바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

회피학습의 정도와 공포기억의 강도 사이의 관계: 과학습이 공포를 감소시키는가?

Relationship between the degree of avoidance learning and the intensity of conditioned fear: Does overtraining reduce fear?

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
1997, v.9 no.1, pp.35-44
김문수 (전남대학교 심리학과)
김병훈 (고려대학교 심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 실험은 능동적 회피학습의 정도에 따라 조건공포의 강도가 달라지는가를 공포로 증강된 깜짝반사를 사용하여 검토하였다. 능동적 회피학습은 불빛을 CS로, 전기충격을 US로 하여 하루에 30시행씩, 1, 2, 4, 또는 8일 동안 실시되었고, 깜짝반사 검사는 능동적 회피학습 종료 후 매일 1회씩 3회에 걸쳐 실시되었다. 피험동물로 사용된 흰쥐들은 빠른 속도로 회피반응을 학습하여 훈련 이틀째에 이미 점근선에 도달하였다. 깜짝반사 검사 1에서, 회피학습에 사용된 CS에 대하여 형성된 공포기억은 1일 훈련집단만 제외한 나머지 세 훈련집단에서 유의미하였다. 공포반응은 3회의 검사를 거치면서 점차로 소거되었다. 각 검사 내에서 공포기억의 강도는 검사가 진행됨에 따라 증가(검사 1)하거나 감소(검사 2)하는 방향으로 변화하였다. 본 연구의 주목적은 능동적 회피반응을 과학습시키면 공포기억이 감소되거나 사라지는가를 검토하는 것이었는데, 공포로 증강된 깜짝반사에서 2, 4, 8일 훈련집단들 사이에는 유의미한 차이가 발견되지 않았다.

keywords

Abstract

The present experiment examined whether the amount of conditioned fear acquired in active avoidance learning varies with the degree of avoidance training. Fear-potentiated startle paradigm was used to measure the amount of conditioned fear. Rats were given 30 active avoidance training trials per day for 1, 2, 4, or 8 days using a light CS arid footshock US. After the training, fear-potentiated startle test was conducted for 3 days. The animals learned active avoidance rapidly, reaching an asymptote by the second day of training. In the Hist potentiated startle test, the conditioned fear to the CS was significant for all the training groups except for the 1-day training group. The conditioned fear extinguished gradually across the three tests. In each test, the amount of conditioned fear was not uniform, but gradually increased (test 1) or decreased (test 2) as the test proceeded. The main purpose of this study was to examine if overtraining of an active avoidance response eliminates or reduces conditioned fear to the CS used in the training, but the results indicated that there was no difference among the 2, 4, and 8-day training groups.

keywords

한국심리학회지: 인지 및 생물