990). Regression analyses of repeated measures data in cognitive research. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 16(1), 149.

9.

Nuerk, H.-C., Wood, G., & Willmes, K. (2005). The universal SNARC effect: The association between number magnitude and space is amodal. Experimental psychology, 52(3), 187-194.

10.

Shaki, S., Fischer, M. H., & Petrusic, W. M. (2009). Reading habits for both words and numbers contribute to the SNARC effect. Psychonomic Bulletin & Review, 16(2), 328-331.

11.

van Galen, M. S., & Reitsma, P. (2008). Developing access to number magnitude: A study of the SNARC effect in 7-to 9-year-olds. Journal of experimental child psychology, 101(2), 99-113.

12.

Wood, G., Willmes, K., Nuerk, H.-C., & Fischer, M. H. (2008). On the cognitive link between space and number: A meta-analysis of the SNARC effect. Psychology Science Quarterly, 50(4), 489.

한국심리학회지: 인지 및 생물