바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

DRM 패러다임에서 오기억과 실제 기억에 미치는 부적 정서의 효과

The Effect of Emotional Valence on True and False memories using DRM Paradigm

한국심리학회지: 인지 및 생물 / The Korean Journal of Cognitive and Biological Psychology, (P)1226-9654; (E)2733-466X
2004, v.16 no.2, pp.131-150
박영신 (가톨릭대학교)
박희경 (Carnegie Mellon Univ.)
김기중 (가톨릭대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

DRM 패러다임에서 발생하는 오기억 현상에 미치는 정서의 효과를 알아보기 위해 재인 과제(실험 1)와 쏘스 확인 과제(실험 2)를 사용하여 실험하였다. 학습 단계에서 제시되는 8개 목록 중 4목록은 중성적인 유인 단어들과 연합된 단어들로 구성된 목록들이었고 나머지 4목록은 부적 정서 유인 단어들과 연합된 단어들로 구성되었다. 재인 과제에서 실험 참가자들은 정서 목록과 중성 목록에 대해, 학습 단계에서 제시되었던 것인지의 여부를 판단해야 했다. 쏘스 확인과제에서 실험 참가자들은 동일한 목록에 대해, 학습 단계에서 제시된 단어 항목이 가졌던 물리적인 속성(쏘스: 단어를 채색했던 색깔이나 목소리의 성별)을 정확하게 식별해서 판단해야 했다. 재인 과제에서 정서 목록 단어들에 대한 재인율은 중성 목록 단어들 보다 높았다. 하지만, 정서 유인 단어에 대한 오 재인율은 중성 유인 단어들과 차이가 없었다. 쏘스 확인 과제에서 정서 목록 단어들에 대한 정확한 쏘스 기억율은 중성 목록 단어들에 대한 기억율 보다 높은 수준으로 나타났다. 한편, 정서 유인 단어들에 대한 쏘스 오귀인율은 중성 유인 단어들에 대한 쏘스 오귀인율 보다 높게 나타났다. 쏘스 과제에서 정서 유인 단어들에 대한 오기억이 중성 유인 단어들에 비해 더 많이 나타났다. 학습 단어와 비 학습 단어의 재인 판단 과제와 쏘스 확인 과제의 결과들을 미루어 볼 때, 정서는 목록 단어에 대해 활성화를 촉진시키고 항목 기억과 쏘스 기억을 동시에 증진시키는 반면, 유인 단어에 대해 정서는 인출 맥락에서 상이한 효과를 일으키는 듯 하다. 위 결과들에 대한 오기억과 관련한 이론적 시사점들이 논의되었다.

keywords
오기억, 오 재인, 쏘스 확인, DRM 패러다임, 결정적 유인 단어, false memory, false recognition, Source identification, DRM paradigm, Critical Lure, false memory, false recognition, Source identification, DRM paradigm, Critical Lure

Abstract

The effect of emotion on true and false memories using DRM paradigm was investigated in two experiments with old-new recognition test(experiment 1) and with source identification task(experiment 2). In 8 lists which were presented in the study phase, half of the list items consisted of words associated with emotionally charged critical lures and the rest of them were with non-emotional critical lures. In experiment 1, participants were asked to recognize if each of the presenting 160 stimuli contained 8 critical lure items(not presented in the study phase) and list items was old or new during recognition test. In experiment 2, participants were asked to identify and determine correctly each source of the presenting 160 stimuli included 8 critical lure items and 80 list items in the source identification test. In recognition test, Emotional valence had positive effects on true recognition. There was no-emotion related difference between emotional lure items and non-emotional lure items in false recognition. On the contrary, in source identification test, source memory about emotional list items was observed at higher level than neutral list items. However, the performance of source identification about emotional lure items were poorer than neutral lure items, which implies that false memory on emotional lures occurred more than on neutral lures during source identification. The results in two experiments suggested that emotional valence facilitated the extent of the activation and had positive effects on true memories. On the contrary, emotion affects to false memories with the various way across retrieval context. The theoretical implications of these results are discussed.

keywords
오기억, 오 재인, 쏘스 확인, DRM 패러다임, 결정적 유인 단어, false memory, false recognition, Source identification, DRM paradigm, Critical Lure, false memory, false recognition, Source identification, DRM paradigm, Critical Lure

참고문헌

1.

박영신, (2003) 오기억을 산출하는 단어 목록 규준 , 가톨릭대학교 사회과학 연구소 간행

2.

Ardnt, J, (1998) True and false recognition in MINERVA2:Explanations from a global matching perspective,

3.

Bartlett, (1932) A study in experimental and social psychology, Cambridge University Press

4.

(1999) An alternative conceptualization to memory "strength" in reality monitoring.,

5.

(1967) A multi-component theory of the memory trace The psychology of learning and motivation, Academic Press

6.

(1981) Mood and memory,

7.

(1996) Mere memory testing creates false memories in children,

8.

(2003) Phantom recall.,

9.

(2001b) Conjoint recognition and phantom recollection.,

10.

(1977) Flashbulb memories,

11.

(1992) Emotional stress and eyewitness memory:A critical review,

12.

(1959) On the prediction of occurrence of particular verbal intrusions in immediate recall,

13.

(2001) Source memory enhancement for emotional words,

14.

(1971) Abstraction of visual patterns,

15.

(1996) Remembering" words not presented in lists: Relevance to the current recovered/false memory controversy.,

16.

(2001) Modality effects in false recall and false recognition ,

17.

(1990) Vivid memories of emotional event The accuracy of remembered minutiae,

18.

(1999) Attempts to Reduce the Incidence of False Recall with Source Monitoring,

19.

(2001) False recognition occurs more frequently during source identification than during old-new recognition.,

20.

(1997) Role of memory strength in reality monitoring decisions Evidence from source attribution biases,

21.

(1996) Emotional focus and Source monitoring,

22.

(1996) The Emotional Brain, Touchstone Books.

23.

(1999) Source of arousal and memory for detail,

24.

(1997) The contribution of inadequate source monitoring during idea generation to unconscious plagiarism ,

25.

(1996) The persistence of false memories in list recall,

26.

(2000) Source monitoring: attributing mental experiences., Oxford University Press

27.

(2000) Are affective events richly recollected or simply familiar? : The experience and process of recognizing feeling past ,

28.

(1996) Memory illusions: Recalling, recognizing, recollecting events that never occurred. ,

29.

(2001) Are emotionally charged lures immune to false memory?, Memory & Cognition

30.

(2000) The effects of a levels-of-processing manipulation on false recall,

31.

(1997) Associative process in false recall and false recognition,

32.

(2001c) Factors that determine false recall: A multiple regression analysis.,

33.

(1996) Memory illusions,

34.

(1995) Remembering words not presented in list ,

35.

(1996) False perceptions of false memories ,

36.

(2000) Distortions of Memory , Oxford University Press

37.

(2000) Memory for Emotional Events, Oxford University Press

38.

(2001) Repetition can have similar or different effects on accurate and false recognition ,

39.

(1998) Creating False Memories of Words With or Without Recognition of List Items:Evidence for Nonconscious Processes,

40.

(1998) Presentation modality affects false memory,

41.

(1965) False recognition produced by implicit verbal responses,

한국심리학회지: 인지 및 생물