ISSN : 1226-9654
본 연구는 흰쥐에 있어서 배내측 시상핵의 손상이 인지적 학습과제인 미로학습과 정서적 학습과제인 조건회피 학습의 수행에 어떤 영향을 미치는 가를 검토하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, Hebb-Williams미로학습과제에서 배내측 시상핵 손상군은 통제군에 비해 유의미하게 많은 오류수를 보여주었고, 둘째, 일방 조건회피학습에서도 손상군은 통제군에 비해 학습수행력이 유의미하게 감소하였다. 세째, 미로학습에서 손상동물은 학습 제1일째에 비해 제2일째에 오류수가 유의미하게 감소하였지만 조건회피학습에서는 제1일째와 제2일째 사이에 별다른 변화가 없었다. 이러한 결과는 배내측 시상핵이 이 인지적 학습과제의 수행에 영향을 미칠 뿐만 아니라 정서성이 요구되는 학습과제의 수행에도 영향을 미친다는 사실을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate the effects of dorsomedial thalamic nuclei lesions on cognitive learning task(eq. maze learning) and emotional learning task(eq. conditional avoidance learning) in the rat. The results of this study were as follows. First, experimental group showed significantly more errors than control group in the Hebb-Williams maze task, Second, experimental group showed significantly lower learning ability than control group in the one-way conditional avoidance learning. Third, in the maze learning, experimental group showed reduced errors in the second day learning compared to the first day learning score. But, in the conditional avoidance learning, does not showed any difference between two days learning score. These results suggested that dorsomedial thalamic nuclei might be related to emotional learning task, as well as cognitive learning task.