바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

유추적 문제해결의 전이와 개념적 이해

Analogical transfer of problem solving and the conceptual understanding

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
1994, v.6 no.1, pp.132-163
김영채 (계명대학교 심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 유추적 문제해결의 전이조건을 다루는 세가지 실험을 수행하였다. 실험 1과 실험 2는 Duncker(1945)의 방사선 문제 같은 것을 이용하여 영역간 전이를 다루었다. 그리고 실험 3은 영역내 전이 문제를 다루면서 서술형 수학문제를 이용하였다. 얻은 결론들을 요약해 보면 첫째, 유추적 문제 해결의 현상을 경험적으로 확인할 수 있었다. 예컨대, 이전에 학습(훈련)한 기반 문제가 현재의 문제 해결에 적절할 수 있다는 힌트를 주는 것은 유추적 전이를 크게 향상시키며 그리고 전이의 방향은 기반문제의 해결 구조가 표적문제에 적절한가 아니면 부적절한가에 따라 주로 결정된다. 그리고 자발적 전이의 기저선 수준을 약 8%로서 매우 낮았다. 둘째, 이전 지식의 잠재적 적절성에 대한 힌트를 표적과제를 시작할 때 제시하는 것과 표적과제의 해결 노력을 시도해 본 다음에 제시하는 것 사이에는 전이효과에 차이가 없었다. 셋째, 기반(훈련) 과제에 대한 시초의 원학습은 유추적 전이의 필요조건이며 따라서 원학습이 어느 수준 이상 이루어 지지 아니하면 잠재적 전이는 일어나지 아니한다. 마지막으로, 기반문제를 단순기억하기 보다는 요약, 정리하는 방식등으로 처리를 하면 개념적 이해와 유추적 전이가 촉진 된다. 그러나 개념 원리를 나타내는 다이아그램을 사용하거나 모범 풀이를 정교하게 제시하는 것과 같은 처지의 효과는 제한적일 수 있다.

keywords

Abstract

This study performed three experiments to investigate transfer conditions of the analogical problem solving. Experiment 1 and 2 employed the inter-domain transfer problems; however, the number of analogous base stories was either one or two respectively, Experiment 3 used word arithmetic problems. The primary purposes of the study were to empirically demonstrate the analogical transfer of problem solving and to examine the effect of conceptual understanding on the analogical transfer. The results obtained could be summarized as follows. (i) The baseline level of spontaneous transfer, which implied spontaneous noticing, was about 8%, either with or without exposure to the base problem. (ii) the relevancy of response structure of the base to the target problem determined the direction of analogical transfer in problem solving. (iii) the ensuring of the original learning was prerequisite for transfer to occur. That is, unless certain sufficient level of the original learning of the base problem achieved, the potential transfer could not be obtained. (iv) Giving hint either at the initial attempt to solve the transfer problem or after completing the initial effort did not differ in transfer effect. And (v), finally, the verbal direction to summarize the base task facilitated the positive transfer compared to the simple recall processing. However, the diagram showing the solution structure or the elaborateness of model solution of the base problem was not necessarily useful in helping the analogical transfer.

keywords

한국심리학회지: 인지 및 생물