ISSN : 1226-9654
대략적 수 민감도(Approximate Number Sense; ANS)는 대략적으로 수량이 많은 지, 적은 지를 파악하는 능력이다. 본 연구에서는 21명의 만 4-6세 아동을 대상으로 비-상징적 곱셈 추론 문제를 해결하는 능력을 검증하고, 아동의 ANS와 지능, 그리고 비-상징적 곱셈 추론 능력 간의 관계를 살펴보았다. 이를 통해 1) 만 4-6세 아동들이 비-상징적으로 제시되는 곱셈 문제를 해결 할 수 있는 지를 알아보고자 하였으며, 2) 아동의 지능을 통제하고도 ANS가 초기 산술 능력을 유의미하게 설명할 수 있는지를 검증해보고자 하였다. 그 결과 만 4-6세 아동들은 비-상징적으로 제시되는 곱하기 2 조건과 곱하기 4 조건 모두에서 우연 수준보다 유의미하게 높은 수행률을 보였으며, 이는 곱셈에 대한 정규 교육을 받지 않은 어린 아동의 경우에도 비-상징적인 곱셈의 추론이 가능함을 시사한다. 또한, 비-상징적 곱셈 추론 정확도, 대략적 수 민감도의 정확도와 반응시간, 그리고 전체지능(FSIQ) 간의 관계를 살펴본 결과, 곱하기 2 추론 정확도는 ANS 과제에서의 반응시간과 유의미한 부적상관을 보였으며 이러한 결과는 아동의 지능을 통제하였을 때에도 유의하였다. 즉, 곱하기 2 추론의 경우, 만 4-6세 아동이 ANS 과제에서 더 빠르게 반응할수록 비-상징적 곱셈 추론의 정확도가 높았으며, 이러한 관계는 아동의 지능과 관계없이 나타났다. 그러나 곱하기 4 추론 정확도와 ANS, 그리고 지능 간의 관계는 유의미하지 않았다. 본 연구의 결과는 비-상징적 곱셈 추론 능력이 최소 만 4세 연령에서도 가능함을 시사하며, 아동의 ANS가 비-상징적 곱셈 추론 능력을 설명할 수 있음을 시사한다.
Approximate Number Sense (ANS) is an intrinsic intuition and innate cognitive function. It helps children to roughly determine if a quantity is larger or smaller than another. In the current study, we examined relative roles of ANS and intelligence on early arithmetic development in children aged 4-6. Our purpose was 1) to examine whether children aged 4-6 can solve non-symbolic multiplication problems and 2) to examine effects of ANS on early arithmetic development after controlling out effects of intellectual ability. Twenty one young children (4-6 years old) performed non-symbolic multiplication tasks (i..e, multiplication 2 and 4) and a ANS task. Results showed that children as young as 4 years old can solve both non-symbolic multiplication problems above chance level. Also, we found that the efficiency of ANS measured by ANS RTs played a critical role for non-symbolic multiplication 2 task performance even after controlling out effects of IQ. Overall, we conclude that preschoolers as young as 4 years old who don't have prior learning experience of multiplication problems can solve non-symbolic multiplication problems, which might be explained by children's ANS functions.
Barth, H., Baron, A., Spelke, E., & Carey, S. (2009). Children’s multiplicative transformations of discrete and continuous quantities. Journal of Experimental Child Psychology, 103, 441-454.
De Smedt, B., Noël, M. P., Gilmore, C., & Ansari, D. (2013). How do symbolic and non-symbolic numerical magnitude processing skills relate to individual differences in children's mathematical skills? A review of evidence from brain and behavior. Trends in Neuroscience and Education, 2, 48-55.
Feigenson, L., Dehaene, S., & Spelke, E. (2004). Core systems of number. Trends in Cognitive Sciences, 8, 307-314.
Gebuis, T., & Reynvoet, B. (2015). The Development of Numerical Abilities. The Oxford Handbook of Numerical Cognition, 331-333.
Göbel, S. M., Watson, S. E., Lervåg, A., & Hulme, C. (2014). Children’s arithmetic development It is number knowledge, not the approximate number sense, that counts. Psychological Science, 25, 789-798.
Halberda, J., Mazzocco, M. M., & Feigenson, L. (2008). Individual differences in non-verbal number acuity correlate with maths achievement. Nature, 455, 665-668.
Kibbe, M. M., & Feigenson, L. (2015). Young children ‘solve for x’using the Approximate Number System. Developmental Science, 18, 38-49.
Kim, S. Y., Hashimoto, R. I., Tassone, F., Simon, T. J., & Rivera, S. M. (2013). Altered neural activity of magnitude estimation processing in adults with the fragile X premutation. Journal of Psychiatric Research, 47, 1909-1916.
Libertus, M. E., Feigenson, L., & Halberda, J. (2013). Is approximate number precision a stable predictor of math ability?. Learning and Individual Differences, 25, 126-133.
Matthews, P. G., Lewis, M. R., & Hubbard, E. M. (2016). Individual differences in nonsymbolic ratio processing predict symbolic math performance. Psychological Science, 27, 191-202.
McCrink, K., & Spelke, E. S. (2010). Core multiplication in childhood. Cognition, 116, 204-216.
McCrink, K., & Spelke, E. S. (2016). Non-symbolic division in childhood. Journal of Experimental Child Psychology, 142, 66-82.
Park H. W., Lee K. O., & Ahn D H. (2016). K-WPPSI-IV Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence. Seoul: Hakjisa
Peters, E., & Bjalkebring, P. (2015). Multiple numeric competencies: When a number is not just a number. Journal of Personality and Social Psychology, 108, 802.
Resnick, L. B. (1989). Developing mathematical knowledge. American Psychologist, 44, 162.
Wechsler, D. (2012). Technical and interpretative manual: WPPSI-IV. NY: Pearson Inc.
Wong, T. T. Y., Ho, C. S. H., & Tang, J. (2016). The relation between ANS and symbolic arithmetic skills: The mediating role of number-numerosity mappings. Contemporary Educational Psychology, 46, 208-217.