ISSN : 1226-9654
본 연구는 속성에 대한 주의가 범주화 방략의 선택에 영향을 미치는지를 밝히고자 하였다. 실험 1에서는 속성들간의 응집성이 높은 자극을 그대로 제시하거나 속성들을 분리하여 제시하여 속성에 대한 주의를 조작하였다. 그 결과, 자극을 그대로 제시한 조건에서는 범주내 유사성이 높은 비선형범주가 더 빨리 학습되는데 비해 속성을 분리하여 제시한 조건에서는 선형규칙이 존재하는 선형범주가 더 빨리 학습되었다. 실험 2에서는 규칙을 찾도록 지시하거나, 단순히 두 범주로 분류하도록 지시하여 속성에 대한 피험자의 주의를 조작하였다. 그리고 지시가 범주표상의 차이를 가져왔는지를 확인하기 위해 전이단계에서 제시되는 자극의 응집성을 조작하였다. 그 결과 부적 전이조건의 오류율과 응집조건간의 차이가 규칙지시조건보다 단순지시조건에서 더 컸다. 이러한 결과들은 속성에 대한 주의에 영향을 미치는 자극 유형이나 과제의 요구들이 범주화 방략을 결정함을 시사한다.
As a hybrid view rule and similarity between exemplars both have an influence on categorization has been prevalent, studies to find out factors deciding on categorization strategies have been increasing. This study planned to investigate whether attention to attributes decide on categorization strategies. In Experiment 1, attention to attributes was manipulated by presenting stimulus as a whole(high cohesiveness condition) or as attributes separated(low cohesiveness condition). Results showed that linear separable categories were learned more rapidly than linear nonseparable categories in low cohesiveness condition but the reverse was true in high cohesiveness condition. In Experiment 2, subject's attention to attributes was manipulated by two instruction conditions. We found that error rates of negative transfer condition and differences between two cohesiveness conditions were greater in the rule instruction condition than in the simple categorization instruction condition. These results implies that factors having an influence on attention to attributes decide on categorization strategies.